דמויות ביהדות

החיד"א הקדוש: 10 עובדות וסגולות מיוחדות מהחיד"א הקדוש, במלאות 216 שנה לפטירתו

הרב חיים יוסף דוד אזולאי, המכונה "החיד"א הקדוש" פעל רבות למען יהודי ארץ ישראל, וחיבר מעל 100 ספרים בתורה, בהלכה ובקבלה. 10 עובדות לזכרו

אא

בשבת הקרובה, י"א באדר תשפ"ב, חל יום ההילולא ה-216 של החיד"א הקדוש. לרגל יום ההילולא, קבלו מעט עובדות וסגולות מהחיד"א ומפועליו הרבים למען עם ישראל.

1. החיד"א הקדוש, הרב חיים יוסף דוד אזולאי, (ת'תפ"ד- י"א באדר ה'תקס"ו) היה פוסק הלכה ומקובל גדול. הוא חיבר מעל 100 ספרים בתחומים תורניים מגוונים.

2. החיד"א נולד בירושלים לרבי רפאל יצחק זרחיה אזולאי, אשר היה נינו של המקובל רבי אברהם אזולאי.

3. החיד"א יצא למסעות ארוכות לטובת הקהילה בחברון, שנמשך 6 שנים, ולאחר מכן חזר לירושלים וכיהן בה כדיין. במהלך נסיעותיו ברחבי העולם, הגיע החיד"א לקושטא כשליח יהודי ירושלים, כדי לנסות ולשכנע את השלטונות העות'מאניים לבטל מינוי לא ראוי של מנהיג לקהילה, אך לא הצליח במשימתו. במשך 5 שנים כיהן כרב ואב בית הדין באלכסנדריה שבמצרים. לאחר מכן חזר לארץ והתיישב בחברון.

כיצד הספיק החיד"א בימי חייו לפרסם מאות ספרים בכל ענפי התורה? הרב זמיר כהן מסביר:

4. בשנת 1772 יצא החיד"א למסעו האחרון לטובת הקהילה היהודית בחברון. במהלך נסיעותיו הגיע לליבורנו, ולבקשתה של הקהילה היהודית המקומית השתקע בעיר עד פטירתו. הוא הסכים למשרה זו בתנאי שיוכל להקדיש מזמנו לכתיבת והדפסת חיבוריו, ואכן שם פורסמו מרביתם ושם גם נפטר ונקבר.

5. במסעותיו כשליח הקהילה היהודית בישראל, סייר רבות באירופה והותיר רושם בקהילות יהודיות שביקר בהן. מסעותיו הביאוהו לרחבי אירופה, ובכל מקום אליו הגיע הוא בחן את אוספי הספרים שמצא, בספריות ובארכיונים, רבים מהם בכתבי יד שלא הודפסו, מהם גם העתיק בספריו.

הרב עמנואל מזרחי מתאר את מסכת חייו של החיד"א הקדוש:

6. בין מאות הספרים שכתב יש ספרי הלכה, פרשנות, דרושים. ביניהם: "אהבת דוד", "אור תורה", "אחורי תרעא", "בית מנוחה", "ברכי יוסף", "בתי הנפש", "גאולת עולם", "דברים אחדים", "העלם דבר", "זיכרון משה", "זרוע ימין", "זרע אנשים", "חדרי בטן", "חסדי אבות", "כיכר לאדן", "כיסא רחמים", "כרם חמ"ר - תפילה לחולה, מילה, רפואה", "לב דוד", "לדוד אמת", "לימודי ה'", "מדבר קדמות", "דבש לפי", "מחזיק ברכה", "מראית העין", "עבודת הקודש" המכיל את "שבעת כוכבי הלכת": מורה באצבע - הנהגות; ציפורן שמיר - מוסר, הנהגות ותפילות; קשר גודל - פסקי הלכות; כף אחת - תפילות; יעיר אזן - על כללי הש"ס; יוסף בסדר - תיקונים; סנסן ליאיר - תיאור ”סדר אשר נעשה באחת הערים לעורר הרחמים“; שומר ישראל - דברים מועילים לשמירה, "פה אחד", "פתח עיניים", "שמחת הרגל", "שער יוסף", "שפה אחת", "שו"תים", "טוב עין", "חיים שאל", "יוסף אומץ", "מחזיק ברכה".

7. בנוסף, החיד"א חיבר עשרות פירושים על התנ"ך, בספרים הבאים: "חומת אנ"ך" – פירוש על התנ"ך, "לחם מן השמים" - פירושים על התורה, "נחל קדומים" - פירוש על התורה, "אהל יוסף" - פירוש על תהלים, "יוסף תהלות" - פירוש על תהילים, "נחל אשכול" - על חמש מגילות, "צוארי שלל" - פירוש על ההפטרות".

8. כן כתב החיד"א ספרי היסטוריה וביבליוגרפיה, ביניהם: "שם הגדולים", "ועד לחכמים", "זעיר שם", "מעגל טוב" – הכולל את מסעותיו כשליח קהילת חברון למצרים, איטליה, גרמניה, צרפת, הולנד ואנגליה. החלק שני של הספר כולל את מסע ממנו לא שב למצרים, תוניסיה, איטליה, צרפת, הולנד ושוב חזרה לאיטליה שם סיים את חייו. החלק השלישי של הספר עוסק בחידושי תורה אותם אסף החיד"א תוך כדי מסעותיו. כן כולל החלק רשומות של כספים אותם אסף למען עניי חברון וארץ ישראל ומתעד בהם ממבטו את חיי הקהילות והתנהלותם באותה התקופה.

9. על שמו של החיד"א נקראו מספר רחובות בישראל. כן קיים בירושלים מפעל העוסק בהוצאת כתביו לאור.

10. קיימות סגולות גדולות ונפלאות בשמו. בין המפורסמות שבהן היא הסגולה לקריעת גזר דינו של חולה – לקרוא את פסוקי התהילים על פי האות בה הם מתחילים לפי שם האדם. לדוגמה: אדם ששמו ראובן יקרא את כל פסוקי התהילים שמתחילים באות "ר" ואחר כך "א", ''ו'', ''ב'' 'ו-'נ''. סגולה בדוקה זו נקראת "תהילים החיד"א". להרחבה ופרטים אודות הסגולה, לחצו כאן.

כן כתב החיד"א סגולה להינצל ממוות עריסה: אם התינוק תענה 90 פעמים ביום אמן. להרחבה ופרטים אודות הסגולה, לחצו כאן.

סגולה נוספת מפורסמת בשמו להינצל מעין הרע היא להסתכל על חוטי הציצית. להרחבה ופרטים אודות הסגולה, לחצו כאן. 

הפקה מיוחדת של ערוץ הידברות יחד עם הרב יצחק בצרי: תיאור חייו של החיד"א. צפו:

תגיות:החיד"א הקדושהרב חיים יוסף דוד אזולאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה