תורה ומדע

הקשת-תורה ומדע

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב, שאלתי היא בעניין הקשת:בתורה מוזכר שהקשת היא סימן שבא משום זכרון הברית בין ה´ והארץ,ונאמר "והיה בענני ענן על הארץ ונראתה הקשת בענן"-אך הקשת יכולה להראות לא רק בענן!והאם לפני המבול לא הייתה קשת? תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

ברמב"ן (בראשית פרק ט פסוק יב) מבאר אכן שהקשת היתה קיימת גם לפני המבול, אלא שהקב"ה לקח משהו קיים וקבע אותו כמשהו שיזכיר את הברית שבינו לבין הנבראים. כמו שלהבדיל, אנשים עושים היכר וסימן בינם לבין חבריהם במשהו מסויים המסמל את הקשר שהם קובעים ביניהם, וזה לשונו:

"זאת אות הברית אשר אני נותן, היה משמע מן האות הזה שלא היה קשת בענן ממעשה בראשית, ועתה ברא ה' חדשה לעשות קשת בשמים ביום ענן.

ואמרו בטעם האות הזה, כי הקשת לא עשאו שיהיו רגליו למעלה שיראה כאלו מן השמים מורים בו, וישלח חציו ויפיצם בארץ (תהלים יח טו), אבל עשאו בהפך מזה להראות שלא יורו בו מן השמים, וכן דרך הנלחמים להפוך אותו בידם ככה כאשר יקראו לשלום למי שכנגדם ועוד שאין לקשת יתר לכונן חצים עליו:

ואנחנו על כרחנו נאמין לדברי היונים שמלהט השמש באויר הלח יהיה הקשת בתולדה, כי בכלי מים לפני השמש יראה כמראה הקשת, וכאשר נסתכל עוד בלשון הכתוב נבין כן, כי אמר את קשתי "נתתי" בענן, ולא אמר "אני נותן" בענן, כאשר אמר זאת אות הברית אשר "אני נותן" ומלת קשתי מורה שהיתה לו הקשת תחלה ולכן נפרש הכתוב, הקשת אשר נתתי בענן מיום הבריאה תהיה מן היום הזה והלאה לאות ברית ביני וביניכם, שכל זמן שאראנה אזכיר כי ברית שלום ביני וביניכם".

עד כאן לשונו.

אולם המהר"ל מפראג סבור שהקשה היא תופעה חדשה לאחרי המבול, וכלשונו:

"יש מחכמי הטבע שאומרים שהקשת הוא נעשה בטבע מן ניצוץ השמש, ולפיכך הוקשה באיזה ענין הקשת אות על שלא יבא המבול, אבל אין זה קשיא, כי קודם המבול לא היה כח בלהט השמש לפעול הקשת, ומפני זה אפשר לבא המבול, אבל אחר המבול שכל כך גובר הלהט של שמש, ואין צריך לומר כי השמש בעצמו קבלה השתנות, אבל הלהט והניצוץ היה גובר אחר כך מחמת שהוסר דבר המונע את הלהט והניצוץ, והיה גובר הלהט עד שנעשה הקשת, והוא אות ברית".

ועוד ישנן ביאורים נוספים בזה.

בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה