תורה ומדע

גהנום

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב. אני וחברים שלי התערבנו על האם הגהנום בא מהיהדות או מהנצרות. אני אמרתי שמהיהדות והם מהנצרות ואנחנו לא מצליחים לגמור את ההתערבות תוכל בבקשה להביא לי תשובה להתערבות? עם הוכחה חותכת שהאם הגהנום בא מהיהדות או מהנצרות אם אפשר לענות על זה מהר אני אשמח תודה מראש, בן

תשובה

לכבוד השואל,

שאלה טובה שאלת, וסליחה על האיחור בתשובה עקב רוב הפניות.

ישנם מקורות מוסמכים ביהדות שמדברים על גיהינום. הנה כמה מהם:

1. תנא דבי אליהו רבה פרק לא:

"אמרו, ז' דברים קדמו לעולם: תורה ותשובה וגיהנם וגן עדן וכסא הכבוד ושמו של בן דוד ובית המקדש."

2. במדרש בראשית רבה (כא, ט):

 "להט" - זו גיהנום ומקום המשפט."

3. מדרש תנחומא ויגש (ט):

"כי ארד אל בני אבל שאולה" (בראשית פרק לז - לה): [הפשט הוא : שאמר יעקב אבינו, באבל אקבר ולא אתנחם כל ימי חיי. אבל דרשו עליו חז"ל]"שאולה" - גיהנום."
ופירש רש"י הקדוש על הפסוק: "סימן זה היה מסור בידי [ביד יעקב אבינו] מפי הגבורה, אם לא ימות א' מבני בחיי מובטח אני שאיני רואה גיהנום [אבל עכשיו שחשב שמת בנו יוסף חשב שאולי יש בו איזה חסרון שמשום כך יצטרך לעבור את תהליך הגיהנום]." 

הרי שנזכר הרבה במקורות היהדות ממציאות הגיהנום.


וכמובן, הנצרות מדברת ג"כ הרבה על הגיהנום, וכידוע.


אם כן התשובה הפשוטה לחבריך, שאם היהדות קדמה לנצרות, והיהדות הודיעה אודות ענין הגיהנום לעולם, מובן ממילא שעיקר המקור הוא מן היהדות ולא מן הנצרות שרק הומצאה בזמן מאוחר יותר.

אבל כדי להגיע לעמקות הענין , תצטרך להעמיק עוד קצת יותר ולהבין את השנוי בנקודת המבט על ענין מציאות הגיהנום.

מה שאתה חייב לדעת, היינו, שיש חילוק בין השקפת היהדות אודות המהות והמטרה של ה"גיהנום", לבין השקפת הנצרות אודותיו.

לדעת היהדות, הגיהנום היא מקום שיש שם "זיכוך" - ואין בו שום מטרה כלל של עונש לשם עונש; רק כל מציאותה אינה אלא מקום שבו מזדככים הנשמות במטרה כדי להתעלות יותר במעלה ולהתעדן במדריגות הנעלות של גן עדן. נמצא שהמטרה של גיהנום לדעת היהדות היא כל כולה לצורך הטוב - כי הוא דבר הנצרך כדי שהנשמות יוכלו להתנקות ולקבל את כל הטובה שהבורא הכין כבר בשבילהם.

לעומת זאת לדעת הנצרות, אין התועלת בגיהינום בשביל התכלית הטוב הבא בסופו - אלא, לדעת הנצרות, הגיהנום היא מקום של עונש לשם עונש - עונשים ויסורין בלי שום מטרה לתכלית הטוב.

התפיסה בענין הגיהנום בעולם החילוני כיום, באופן כללי, נשפעת רבות מן התפיסה הנוצרית - ומן הסתם לכן טענו חבריך שה"מושג" של גיהנום בא מן הנצרות - כלומר המושג הנוצרי של הגיהנום בא מן הנצרות - וזהו נכון.

אבל עצם המושג של הגיהינום ב"טהרתה", כלומר הרעיון של מקום שנברא ע"י בורא העולם לטובת הנשמות, כדי לזכותם ולנקותם מכל סיג בכדי שיוכלו להתעלות יותר ולהתקרב להשם יתברך יותר - זהו מה שנמצא במקורות היהדות הרבה מלפני זמן הנצרות - עד שחז"ל אמרו שהמושג הזה החיובי שיש בו משום תיקון הנשמות אפילו אם יחטאו - כבר קדמה בדעת בורא העולם כביכול עוד קודם שנברא העולם הזה עצמו.

ויהי רצון שנזכה לתקן את כל מה שאנחנו צריכים לתקן כבר בעולם הזה - ואז אין צורך בזיכוך של הגיהנום - ושנזכה לכל הטובה שהקב"ה הכין  לנשמות כבר אז מלפני בריאת העולם.

בברכה,

רב נחום

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה