תורה ומדע

מולד הלבנה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

צפיתי בסרטון שנקרא - "מולד הלבנה" (ביוטיוב) של הרב זמיר כהן, ובו נאמר שחז"ל ידעו את המולד המדויק. באמצע הסרטון נאמר ש"זהו המולד הממוצע ולא נכנס לפרטים של מה זה ממוצע ומה זה מדויק- אבל זה המולד הממוצע."- אך בגמרא כתוב מפורש שזה המולד המינימלי ולא הממוצע! "אין חידוש הלבנה פחותה מ.." אז זה ממש לא ממוצע... אני מאוד מעוניין לקבל תשובה, כי אני כרגע בבלבול קשה מבחינה דתית.

תשובה

שלום וברכה

אצטט את דבריו המלאים של רבן גמליאל במסכת ראש השנה:

א. תַּנְיָא, אָמַר לָהֶם רַבָּן גַּמְלִיאֵל לַחֲכָמִים, כָּךְ מְקֻבְּלַנִי מִבֵּית אֲבִי אַבָּא, פְּעָמִים שֶׁבָּא [הירח] בַאֲרֻכָּה, וּפְעָמִים שֶׁבָּא בִּקְצָרָה.

הזמן העובר בין מולד למולד אינו שוה בכל החודשים, ולפעמים הירח מושפעת מכמה גורמים המאריכים או מקצרים את ההקפה יותר מזמן המולד הבינוני, וכביאורו של הרמב"ם על המשנה שם:

"עניין הדברים האלו שהזמן שבין קבוץ השמש והירח לבין הראייה משתנה שנוי רב בהתאם למהירות הירח ואטיותו, ולפי רחבו בצפון ובדרום, ולפי אורך שקיעת המזל שהוא בו וקוצר שקיעתו, ולפי שינוי מראהו באורך וברוחב, ולפי שנוי תנועת השמש.

ועל השנויים האלו כולם הגורמים קוצר הזמן שבין קבוץ השמש והירח לבין ראייתו או אריכותו אמר פעמים בא בארוכה פעמים בא בקצרה. ומי שיש לו ידיעה בחכמת התכונה יבין כל מה שאמרתי. ורבן גמליאל בידיעתו המדוייקת בחכמה זו ידע שאפשר שייראה אותו הערב, ולפיכך קבל דבריהם כשאמרו ראינוהו ערבית במערב, ...וכאשר קבל רבן גמליאל עדותם שהירח נראה סמוך לשקיעה חלקו עליו חכמים בכך, לפי שלא היה בינו לבין הקבוץ זמן המחייב שייראה לפי חשבונם שאינו מדויק, ולפיכך מסר להם כלל פעמים בא בארוכה פעמים בא בקצרה".

עד כאן לשון הרמב"ם.

וחז"ל קבלו את המקור לכלל זה, לא מתצפיות למיניהם, אלא מדרשה שקבלו בפסוק בתהילים פרק קד: אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן, מַאי טַעְמָא דְבֵי רַבִּי? דִּכְתִיב, (תהלים קד) "עָשָׁה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים, שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ". ,שֶׁמֶשׁ` - הוּא דְּיָדַע מְבוֹאוֹ, ,יָרֵחַ` - לֹא יָדַע מְבוֹאוֹ. דהיינו שלעומת השמש, המקיף על בסיס קבוע, הרי שהירח שהקפתו מושפעת מכל מיני גורמים נראה כאילו אין לה מסלול קבוע.

ואחר כך מביא התלמוד את הקבלה האחרת לגבי המולד הממוצע, שמתוכו דחה פעם רבן גמליאל עדות על קידוש החודש ביודעו שלפי החשבון לא תיתכן אז הראייה, ובתוך דבריו מסר את המולד הממוצע שקיבל בעניין זה, וכלשון התלמוד:

"תָּנוּ רַבָּנָן, פַּעַם אַחַת נִתְקַשְׁרוּ שָׁמַיִם בְּעָבִים, וְנִרְאֵית דְּמוּת לְבָנָה בְעֶשְׂרְִים וְתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ, כִּסְבוּרִים הָעָם לוֹמַר, ,רֹאשׁ - חֹדֶשׁ`, וּבִקְּשׁוּ בֵית - דִּין לְקַדְּשׁוֹ. אָמַר לָהֶם רַבָּן גַּמְלִיאֵל, כָּךְ מְקֻבְּלָנִי מִבֵּית אֲבִי אַבָּא - אֵין חִדּוּשָׁהּ שֶׁל לְבָנָה פְּחוּתָה מֵעֶשְׂרִים וְתִשְׁעָה יוֹם, וּמֶחֱצָה, וּשְׁנֵי שְׁלִישֵׁי שָׁעָה, וְשִׁבְעִים וּשְׁלֹשָׁה חֲלָקִים".

עומד לעזרה בכל המתבקש, בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה