אמונה

האם הבורא מטעה את המדענים לגבי גיל העולם?

על פי התורה, העולם קיים כ-5775 שנים, אך המדענים טוענים שהעולם הוא בן מיליארדי שנים. האם פירוש הדבר שה' רצה להטעות את המדענים?

אא

דביר שואל: "שלום! על פי התורה העולם קיים כמעט 5,800 שנה, אך המדענים טוענים שהעולם הוא בן מיליארדי שנים. אם זה נכון, האם ה' רצה להטעות את המדענים?"

* * *

לפני הכל, עלינו להבחין תחילה בין מדע לבין תיאוריה מדעית. עלינו לזכור שלא המציאו איזו מכונה משוכללת המסוגלת למסור לנו גילאים לחפצים שמוכנסים לתוכה. בראיית מבט מדעית, סלע זקן לא נראה שונה מבחינה חיצונית מסלע צעיר. את כל החישובים לגיל העולם עורכים החוקרים על הנייר, אך הם לא קיימים בטבע הנצפה. על שום סלע לא כתוב "בן 56 מיליון שנה".

לגילאים אלה מגיעים החוקרים באמצעות חישובים אנושיים. וחישובים שכאלה, מטבעם, יכולים להוביל לטעויות: כל שינוי בכמות פחמן לדוגמה, מסוגל לגרום לתוצאות בהם בעלי חיים טריים מתוארכים לעשרות אלפי שנים. נתונים שאינם ידועים למדע, היו יכולים לשבש שיטות תיארוך. דוגמה נוספת: מדענים האמינו שנטיפים נוצרים באיטיות רבה לאורך מיליוני שנים, אך בדורות האחרונים התגלו נטיפים חדשים לגמרי אשר נוצרו בתוך כמה עשרות שנים (דוגמאות לכך נמצאו במצבת לינקולן, ובמערה הגדולה של סקוויה).

 עלינו להבחין בין השערות אנושיות לבין עובדות מדעיות. כך לדוגמה, כח הגרביטציה (המשיכה) הינה עובדה מדעית, מהסיבה הפשוטה שניתן לצפות בה בניסוי ולבחון אותה באמצעות תצפית מדעית. המדעים המדויקים מכונים גם בשם "מדע אמפירי". לעומת זאת טענות שעוסקות בחקר העבר, מטבען לא ניתנות להוכחה תצפיתית במדע, ולכן הן רק תיאוריות אנושיות, אשר עשויות להתחלף בעתיד בתיאוריות אחרות.

די לשאול את החוקר המאמין בגילאים מופלגים של עצים ואבנים: "האם היית שם? האם ראית כיצד הדברים התרחשו? אם לא, אז כיצד אתה יכול להיות בטוח כיצד זה קרה במציאות?"

על מדע כידוע אי אפשר להתווכח, מדע הוא מושג תצפיתי שניתן לשחזר במעבדה ולראותו בחוש. אנו לא רואים כיום מדענים שסבורים שהעולם שטוח, כי המדע הצליח להוכיח שהעולם כדורי. לעומת זאת אנו מוצאים מדענים דתיים שטוענים שהעולם צעיר, ומביאים ראיות לדבריהם. מה שמוכיח לנו, כי נושא גיל העולם נתון להרבה מאוד פרשנות מדעית, ואינו בגדר עובדה חד-משמעית כפי שהוא מוצג בתקשורת.

 כעת נברר, כיצד בעצם מגיעים המדענים לחישובים עם תוצאות של מיליוני שנים? הבוחן חישובים אלה, לא יוכל שלא להבחין שהם מבוססים תמיד על הנחת-יסוד ראשונה - שלא היתה התערבות אלוקית בבריאת העולם.

כך לדוגמה, מדען אחד מביט בקניון עצום מימדים, בודק את שינויי הקרקע בעשרות השנים האחרונות, ורושם אותם ביומנו. על פיהם הוא קובע את העובדה: "לפי החישובים של שחיקת הסלע, הקניון הזה נוצר באופן טבעי במשך 200 מיליון שנה". הוא אינו מעלה בדמיונו את האפשרות שבורא יצר את העולם בכוונת תחילה, הוציא את הקרקע מן המים, וקבע את ההרים והעמקים שבה.

מדען אחר מביט בכוכבים, בוחן את התרחבות הגלקסיה וקובע את העובדה: "לפי החישובים, נצרכו שני מיליארד שנה לאורו של הכוכב להגיע באופן טבעי לפני כדור הארץ". הוא אינו מעלה בדעתו את האפשרות שבורא יצר את היקום בכוונה, והניע את הכוכבים למצבם הנוכחי בחלל כחלק מתוכניתו לברוא את העולם.

מדען נוסף ייחשב את התפרקותו של חומר מסוים, או את הזמן שלוקח לנטיף להיווצר, ועל פיהם יקבע שמערות נטיפים או קניונים נוצרו במשך מיליוני שנים. הוא אינו מעלה בדעתו את האפשרות שבורא יצר עולם עם נטיפים, או זירז תהליכים שבדרך רגילה היו צריכים לארוך מיליוני שנים.

 הכל תלוי אפוא בנקודת המבט. מי שסבור שהיקום נוצר מאליו בתהליכים טבעיים, מחשב על פי הנחה זו כיצד קניונים נוצרו "מעצמם" במשך מיליוני שנים, וכמה זמן לקח לאורות הכוכבים להגיע "מעצמם" לפני כדור הארץ. לעומת זאת מי שמבין כי היקום נוצר בכוונה בידי אלוקים, גם מבין שתהליכים אלה לא התרחשו "מעצמם" אלא עוצבו בהשגחה עליונה ומחושבת, בכדי להשיג את המצב אליו חתר הבורא להגיע בבריאה.

הבורא לא הטעה אותנו לרגע, ונראה שאנו אלה שמטעים את עצמנו בחישובים תיאורטיים שונים המתעלמים מהשגחתו יתברך. משעשע אותי לשמוע לעיתים מדענים הטוענים: "לא יתכן שהבורא יטעה אותנו, כאשר החישובים מראים לנו, כיצד עברו מיליוני שנים עד שהעולם התגבש לצורתו הנוכחית בדרך הטבע..." - זוהי בעיני טענה שסותרת את עצמה.

מכל מקום, אפשרי הדבר שה' פעל גם לאורך מיליוני שנים, וכנראה קיימת פרשנות שכזו בקבלה, הנקראת בשם "תורת השמיטות". ה' הוא כידוע נצחי, ואין מבחינתו זמן, כי הוא מעל לזמן. חז"ל טענו על התורה שהיתה: "גנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם" (שבת פח, עמוד ב). במדרש אחר סיפרו חז"ל שהיו עולמות נוספים (רוחניים או פיזיים) לפני עולמנו: "מכאן שהיה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן, בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו" (בראשית רבה, ג, ט). מדרשים אלו זכו לפרשנויות רבות, והם בגדר דברי סוד וקבלה שדורשים ביאור נוסף.

אין בציטוטים אלה כדי לפרש כעת שהעולם קיים מיליארדי שנים, אך מכיוון שהדברים נוגעים לתורת הסוד, לא היינו נבהלים מפרשנות שכזו אם היה מוכח במאת האחוזים שהעולם עתיק. הבה לא נשכח שהמדע על גיל העולם מבוסס כיום על השערות ותיאוריות שעשויות להתחלף, ולא על מדע אמפירי מחייב. לפיכך אין לנו כל סיבה מוצדקת לפרש את התורה על פי תיאוריות אלה. 

תגיות:שאלות באמונהמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה