חברה והשקפה

איך יכול להיות שהשם אוהב אותי אם:

  • י"ג טבת התשע"ט
אא

שאלה

א: בתור אבא בעצמי, אני יכול להבין שאב אוהב יעשה יסורים לילד שלו כדי להציל מסכנה או לרפאות וכדומה, אבל לא יתכן שאם אני אוהב את הילד אהבה ללא תנאי - אעניש אותו בעונש נצחי ללא תקנה! (כמו כרת, להיות אבוד לנצח)
ב: אם ה' באמת אוהב אותי ומקשיב לתפילותי - איך יתכן שזה נגמר בזמן המות? למה אחרי המות השם לא שומע תפילה, לא רוצה לעזור ולא רוצה למחול ולסלוח?
ג: אם הוא אוהב אותי - למה הוא מנסה אותי בנסיון שאין באפשרותי לעמוד בו - ועל כל כשלון מבטיח לי אובדן נצחי ללא אפשרות תיקון? (אם לא אחזור בתשובה, דבר שאין באפשרותי לעשות)

תשובה

שלום וברכה אחי היקר,

בבקשה עיין היטב בתשובתי לך.

ראשית כל, התורה הקדושה - עליה נאמר "דרכיה דרכי נועם - וכל נתיבותיה שלום". התורה אשר לימדה אותנו "ואהבת לרעך כמוך", "לפני עיוור לא תיתן מכשול", "לא תלך רכיל בעמך", "לא תחמוד", "ואהבתם את הגר", וכו' וכו'. כיצד ניתן לחשוד בקב"ה שהוא אינו מוסרי? והרי כל המוסר והרחמים שלך מגיעים אך ורק ממנו יתברך.

הבה נשאל כל אדם: מי הוא אשר נתן לך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים? הרי ישנם בעולמנו אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול לא חש רחמים על חתול שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים".

מכאן עלינו ללמוד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם. 

כל אכזריות או קושי לב שעשוי אדם לייחס חלילה לבורא - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים. כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער.

א. ה' לא מעניש לנצח, והרי כל מטרת הבריאה היא לתקן את הנשמות ולהובילן לשלמות הרוחנית הגבוהה ביותר. לכן נאמר שה' רחום וחנון, ארך אפים ורב חסד, הוא ממתין לחוטא שישוב בתשובה, נותן לו סימנים. וגם בעולם הבא מתקן אותו ב"ניתוח" בגיהנום במטרה לתת לו חלק לעולם הבא, או משיבו בגלגול לעולם הזה כדי לתקן את מעשיו ולזכות לשלמותו הרוחנית.

מה יעשה אבא שילדו פושע נגדו שוב ושוב, בורח מן הבית, מתחבר עם פושעים, גונב ומלסטם את הבריות? אך ה' איננו אדם, ואהבתו היא אינסופית. אמרו חכמי המוסר: "הלוואי שהייתי אוהב את הצדיק הגדול ביותר כמו שהקב"ה אוהב את הרשע הגדול ביותר"!

אפילו הייסורים נועדו לטובתנו: כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה. ראה במאמרי "מדוע אלוקים ברא את הגיהנום?"

https://www.hidabroot.org/article/211728

https://www.hidabroot.org/question/224154

אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

ב. אחרי המוות מגיעים עולם האמת, אין יותר יצר הרע, אין בחירה חופשית, ולכן אי אפשר עוד לתקן ולשנות את הדרגה הרוחנית אליה הגענו. כל משמעות התפילה הוא בזמן שיש בחירה ויש נסיון שלא להתפלל. בעולם הבא הכול גלוי וידוע. אך ודאי שהקב"ה שופט בצדק וברחמים, ומקל עם האדם כפי האפשר - לטובתו. 

יש לזכור שהקב"ה יתברך לא משיג דבר מאיש. הוא הרי יוצר כל המציאות כולה, ולא ניתן להעניק לו דבר משל עצמנו, כי כל מה ששלנו - ניתן ממנו.

ג. כתב הרמב"ם בהלכות תשובה שאפילו לרשעים יש חלק לעולם הבא, לאחר שמקבלים את עונשם, שכן נאמר: "לכל ישראל יש חלק לעולם הבא". 

זאת מלבד - שאינך יכול לדעת את מקומך האמתי בעיני ה', כי ייתכן שמצווה אחת שאתה עושה בקושי - שווה כמו מאה מצוות של צדיק שמקיים מצווה זו בקלות. לכן ההלכה אוסרת לדחות נפש מפני נפש, כי איננו יודעים מי אהוב יותר בעיני ה', כי האדם רואה לעיניים וה' רואה ללבב. גם יהודי פשוט עשוי להיות אהוב בעיני ה' יותר מיהודי שנראה לנו כצדיק.

השאלה האמתית היא: האם קיבלת הדרכה אישית, לפי כוחותיך? רוב הנפילות והטעויות בעבודת השם הוא בהדרכה לא נכונה, ובנסיון מיידי להיות "צדיק" תוך זמן קצר. אמרו חז"ל: "אל תהי רשע בעיני עצמך"!

מכל נסיון וכל עבירה חוזרים בתשובה בשיטת הצעדים הקטנים, צעד אחד בכל פעם, בהדרכה אישית. לאט לאט לפי יכולותיך, כדי לא להישבר. אפילו התקדמות קטנה היא בעיני ה' התקדמות גדולה מאוד, כפי שאמרו חז"ל: גדולה מצווה אחת בצער יותר ממאה מצוות שלא בצער. אך רק עם הדרכה נכונה תזכה לשוב בתשובה בשמחה. הנה קו הטלפון של הידברות למתחזקים:  073-2221230, מענה אנושי 24 שעות.

אבקש ממך שתקרא כתבה שכתבתי בשם "שוב נפלתי - איך לא להתייאש":

https://www.hidabroot.org/article/231233

חשוב שתקרא כתבה זו היטב היטב, ובמיוחד עיין במשל של החפץ חיים. כדאי שתסכם את הדברים לעצמך, כדי לבסס את האמונה הנכונה עמוק בלבך.

אין לי ספק בכך שהקב"ה אוהב אותך מאוד, כי לבך לב אמתי, והאמן שמה שאנו רואים - הקב"ה רואה לפני ולפנים, כי הוא נמצא גם בתוך לבך ומחשבותיך, ואין דבר שנסתר ממנו יתברך. כל אהבה וכל רחמים שאתה מרגיש על עצמך ועל אחרים - מגיעים ממנו. הלוואי שתעמוד בנסיונות בגבורה, ותזכה לאמונה נכונה וישרה, כי בלי אמונה למה לנו חיים.

בבקשה שתף אותנו בהתקדמותך! אני כאן בכל שאלה שתהיה לך.

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אהבת ה'מוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה