תורה ומדע

ספירת העולם לפי היהדות

  • כ"ב תמוז התשע"ח
אא

שאלה

ידוע שספירת העולם ע"פ היהדות היא לפי בריאתו של האדם הראשון, נתקלתי בתשובה של רב באינטרנט שאומר שזה לפי האדם הראשון שידע לספור וככה הוא מסביר אם מצאו או שימצאו שלד של אדם מלפני ספירת היהדות. מה האמת ודעתכם בעניין.
תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה,

יש רעיון מעין זה בתורת השמיטות בקבלה, על פי מאמר חז"ל האומר שהקב"ה היא בורא עולמות ומחריבן:

https://www.hidabroot.org/article/816

אולם המקובלים הגדולים כאר"י הקדוש הסבירו שהמאמר אינו כפשוטו. 

על כל פנים מבחינה מדעית, אין כל סיבה מחייבת לומר שהיו בני אדם לפני 6000 שנה.

למעשה יש להכיר עובדה מרתקת, והיא שכל העמים בעולם, ואפילו העמים העתיקים ביותר שידועים לנו, אינם מעבירים היסטוריה שעולה על 4300 שנה! אפילו סין, שהיא התרבות העתיקה ביותר שמוכרת לנו, מספרת כי התחילה לפני 4000 שנה בקירוב.

כעת, החוקרים מעוניינים לייחס תקופות עתיקות יותר לאנושות על פי תיאורית האבולוציה, אך ההיסטוריה האנושית סותרת זאת. אילו היו בני אדם חיים בעולם עשרות אלפי שנים - ללא ספק היו בעולם שלנו מסורות היסטוריות וספרי היסטוריה בני יותר מ-4300 שנה.

האמת צריכה להיאמר, שכאשר אנו מוצאים כתובת עתיקה, אם אין לנו תיעוד היסטורי של הכתובת הזו בעם - לא נוכל לדעת בשום אופן בוודאות מתי היא נכתבה. תיארוך של פחמן 14 רחוק מלהיות מדוייק מעבר לאלפי שנים ספורות, ואפילו החוקרים מרשים לעצמם להזיז את התאריכים של התיארוכים לפי התיאוריות. 

התורה מגלה לנו שכל העמים בעולם הם צאצאי נח: שם, חם ויפת, ששרדו את המבול. לפיכך הגיוני שנמצא בעמים שונים מרחבי העולם סיפורים ואגדות ששמעו מאבותם על המבול של נח.

ואכן, מסתבר שכל התרבויות בעולם כולו מעבירים מסורת היסטורית ואגדית על מבול קדום שהכחיד את כל היצורים החיים, ורבים מהם מתארים את נח והצלה של משפחה אחת בתיבה ששרדה את המבול. כיצד ייתכן שתרבויות שרחוקות זו מזו יבשות וימים מספרות סיפור דומה על מבול כלל עולמי ועל התיבה של נח, אם לא שמעו את הסיפור מאבותם - שם, חם ויפת - בני נח ששרדו את המבול? זוהי איפוא הוכחה נוספת למסופר בתורה.

ראה הרצאתו של הרב זמיר כהן על גיל העולם, אבולוציה ויהדות:

https://www.hidabroot.org/video/61074

התיאוריות הטוענות שהעולם עתיק - אינן מבוססות על הוכחות אמפיריות (כלומר שניתן לצפות בהן ולאמתן). 

מאובנים נמצאו - אך גילם של מאובנים אינו בגדר עובדה אמפירית. רבים אינם יודעים זאת, כי לא קיימות אפילו שתי שיטות תארוך המניבות גילאים זהים בקביעות, כך שלא קיים אף מבחן של ביקורת-מדעית המסוגל לאמת או להפריך את השערות התארוך. חוקרים נוהגים לקבוע גילאים, בכל פעם, באמצעות שיטת תארוך בודדה. 

יש לדעת שאף שיטת תארוך אינה יכולה לחקור את גיל המאובנים עצמם, העשויים מאבנית. השיטה שבה מעריכים מדענים את גילם של מאובני דינוזאורים, נעשית על סמך השערות תיאורטיות על גילה של שכבת-הקרקע בה נמצא המאובן, ובדיקת חומרים אחרים שנמצאו בה. אך מה שלא ידוע לקהל הרחב הוא, שטבען של קרקעות בכדור הארץ הוא לחזור ולהתהפך על פניהן בגלל תנועות גיאולוגיות ידועות, מה שאומר שרבים ממאובני הדינוזאורים התגלו על פני הקרקע, ולא בעומק רב כפי שמציגים זאת בספרים פופולריים. במציאות אין שכבות קרקע מסודרות עם מאובנים שיושבים בהן בצורה מופתית לפי גיל. סידוריהם נעשים על פי תיאוריות.

חשוב להבהיר: לא קיימת מכונה לתוכה ניתן להכניס אבנים, ולקבל תאריכים. סלע "ישן" אינו נראה שונה מסלע "צעיר". החישובים לגילאים העתיקים נעשה מתוך שכל אנוש, שמלכתחילה בחר להתעלם מיד מכוונת בבריאת היקום. ועל כן נדרשים הם לרעיונות על זמן התקררותם של כוכבי לכת וכדו' - אירועים שהיו יכולים להיעשות באיטיות או במהירות כפי רצון הבורא שיצר אותם. נא ראה "האם הבורא מטעה את המדענים לגבי גיל היקום":

https://www.hidabroot.org/article/75298

ודוגמה מגילם של הנטיפים:

https://www.hidabroot.org/article/192229

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאת האדםגיל היקום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה