חברה והשקפה

יהודי זה זכות?

  • כ"ז ניסן התש"פ
אא

שאלה

יצא לי לראות סדרות קוריאניות
ראיתי סידרה ממש יפה שהכל בה כל כך מושלם ומגרה
לא נעים לומר, התעוררה לי בלב שאלה שמנקרת בי זמן
- מהי הזכות לחיות כיהודי בכלל?
- אם הייתי נולדת כגויה ח״ו האם החיים שלי היו טובים יותר?
- האם כל הגויים שחיים חיים רק נהנתנות וגשמיות ״ישלמו״ עלזה יום אחד?
- או שנזר עליה להיולד כגויים ולהנות מבלי להיענש?
- האם לעתיד לבוא נוכל לראות ולהראות להם את הזכות שלנו מולם?

תשובה

שלום וברכה,

 

סדרות טלוויזיה הן מבוימות, ולא מציגות את החיים האמתיים, את חיי היום-יום האמתיים. מי שחי בסרטים, לא חי במציאות, הציפיות והתקוות הדמיוניות שמפתח הורסות לו את הנאות החיים האמתיות והפשוטות.

 

מדוע את חושבת שהחיים של גויים כל כך קלים? 

בחברה המערבית כל זוג שלישי מתגרש, אין נאמנות בזוגיות, הדיכאון פורץ גבולות, קיימת תחושת ריקנות וניכור בין בני אדם, אלימות קשה בבתי ספר ואצל בני נוער, פריצות קשה אפילו אצל צעירים ובין ילדים, רדיפה אחרי חומריות עד שכלים הכוחות, וחוסר משמעות בחיים. מדוע שיהודי יחפוץ בחיים כאלה?
הרי התורה נותנת לנו אושר, משמעות, זוגיות טובה יותר, חינוך ילדים טוב יותר, חיים של חוכמה, של מוסר, של ערכים, של שפיות, של אהבת ישראל והדדיות, של משמעות בחיים וידיעה למה אנחנו חיים ועבור מה.
האם היית חפץ לחיות כגוי שלא מכיר את מי שברא את העולם הזה? שמתפללת לאלוהי נכר ח"ו?
אנו צריכים בכל יום ויום להודות מכל הלב: "שלא עשנו כגויי הארצות ולא שמנו כמשפחות האדמה, שלא שם חלקנו כהם וגורלנו ככל המונם, שהם משתחוים להבל וריק, ומתפללים לאל לא יושיע". זה עצמו שווה הכול.
 

 הקב"ה רוצה שנהנה בחיים, אך הוא רוצה שנהנה בצורה הטובה ביותר.
את רוב החוקים אנו מבינים, כי טובתם נראית לכל. וגם התוצאות נראות היטב. לדוגמה, חוקי הצניעות נועדו להפריד בין המינים, ולמנוע תאווה מעוורת - אשר גורמת להיקשרויות רגשיות שגויות, ואחר כך למפח נפש וצלקות (לא במקרה שיעורי הגירושין בחברה הכללית הגיעו לממדים מפחידים: כל זוג שלישי בישראל מתגרש! הסיבה לכך היא חוסר צניעות והפרדה בין המינים). הוראות היצרן של הבורא נועדו לתת לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה - חיי משפחה, זוגיות נאמנה, חינוך ילדים טוב יותר. עוד בתשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/question/250494
המצוות נועדו לטובתנו, לכן מקיימי המצוות זוכים לחיים טובים יותר גם בעולם הזה, וכמובן לנצח נצחים בעולם הבא.
  

אגב, גם גויים נענשים על חטאיהם בגיהנום, וחוזרים בגלגול לתקן את מעשיהם הרעים.

 
הקב"ה אינו מעניש חלילה כדי לנקום, אלא כדי לעזור לנשמות להגיע לשלמותן הרוחנית.

לחשוב את ה' לרחוק מליבנו היא עצת היצר הרע, שנועדה להרחיק אותנו מה' ולהכשיל אותנו בכעס ושנאה. הנביא אומר (שמואל א', פרק טז, ז): "כי האדם יראה לעיניים, וה' יראה ללבב". זה אומר ש-ה' רואה אותנו מבפנים, עמוק בתוך הלב, ולא רק מבחוץ.
  

אבקש ממך לקרוא את הכתבה "שוב נפלתי - איך לא להתייאש":

https://www.hidabroot.org/article/231233

כתבה זו תיתן לך דרך אמתית בעבודת השם. במיוחד חשוב שתקראי את המשל של החפץ חיים - שייתן לך מוסר השכל לכל החיים בהתייחסות לתורה והמצוות!

 

כל מצווה קטנה שאת זוכה לקיים בעולם הזה היא יהלום שאת לוקחת אתך לנצח נצחים לעולם הבא, שערכו לא יסולא בזהב ובפז. את החטאים מתקנים, הקב"ה מאפשר לעשות תשובה בעולם הזה וביום הכיפורים ולכפר על עוונות. "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". אך בסופו של דבר, לאחר התיקון - האדם נשאר אך ורק עם המצוות שזכה לקיים.

ככל שעשית יותר מצוות, כך זכית לקחת איתך יותר יהלומים לעולם הבא.

"שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

 

אם החיים האלה באמת לא היו טובים בעבורך - אז הבורא לא היה בורא אותך. כי הוא יודע את העתיד וכל מה שקורה בעולם, וברא אותך בזכות הפוטנציאל האדיר להטיב לך. הוא יתברך יודע שלבסוף תודי לו.

 

כמובן, אי אפשר לתאר ולא להמחיש את העולם הבא, שהוא נצח נצחים ממש, וכל כולו עונג ואושר על ה', כך שנחלתם של שומרי התורה והמצוות הוא נצחי, ואין אחד שיתחרט שם על היותו יהודי שומר מצוות. שאפילו המצוות הקטנה ביותר מביאה עונג שלא ניתן להמחישו כלל, ואף נשמה לא היתה מוותרת עליו.

 

אף אדם לא יכול לומר שאינו רוצה במתנה הזו, כשם שתינוק לא יכול לומר שאינו רוצה להיות עשיר ומצליח כשיהיה גדול. אי אפשר לדבר מתוך בורות על התכלית הגבוהה של הנשמות, ובעולם הזה כולנו בורים, וצריכים לבטוח בה'. הידיעה השכלית מוגבלת בגופי חומר אשר עומדים בפני נסיונות בהמיים, אך לשם כך ירדנו לעולם החומרי, כדי לעמוד במבחן זה ולבטוח בטוב האלוקי.
 

קל להגיד שאנו מעדיפים חיים בלי נסיונות ובלי שכר גדול בעולם הבא, כי אנו נמצאים עכשיו בעולם הזה, ולא יודעים את גודל האושר שהקב"ה מכין לנשמותינו. בדומה לילד קטן שאומר להוריו: "בשביל מה אני צריך ללמוד בבית ספר? לא אכפת לי לחיות ברחוב כשאני אהיה גדול". או אומר להם: "אני רוצה סוכריות. מה אכפת לי לאכול בריא?" וכדו', כי עודנו ילד ולא מבין את החיים האמתיים.
האם היית רוצה לחיות לנצח בעוני? העולם הבא הוא מקום של נצח נצחים, והאושר בו נצחי. כמו שבעולם הזה לא תרצה לחיות בעוני בדירת חצי חדר באזור מלוכלך ורועש, כך גם לא תרצה בעולם הבא לחיות בעוני. הקב"ה הרבה לנו תורה ומצוות מתוך אהבה, עבור עושרנו הנצחי לעולם הבא.
המצוות נותנות לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה, ולנצח נצחים בעולם הבא. המצוות הן מתנה.
 
כל אחד מאיתנו צריך להודות על כך שה' לא הפקיר אותנו בעולמו, אלא נתן לנו את המתנה הגדולה מכל, והיא תורתו הקדושה - אשר מחנכת אותנו כיצד להיות אנשים טובים וצדיקים, ולזכות לקרבתו הנצחית של הקב"ה - שהיא העונג הגדול מכל העינוגים האפשריים. 

ראי לדוגמה בהרצאתו של הרב זמיר כהן על קיום מצוות במאה ה-21:
https://www.hidabroot.org/video/60834

 
והרצאתו "שבת - מקור הברכה":
https://www.hidabroot.org/video/61051
וגם - סודה של טהרת המשפחה:
https://www.hidabroot.org/video/60899
 
מי שזוכים לקיים את יהדותם בהדרכה נכונה, זוכים לחיים טובים יותר, לזוגיות טובה יותר, לחינוך ילדים טוב יותר, לאריכות ימים ולשמחת חיים. שיעורי הדיכאון והגירושין גדלים בעולם, רק משום שלא זכו להדרכת התורה הקדושה.
  

* * *

 

עצם העובדה שאין עם אחד שאין לו דת, מוכיחה שבני אדם זקוקים לקשר עם אלוקים כדי לאהוב את החיים.

 

הבה נביט בעובדות שלפנינו - עובדות שמוכרות בכל העולם -
1) האדם הינו יצור השואף למשמעות ולקיום תכלית. מה שמצריך תכלית שכזו עבורו.
2) האדם הוא היצור היחידי המסוגל להבחין במציאות הבורא ולנסות להבין את רצונו. מה שמראה כי הבורא תכנן את האדם באופן כזה בו יכיר בו ויוכל לדעת בוודאות את רצונו.
3) האדם מטבעו שואף לדת ולדעת את רצון בוראו. לא קיימת תרבות בעולם שלא פיתחה דת. מה שמוכיח שהבורא טבע באדם רגש טבעי לדת, שיוביל אותו לקיים את רצונו.
4) לבני-האדם כמיהה עמוקה לחיים שלאחר המוות. מה שמראה כי הבורא תכנן את האדם באופן כזה שיקיים את רצונו כדי לשוב אליו.
5) מובן לנו שחכם תמיד יוצר יצירות עבור מטרה כלשהי. האדם הוא היצירה המופלאה ביקום, מה שמחייב משמעות לקיומו.
6) לאדם בחירה חופשית בין טוב לרע, מה שמוכיח שהבורא הציב אותו בנסיון בעולם הזה לקיים את הטוב ולהתרחק מן הרע - מה שמחייב תורה.
7) בשונה מבעלי החיים, לאדם אין אינסטינקטים המראים לו מהו הטוב ומהו הרע - מה שמצריך את הבורא להורות לאדם כיצד לנהוג, כי האדם לבדו אינו יכול להחליט מהו טוב במקרים רבים ומסועפים.
8) לאדם ישנן שאלות רבות על מהות קיומו והחיים עצמם. מה שמצריך תורה מפורטת מבוראו.
  

חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקראי חוברת דו-שיח עם בורא עולם לאחר המוות על כל השאלות באמונה. מומלץ מאוד.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהודיזכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה