הלכות ומנהגים

ראש חודש<>

  • כ"ט שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב, מבקשת הסבר על ראש החודש, אני ממש לא מבינה ואשמח לקבל הסבר ברור. היום 8/2 ערב ראש חודש בכט בשבט ? מחר 9/2 א ראש חודש בל בשבט ? וביום רביעי 10/2 א באדר א' רשום ב ראש חודש. סליחה על הבלגן... בברכה, ליאת.

תשובה

שלום וברכה

ראש חודש העברי הוא לפעמים יום אחד ולפעמים יומיים וכדלהלן.

ראש חודש הוא תמיד היום הראשון של החודש החדש  זאת אומרת א' לחודש. ישנם ימים שהחודש הוא בן 29 ימים ויש חודשים של שלושים יום, כאשר החודש הוא בן 30 יום היום האחרון של החודש יהיה גם כן דינו כראש חודש של החודש הבא ועל כן ל' שבט הוא גם כן ראש חודש אדר א'.

טעם הדבר (מאתר דעת)  התורה קבעה לכל חודש יום אחד ראש חודש. באותו יום בית-דין יושבים וממתינים לעדים שיעידו שראו את המולד. הגיעו עדים, מקדשים בית הדין את החודש, וקובעים ראש חודש באותו יום שקידשו. אם יבואו עדים ביום שאחרי כ"ט לחודש, יקבע אותו יום לראש חודש, ויהיה החודש שנסתיים חודש חסר, כי היו בו עשרים ותשעה ימים בלבד. אם לא יבואו עדים ביום שאחר כ"ט בחודש, יצטרף אותו יום לחודש שעבר, ויהיה יום שלושים בחודש. החודש שעבר יהיה חודש מלא, וראש חודש ייקבע למחרתו.

והכוהנים בבית-המקדש עומדים ומצפים להחלטתם של בית הדין, ואין להם רשות להקריב קרבן מוסף לפני שנשמעה מפי אב בית הדין ההכרזה על קידוש החודש. אם קידשו את החודש בבוקר יקריבו את קרבן המוסף בבוקר, ואם קידשו את החודש לפנות ערב, יקריבו את הקורבן לפנות ערב. ואם פנה היום ולא נתקדש החודש ביום שאחרי כ"ט בחודש, יקדשו בית הדין את החודש בבוקר של יום המחרת.

וכל העם מזכירים בתפילה "יעלה ויבוא", וקוראים הלל וקוראים בתורה, ומתפללים תפילת מוסף מן הערב שלאחר יום כ"ט בחודש היוצא, ורואים אותו כראש חודש. ואם קידשו בית דין את היום שלאחר כ"ט בחודש, נוהגים אותו יום ראש חודש. אם לא הגיעו עדים ביום השלושים של החודש, ולא קידשו אותו בית הדין, ונדחה ראש חודש ליום שאחריו - הרי שנהגו ביום השלושים וביום שאחריו ראש חודש. מכאן שחודש שנוהגים בו שני ימים ראש חודש, היום הראשון הוא היום השלושים של החודש היוצא, והיום השני הוא הראשון לחודש הנכנס. 

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה