שו"ת פסח

שאלות על פסח

  • כ"ז ניסן התשפ"ג
אא

שאלה

*נשאלתי מספר שאלות חשובות:*
א.למה יש לפעמים *שנה מעוברת*, ו ויש 13 חודשים בשנה במקום 12?
ב. למה יש לפעמים *שני ימי ראש חודש* ולא ראש חודש אחד?
ג. מדוע בעשירי לחודש לקחו במצרים את השה לקרבן פסח?
ד. מה הסיבה ששבת לפני פסח נקראת *שבת הגדול?*

תשובה

שלום וברכה

א. ראי כאן.

ב. ראי כאן.

ג. משך חכמה שמות פרק יב 

ראה בה עוד טעמים שפסח מצרים היה מקחו מבעשור, כי ההשגחה רצתה לעשותם גוי מצוין בנימוסיו, ויהיו ראויים להנהגה מסודרה ומתנהגת תחת גדוליה, ויוכלו לעצור בעד מאוי לבבם ורסן תאות נפשם, וינהגו במשטר חזק [דיסציפלין]. לכן כאשר ישתוקקו כולם להיות חפשי, וידע השם יתברך כי יעמדו בכורי מצרים מפני פחד דברי משה בשם ה' על נפשותיהם, ויבואו אל משה, וילחמו בעד נפשם עם חיל פרעה, וירבו חללים על פתח פלטין של פרעה, ואז כי ילכו, מי יעיז לדבר נגדם?! ובכל זה, כל זמן שלא ישמעו מפי משה ואהרן ללכת בהסכם פרעה, לא יזוזו ממקומם. וזה חינוך חזק לעצור ברוחם כעת הזאת, ויהיו ראויים להנהגה נימוסית מאושרה.
עוד נראה, שהרי לא יכלו לצאת מביתם בלילה זו (להלן פסוק כב), והיו מוכרחים להשתתף עם שכניהם שבצדם (להלן פסוק ד), והיו יותר משש מאות אלף גברים מבן עשרים, ועם הנשים וטף היו קרוב לשני מיליון. ורובם היו עניים טרם ששאלו ממצרים (לעיל יא, ב) והיו צריכים לאכול בשר צלי (מכילתא מסכתא דפסחא פרשה יא לפסוק מו) - מנין היו להם?! על זה אמר במכילתא (מסכתא דפסחא פרשה יא לפסוק כא להלן): "משכו" - מי שיש לו, "וקחו" - מי שאין לו, היינו שהעשירים היו נותנים להם דמים, והם היו לוקחים צאן. ובזמן שהאדם עוקר משכנו, הלא כל פרוטה יקר אצלו, ובכל זה יעשו צדקה גדולה להיות כל איש אוכל כל הלילה בשר צלי. ולכן אמר 'מלמד שקבע להן בית דין' - שמתחלקת בשלושה, כדיני ממונות דמיא, בבא בתרא דף ח ע"ב, וירושלמי סוף פאה, יעויין שם ודו"ק:

ד. שולחן ערוך הרב אורח חיים הלכות פסח סימן תל  סעיף א
שבת שלפני הפסח קורין אותו שבת הגדול לפי שנעשה בו נס גדול שפסח מצרים היה מקחו מבעשור לחדש כמו שכתוב בעשור לחדש הזה ויקחו להם איש שה לבית אבות וגו' ואותו היום שבת היה שהרי בה' בשבת יצאו ישראל ממצרים כמ"ש בסי' תצ"ד וכיון שט"ו בניסן היה בה' בשבת א"כ עשרה בניסן היה בשבת וכשלקחו ישראל פסחיהם באותו שבת נתקבצו בכורי אומות העולם אצל ישראל ושאלום למה זה הם עושין כך אמרו להם זבח פסח הוא לה' שיהרוג בכורי מצרים הלכו בכוריהם אצל אבותיהם ואל פרעה לבקש מהם שישלחו את ישראל ולא רצו ועשו הבכורות עמהם מלחמה והרגו הרבה מהם וזה שכתוב למכה מצרים בבכוריהם וקבעו נס זה לזכרון לדורות בשבת וקראוהו שבת הגדול ולמה לא קבעוהו בעשירי לחדש סתם בין שחל בשבת בין שחל בחול כדרך שנקבעו כל המועדים לפי שבעשרה בניסן מתה מרים וקבעו בו תענית כשחל בחול כמ"ש בסי' תק"פ ע"ש: 

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פסחמעוברת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה