הרב יצחק זילברשטיין

איזו כליה עדיף לתרום - ימנית או שמאלית?

איזו כליה כדאי לי לתרום - את הכליה הימנית או שמא יש להעדיף להוציא את השמאלית?

אא

מעשה שהיה ביהודי צדיק שחפץ היה לתרום לחבירו כליה, ונמצאו ב' כליותיו מתאימות. פנה האיש למורינו הרב שליט"א, ושאלתו בפיו: איזו כליה כדאי לי לתרום - את הכליה הימנית או שמא יש להעדיף להוציא את השמאלית?

תשובה

השיב לו הרב: נאמר במסכת ברכות [דף ס"א ע"א]: תנו רבנן: שתי כליות יש בו באדם, אחת יועצתו לטובה ואחת יועצתו לרעה. ומסתברא (ומסתבר) דטובה לימינו ורעה לשמאלו, דכתיב: לֵב חָכָם לִימִינוֹ וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ (קהלת י', ב').

ולפיכך יתכן כי עדיף לתרום את הכליה השמאלית[1].

ואגב, רבים תמהים: הרי הכליות מסננות דם, ומנקות את הגוף מכל מיני רעלים וזיהומים, ומה להם ולייעוץ? 

והביא מרן החיד"א בספרו 'פתח עינים' (בברכות שם) בשם 'חכמי הניתוח', כי בכליות נראים ורידים דקים מאד כחוט השערה, ובהם רואים שיש קנים חלוקים דקים מאד מאד, מן הכליות למוח, ובמוח בתים קטנים רבים, ומהלב נשפע רוח חכמה לכליות ועולה למוח. וזו כוונת רבותינו באומרם "כליות יועצות" - שמכינות החכמה מהלב ועולה למוח. וזהו שאמרו חז"ל לגבי אברהם אבינו ע"ה, שהיו כליותיו נובעות חכמה - שהיה השפע הבא מן הלב נובע כנהר שאינו פוסק.


[1] ונוסיף עוד פנינה יקרה, כעצה נחוצה לרכוש דברי-תורה, שנוכל ללומדה מהפסוק לֵב חָכָם לִימִינוֹ וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ, והיא, שלא יחשוב הלומד כי בתקופה קצרה כבר יהיה גאון הגאונים. אלא עליו לשמוח בדפים שכבר למד, שהרי "לב כסיל לשמאלו" - הכסיל מסתכל לכיוון החלק השמאלי של הספר שלפניו, ותוהה: אוי, כמה יש לי עוד ללמוד... ונופל ליאוש ומתרפה. אך אם הלומד הוא חכם, אזי "לב חכם לימינו" - הוא מביט לצד ימין, הוא מלא אושר וסיפוק כאשר מתבונן ושמח במעט שכבר הספיק ללמוד...

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה