שבת

משפיעה קדושה לכל השבוע: כל מה שצריך לדעת על סעודת "מלווה מלכה"

בשבת אנו זוכים לתוספת קדושה בכל תחומי החיים, ברוח ובחומר. על ידי אמירת 'ויהי נועם' במוצאי שבת ועל ידי סעודת 'מלווה מלכה', אנו ממשיכים את הארת הקדושה לאכילה של כל השבוע

אא

1. אמרו חכמים, שמצווה לסדר שולחן במוצאי שבת לסעודת 'מלווה מלכה', כדי לכבד את השבת בצאתה. (שבת קיט, ע"ב) כמו אדם שנפרד מאורח יקר ואהוב, שקשה עליו פרידתו, והוא הולך עמו כברת דרך ארוכה כדי לשהות עוד במחיצתו, כך צריך לנהוג עם השבת, שלמרות שהיא כבר נסתיימה, אנו ממשיכים להתבשם ולהתענג מקדושתה.

2. בשבת אנו זוכים לתוספת קדושה בכל תחומי החיים, ברוח ובחומר, בתפילה ובסעודות, והמגמה להמשיך את הארת השבת לימות החול. ובאר האר"י ז"ל, שעל ידי אמירת 'ויהי נועם' (תהילים צ, יז – צא, טז) בתפילת ערבית של מוצאי שבת, הננו ממשיכים את תוספת הקדושה הרוחנית של השבת לימות החול, ומבקשים, שנועם ה' ישרה על מעשה ידינו. ועל ידי סעודת 'מלווה מלכה', אנו ממשיכים את הארת הקדושה לאכילה של כל השבוע.

3. מסורת בידינו, כי עצם אחת ישנה בגופו של אדם, ולוז שמה. ואותה עצם לא נהנתה ממה שאכל אדם הראשון מעץ הדעת, ולכן אף שנגזרה מיתה על האדם, אותה עצם אינה נרקבת, וממנה יקום אדם בתחיית המתים. ועצם זו אינה ניזונת אלא מסעודת 'מלווה מלכה' (ויק"ר יח, א).

4. המהדרין מכינים לקראת סעודת 'מלווה מלכה' תבשיל מיוחד. מסופר בתלמוד (שבת קיט, ב) על בית רבי אבהו שהיו רגילים לשחוט בכל מוצאי שבת עגל לכבוד סעודת 'מלווה מלכה', והיה רבי אבהו אוכל ממנו כליה אחת. כאשר גדל בנו, עמד ושאל, לשם מה צריך לשחוט עגל שלם במוצאי שבת, מוטב להשאיר מן העגל ששחטו בערב שבת כליה אחת לצורך סעודת 'מלווה מלכה'. שמעו בעצתו ושימרו מהבשר של ערב שבת מעט לצורך מוצאי שבת. בא אריה וטרף את העגל שהיה מיועד למוצאי שבת, נמצא שלא הרוויחו דבר. והביאו סיפור זה בתלמוד כדי ללמדנו שראוי להדר ולהכין תבשיל מיוחד לכבוד סעודת 'מלווה מלכה', ולא להסתפק באכילת שיריים ממאכלי השבת.

5. בזמן סעודת מלווה מלכה נהוג לשיר זמירות מיוחדות, בהן אנו מבקשים לברך את השבוע החדש בכל הברכות, ובהן אנו מביעים את ציפיתנו לביאת אליהו הנביא, שצפוי, לפי המסורת, להגיע במוצאי שבת, ולבשר לנו על בוא הגאולה.

6. תפילות רבות טוב לאומרן בזמן סעודת מלווה מלכה. אחת מהן נמצאה בכתבי הקודש של רבי לוי יצחק מברדיטשוב זצ"ל, שהמליץ לומר אותה 3 פעמים. וזה לשון התפילה: "אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב, שמור על עמך ישראל אהובייך מכל רע, למען שם תהילתך. הנה שבת קודש האהובה עוברת, ויהי רצון מלפניך שיבוא עלינו השבוע, לאמונה שלמה, לאמונת חכמים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

לאהבת חברים, לדבקות הבורא ברוך הוא, להאמין בשלושה עשר עיקרים שלך ובגאולה קרובה במהרה בימינו ובתחיית המתים ובנבואת משה רבנו עליו השלום: ריבונו של עולם, אתה הנותן ליעף כח, תן כח גם לילדיך רחומיך היהודים. להלל שמך ולעבדך אותך לבדך. והשבוע הבא, יבוא עלינו לבריאות ולמזל ולהצלחה ולברכה ולחסד ולבני חיי ומזוניי, לנו ולכל ישראל. ונאמר אמן".

7. רבי אהרן בעל "שומרי אמונים" כתב על סעודת מלווה מלכה: "סעודה זו היא הכנה לאורו של משיח שיתגלה במהרה בימינו, ומכל שכן אם זוכה לעשות עוד בשביל רבים, אשרי לו ומה טוב חלקו, ובלבד שיכווין לבו לשמים, ועיקר זו הסעודה להיות בשמחה ללוות את המלכה נפש יתירה, ולזמר שירים ותשבחות לפני השם וכבר נהגו ברוב תפילות ישראל להתקבץ בקיבוץ החברים בסעודה זו, ולספר מעשיות מצדיקים, וקבלה מפי הצדיקים".

8. בסעודת "מלוה מלכה" אומרים: "דא היא סעודתא דדוד מלכא" - זאת היא הסעודה של דוד המלך. הטעם לכך הוא, לפי שדוד המלך ביקש מאת ה': "הודיעני ה' קצי", ואמר לו הקב"ה: "בשבת תמות". ולכן, בכל מוצאי שבת כאשר השבת עברה והוא לא מת, היה דוד המלך וכל בני ביתו שמחים ועושים סעודה גדולה, ובלי ספק שגם כל ישראל היו שמחים ועושים סעודות.

9. את הסעודה יש לקיים עד ארבע שעות מצאת השבת, ואם לא - עד חצות. יש אומרים שאם לא אכל עד חצות - זמנה כל הלילה. ויש מי שכתב שאם לא אכל סעודת 'מלוה-מלכה' כל הלילה - יאכלנה ביום ראשון. (אשל אברהם לרב מבוטשאש, סימן קעד ס"ק ד).

10. נאמר בשם הרה"ק רבי יעקב מפוריסוב זצ"ל שבשעה שהיו חולאים בעולם היה מבטיח לאנשים שאם יזהרו לקיים סעודת מלווה מלכה ינצלו מהם. (ספר דרך צדיקים).

11. בשם רבי אלימלך מליז'נסק זצ"ל, נאמר שסגולה לנשים שלא תקשנה בלידתן, היא שתאכלנה בכל מוצאי שבת דבר מה לשם סעודת מלוה מלכה. ותאמרנה בפה מלא: "לשם סעודת מלוה מלכה" ועל ידי זה תלדנה בנקל אי"ה.

12. מלוה מלכה יש בה סגולה לפרנסה ולגאולה. והרמז לזה בפסוק: "אם כסף תלוה את עמי את העני" - אם תצטרך לכסף אז תלוה תעשה סעודת מלוה מלכה. את העני - רמז לעני הרוכב על החמור - הלא זאת סעודת משיח בן דוד, שהיא סגולה גם לקרב את הגאולה.

13. סעודת מלוה מלכה: סגולה להנצל מכפירה. (מנחת שבת סימן צ"ו).

14. הרה"ק רבי דוד צבי שלמה בידרמן זצ"ל היה נוהג לומר שמצות סעודת מלוה מלכה היא סגולה לאריכות ימים.

15. סגולות אמירת פסוקי אליהו הנביא: זכירת אליהו הנביא בפיוטים ובפסוקים במוצאי שבת הוא תיקון גדול לנפש, ותועלת גדולה להינצל מהגיהנום. (יסוד ושורש העבודה שער ח).

הרב הרצל חודר בהרצאה מאלפת על סעודת "מלוה מלכה":

 

תגיות:מלווה מלכהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה