אמונה

ה’

  • ד' ניסן התשע"ט
אא

שאלה

שלום רב,
איך אפשר להוכיח שיש לה' את כל הכוחות?
שהוא יכול לעשות הכול?
אני לא שואל את השאלה על הסלע,
כי את זה אני יודע ברוך ה',
אבל איך אפשר לדעת שה' יכול לעשות הכול?

תשובה

שלום וברכה,

מה זה "כל יכול"? 

כל יכול פירושו שהוא יכול לעשות הכל.

ומה זה "הכל"?

הכל זה כל המציאות, החומר המרחב והזמן.

אז מובן שמי שיצר את הכל - הוא כל יכול, כי הוא גילה את יכולתו לברוא את הכל.

אלוקים יצר את המציאות כולה, ומכאן ברור שהוא כל יכול. הוא שולט בכל הדברים הקיימים, והכל מתקיים מכוחו.

אטומים הם חלקיקים שמוגבלים למרחב ולזמן, הם נעים במהירות רבה, באופן שיוצר את החומר. עצם העובדה שהם מוגבלים - מוכיח שיש להם מגביל שיצר אותם, וגם קובע בכל רגע ורגע את תנועתם - בלעדי התנועה, החומר היה נעלם!

כל דבר שהוא מוגבל - מחייב מגביל.

כיום אנו יודעים שכל החומר ביקום, כל החלקיקים, הופיעו יש מאין במפץ הגדול. כלומר הם חלק מהיקום החומרי שנברא - ומכאן שיש ליקום בורא.

הזמן הופיע יחד עם היקום - בנקודה הבראשיתית. כלומר החומר והזמן הופיעו בו-זמנית.

לפני היקום לא היה דבר. לא חומר, לא אטומים, לא אנרגיה, לא מרחב (חלל), ולא זמן.

כשאין כלום - אין שינויים ואין בריאה.  לכן לא ייתכן בריאה של יש מאין - ללא מתחיל.

מה שמוכיח על מי שקדם לבריאה - ויצר אותה. הוא שוולט על כל הכוחות כולם, כי הוא ברא את כל כל הכוחות כוחות.

אנו יודעים שיש אלוקים בגלל שליקום היתה התחלה, ולכל התחלה חייב להיות מתחיל. המדע הוכיח שהיקום הופיע בנקודת זמן מסויימת ולא היה קיים תמיד, מה שמוכיח את קיומו של בורא הנמצא מחוץ לחומר וזמן, אשר ברא את היקום יש מאין.

כמו כן, המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.

אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

אלוקים, אשר יצר את כל היקום האדיר שאנו רואים ושולט בו, ודאי איננו חומרי. הוא מעבר לטבע, אינסופי, ומובן שאיננו מסוגלים להבינו, שכן אנו עצמנו יצורים חומריים שנמצאים בתוך העולם. גם המדע מוגבל רק לחקר העולם החומרי.

כמו כן, ביציאת מצרים הוכיח ה' את שליטתו על כוחות הטבע:

תורת ישראל היא התורה היחידה בהיסטוריה הטוענת לאירועים ניסיים בסדר גודל של הפיכת חוקי הטבע, ובקנה מידה לאומי. הפיכת הטבע נמצאת באופן הברור ביותר בעשרת מכות מצרים, המראות כי העושה אותן הוא הבורא השולט על הטבע וחיי כל אדם. במכת הדם וחציית ים-סוף, הוכיח הבורא שהוא שולט על המים וכל הימים. במכת הצפרדעים והכינים, הוכיח הבורא שהוא שולט בכל הרמשים. במכת הערוב הוכיח הבורא שהוא שולט על החיות, במכת ארבה הוכיח הבורא שהוא שולט על כל היצורים המעופפים, במכת החושך והברד הוכיח הבורא שהוא שולט על חוקי הטבע - עונות השנה, האש והקרח, במכת דבר הוכיח הבורא שהוא שולט על המחלות. ובמכת בכורות הוכיח הבורא שהוא נמצא בכל מקום (כדי להרוג את כל בכורי מצרים בו-זמנית), שיש לו זיכרון אוניברסלי (לזכור בכל מקום מי בכור ומי לא), הוא נמצא בכל זמן (הוא צפה בכל לידה במצרים בכל זמן), ויש לו כח להרוג כל אדם (בכך שהוא הרג את כל בכורי מצרים ברגע אחד). תורת ישראל היא התורה היחידה בעולם שטוענת לנסים בקנה מידה שרק בורא עולם מסוגל לעשותם, ומכאן שהיא נכתבה מפי שליט העולם - בעל הכוחות כולם.

חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית", ותהנה מדו-שיח על נושא זה, ונושאים רבים וחשובים באמונה.

בברכה,

דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כל יכולאולקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה