חברה והשקפה

האם על פי התורה והדת היהודית עלינו להיות טבעונים

  • כ"ב כסלו התשע"ט
אא

שאלה

היי כבודו,
שבוע טוב, קרובי משפחה שלי שאני מאוד מכבד אותם חברים טובים של *רב* בשם אסא קיסר, שהרב טוען (אני לא בטוח ב100% אל תתפוס אותי במילה) כביכול שעל פי התורה או הדת היהודית היקרה ואהובה שלנו אנחנו צריכים לחיות אורח חיים טבעוני ללא אכילת בשר שנחשב כשר.
לטענת קרובי משפחתי סיפרו לי שאברהם, משה, דוד וכל הדמויות החשובות והקדושות בתורה לא היו אוכלי בשר וגם התורה אומרת לא לאכול בשר. אז לטענות הרב אסא קיסר היקר כולנו צריכים להפסיק לאכול בשר זו הסיבה הראשונה.
הסיבה השנייה בגלל שהחיות כביכול בשחיטה "הכשרה" עוברות ייסורים והתעללויות במשחטות באזורי גידול שלהן אז אסור לנו לאכול אותן שאלתי האם זה נכון?
האם יכול להיות שכלל חוקי ופסוקי הכשרות של בשר כשר ביהדות זה דבר שקרי על מנת שאנשים יתפרנסו מתעשיית הבשר? סליחה על תמימותי אני פשוט לא פוסל רעיונות של רבנים כל כך מהר, אני מכבד כל רב וכל דעתו אסור לזלזל בבני אדם וכמובן, כל רב הוא קדוש! ואני כן יודע שרבנים אוכלים בשר כשר, אני בן 20 ומעולם לא שמעתי על אדם דתי שלא אוכל בשר כשר מטעמי דת.
עכשיו שתבין כבודו, אני כן נגד התעללות בבעלי חיים אבל אני לא שולל אכילת בשר (אני כן אוכל בשר אך ורק בשר כשר אני מקפיד על כך מאוד אני אכן יהודי ולא בהמה שאתחיל לאכול חיות לא כשרות בחו"ל), הרי זו המצווה הכי גדולה בשביל לשמוח בחגים ובשבתות לא? בשר ויין? אז יכול להיות שבאמת על פי היהדות אסור לנו לאכול בשר ואנחנו צריכים להיות טבעונים או צמחוניים? האם דעותיו של הרב אסא קיסר נכונות? אין לי את מי לשאול אז אני פונה אלייך מהסיבה הפשוטה כי אני יודע שפה אקבל את התשובה נכונה.
תודה רבה כבודו, שה' יתברך ויברך את כל עמו עם ישראל באושר, בריאות, פרנסה טובה וכמובן זוגיות טובה חזקה (לי לפחות אני מקווה, כבודו תברך אותי).
תודה רבה!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

בספר בראשית מסופר כיצד אברהם אבינו שחט והכין בשר לאורחיו (שלושת המלאכים). משה רבנו היה רועה צאן - ומובן שהיו שוחטים את הצאן. במצרים צווינו על קרבן הפסח - כבשים שהיו שוחטים ואוכלים בליל הסדר.

אסא קיסר אינו מייצג את היהדות, ומשבש את ההלכה בדבריו.

 היהדות מגבילה את תאוותינו, ומלמדת אותנו כיצד להשתמש בכל דבר שניתן לנו, אך אינה ממליצה להתנזר מהן. לכן היהודים נהגו תמיד למעט באכילת בשר, ולשומרו עבור סעודות מצווה, סעודות שבת וחגים. חז"ל לא נמנעו מאכילת בשר, וגם לא רבותינו הגדולים ביותר. אנו רואים שגם בימינו אין גדולי ישראל נמנעים מאכילת בשר, כך שאין לנו צורך לבקש להיות צדיקים יותר מגדולי הדור.

וזו ההלכה:

"אסור מן התורה לצער כל בעל חי. ואדרבא חייב להציל כל בעל חי מצער, אפילו של הפקר ואפילו של גוי. אך אם הם מצערין לאדם, או שצריך האדם להם לרפואה או לשאר דבר - מותר אפילו להרגן ואין חוששין לצערן, שהרי התורה התירה שחיטה..." (‏קצור שולחן ערוך, סימן קצא - איסור צער בעלי חיים ואיסור סירוס‏, סעיף א).

בני אדם אכלו בשר מימי קדם, ולא היתה אפילו תרבות אחת בכדור הארץ שלא נהגה לאכול בשר. לאחר שה' התיר לאכול את בעלי החיים, לא ניתן לכנות זאת בשם אכזריות.

גם לא צריך להאמין לכל מה שמספרים בתעמולה הצמחונית שמופיעה ברשת. שוחחתי עם אנשים שעובדים ברפתות, והם תיארו לי תמונת מצב שונה, אם כי אין ספק שיש גם הרבה מה לשפר.

היהדות מלמדת אותנו כיצד להשתמש בחומר ולרומם אותו, ולא כדי להתנזר ממנו. כי ההתחברות הגדולה ביותר לבורא היא מתוך החומר. זו הסיבה שהתורה מעולם לא אמרה לחכמים להתנזר מנישואין לאשה, וזאת בשונה מהנזירים והכמרים שחשבו שכדי להגיע לצדיקות יתירה עליהם להתנזר ולא להקים משפחה, ומתוך שניתקו את עצמם מהחומר, הם פגעו בתכליתם הרוחנית, והזיקו לעצמם ולסובבים אותם.

כדי לקבל תמונת מצב מלאה בנושא הצמחונות לפי היהדות, ומצב תעשיית הבשר בישראל, יהיה עליך לקרוא לפי סדר, ובעיון, את סדרת הכתבות שפרסמנו באתר בנושא זה.

צער בעלי חיים: לא בכשרויות למהדרין:

www.hidabroot.org/he/article/90810

 על צער בעלי חיים בתעשיית הבשר בישראל:

www.hidabroot.org/he/article/82824

 צער בעלי חיים ביהדות: הרב שדאג להאכיל את תרנגול הכפרות:

http://www.hidabroot.org/he/article/94819

 האם להיות צמחוני זה יותר מוסרי?

http://www.hidabroot.org/he/article/101813

 מה המטרה של מצוות הקורבנות:

http://www.hidabroot.org/he/question/109247

עם זאת - היהדות אינה אוסרת את הצמחונות. ואפשר להיות שומר מצוות צמחוני מטעמים רגשיים. רק יש לדעת שאין בכך משום צדיקות יתירה.

לגבי נושא הכשרות - ראה התייחסותו של הרב זמיר כהן לנושא:

http://www.hidabroot.org/he/video/54405

יש לידע שמבחינה הלכתית, אין קשר בין צער בעלי חיים (שעשוי להיות עוון אצל המגדל) - לבין כשרות הבשר (שנוגע אך ורק לדיני השחיטה וכשרות הבשר).

עלינו לנהוג כפי שגדולי ישראל בדורנו נוהגים ולבטוח בשיקול דעתם. שכן, יש איסורים מדאורייתא ויש חומרות מדרבנן, וגם יש ספקות שמתבטלים ברוב, ולשם כך צריך שיקול דעת מתי אפשר ומתי אין לסמוך.

אם ראית שגדולי ישראל חוששים לכשרות מסוימת ולא אוכלים ממנה - הייתי מציע גם לך להימנע מאכילה בה. ואם הם אינם חוששים לכשרות מסוימת ואוכלים ממנה - תוכל לאכול ממנה גם אתה ללא חשש.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שחיטהצער בעלי חים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה