חברה והשקפה

משמעות השם ישראל

  • כ"ז ניסן התש"פ
אא

שאלה

שלום וברכה, אני יודעת שיש הרבה הסברים ומשמעויות לשם "ישראל" _כמו אותיות ישר קל... ושהשם ישראל זה ראשי תיבות של שמות אבותינו ואמותינו וכד. אשמח לפירוט נרחב ומפורט יותר. תודה רבה !!!

תשובה

שלום וברכה

כך אמר המלאך ליעקב אבינו בראשית פרק לב פסוק כט וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל: זה הטעם לשם כמבואר בתורה.

בעומק הדברים נאמרו דברים רבים ואעתיק מעט מהם

כלי יקר בראשית פרק לב 

(כט) ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל. לשון ישר אל כי ישר הוא לשון ראייה, מלשון אשורנו ולא קרוב (במדבר כד יז), והודה לו בזה כי יעקב רואה פני אל ולא עלתה בידו לסמא אותו במציאות האל יתברך. ובאומרו כי שרית עם אלהים עקר שם יעקב ממנו, כי יעקב מורה על עקוב הלב מכל ואנוש הוא (ירמיה יז ט) וישראל לשון מישור כמו שנאמר לעתיד (ישעיה מ ד) והיה העקוב למישור, ולא מישור הנראה ישר בעיני הבריות כי אם הנראה ישר בעיני אלהים ואדם, על כן אמר כי שרית עם אלהים ואנשים, כי על ידי כושר מפעלך תהיה שר ונגיד עם אלהים ואנשים ותוכל, וזהו ישראל ישר אל, מישור הנראה גם בעיני האל יתברך:

קדושת לוי בראשית פרשת וישלח 

ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלהים ואנשים ותוכל (לב, כח). הענין, כי יש אדם שהוא דבוק תמיד בהבורא ברוך הוא, אפילו כשהוא מדבר עם בני אדם, ויש אדם שהוא דבוק בהבורא ברוך הוא בעת שעוסק בעבודתו ובתורתו ובמצותיו, אבל כשמדבר עם בני אדם אינו יכול לדבק מחשבתו להבורא ברוך הוא. והבחינה הא' נקרא 'ישראל', כי הוא אותיות 'ישר אל', וגם 'לי ראש' (ליקוטי תורה תהלים, קי). והבחינה הב' נקרא 'יעקב', יו"ד עקב (עי' עץ חיים שער ג פ"ב). וזהו 'לא יעקב וכו' כי אם ישראל כי שרית עם אלהים', כלומר שאתה דבוק באלהים אפילו כשאתה מדבר עם בני אדם, וזהו 'עם אלהים ואנשים', 'ותוכל' לדבק מחשבתך תמיד להבורא יתברך: 

ראי כאן מה שהרחבתי בעניין https://www.hidabroot.org/question/19360

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יעקבישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה