שבת

מה החשיבות של סעודת מלווה מלכה?

  • כ"ד אדר התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, מה החשיבות של סעודת "מלווה מלכה" במוצאי שבת? תודה

תשובה

שלום רב,

צריך לאכול מלווה מלכה במוצאי שבת כדי ללוות את השבת. ולכתחילה יש לאכול לחם בסעודה זו, ואם אין לו או שחושש לאכילה גסה יכול לקיימה במיני מזונות או פירות (יעויין שלחן ערוך סימן ש, משנה ברורה סק"א, ושו"ת יביע אומר חלק י' חלק אורח חיים סימן לג).

וכתב המשנה ברורה (שם סק"ב) ואמרו הקדמונים דאבר אחד יש באדם ונסכוי שמו, וזה האבר נשאר קיים בקבר עד עת התחיה ואפילו אחר שנרקבו בו כל העצמות, וזה האבר אינו נהנה משום אכילה כי אם מסעודת מלווה מלכה.

וכתבו החסד לאלפים (סימן ש אות א) והכף החיים (להגר"ח פלאג'י זצ"ל, סימן לב אות סא) בשם הזוהר הקדוש, שאם אינו מקיים סעודה רביעית חשוב כאילו לא קיים סעודה שלישית. והובא בכף החיים (סימן ש אות טו). וכמדומה שלא נמצא בזוהר שלפנינו. ובהסבר עניין זה כתב הבן איש חי (שנה ב' פרשת ויצא אות כז) שהוא משום שאם אינו אוכל סעודה רביעית, אז נחשב לו שאכל סעודה שלישית בשביל סעודת הלילה, שכל אדם דרכו כל לילה לאכול, ואין זה לכבוד שבת.

ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (סימן קסו) הביא ששמע שרבנו החזון איש זצ"ל אמר פעם "מי שאינו אוכל כזית פת במוצאי שבת יתחרט בעלמא דקשוט" (בעולם האמת). וכתב שם עוד, שעל ידי שמקיימים סעודה זו כמצותה, זוכין לברכה וישועות הרבה, ומסוגל להציל ממחלות ולפרנסה טובה. ועוד הביא שם בשם הגאון הקדוש בעל הפרדס זצ"ל, שבסעודה זאת ממשיך את האור של סעודות שבת לכל סעודות ימות החול.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מלווה מלכהסעודה רביעית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה