חברה והשקפה

האם המצוות הם עול, ומי שמקיים אותם הינו עבד או שאפשר לקיים מצוות ולשמוח?

  • כ' אדר התשע"ח
אא

שאלה

שלום הרב, קוראים לי תהלה בנישו ואני תלמידת תיכון בכיתה י בבית ספר אמית מעלה אדומים.
חשבתי שאולי אתה יכול לענות לי על השאלה שלי, האם מצוות הם עול ומי שמקיים אותם הוא עבד?
השאלה שלי היא בעצם האם עצם זה שנולדנו יהודים מטיל עלינו עול והתחייבות נוספת מאשר הגויים? האם אדם יהודי שומר מצוות צריך להרגיש ''כלוא'' ומחויב למצוות או שאפשר לקיים מצוות ולשמוח מזה?
לפעמים אני מרגישה כלואה ומחויבת למצוות וזה ויתור גדול בשבילי. אני מרגישה שזה עול ועצם זה שאני דתייה מגביל אותי בהמון דברים. ובגלל שהתורה היא דרך חיים והיא אומרת לנו איך לעשות הכל- גם איך לשרוך שרוכים. אני מרגישה כלואה ואין לי באמת בחירה כי אומרים לי איך לעשות הכל. ואם אני רוצה להיות דתייה ולשמור תורה ומצוות אני צריכה לוותר על המון דברים ושאני יסבול מזה. מה התועלת בכך בכלל? מה נולדנו כדי לסבול?
לסיכום השאלה שלי היא האם המצוות הם עול, ומי שמקיים אותם הינו עבד או שאפשר לקיים מצוות ולשמוח?
אשמח מאוד לתשובתך, תהלה.

תשובה

שלום וברכה,

יש לזכור שהקב"ה יתברך אינו משיג דבר מאיש. הוא הרי יוצר כל המציאות כולה, ולא ניתן להעניק לו דבר משל עצמנו, כי כל מה ששלנו - ניתן ממנו.

כך אמרו חז"ל: תן לו משלו שאתה ושלך שלו. ה' דורש מאדם להתקין מזוזה, רק לאחר שנתן לו בית. ה' דורש מאדם לערוך ברית מילה לבנו, רק לאחר שנתן לו בן. ה' דורש מאדם להניח תפילין, רק לאחר שנתן לו יד. ה' דורש מאדם לשמור על טהרת העיניים, רק לאחר שנתן לו עיניים. וכן בכל דבר ודבר שה' דורש מאיתנו מצווה כלשהי, הוא רק לאחר שה' נתן לנו מתנה ששווה אלף אלפי מונים יותר ממעשינו. לכן, אצל הקב"ה לא קיים מושג של רוע או אכזריות ח"ו, כי הרי כל מה שהקב"ה עושה - הוא עושה אך ורק למעננו ולטובתנו.

אולי במצבך הקיים המצוות מרגישות לך כעול, אך הביטי בעולם סביבך, ושאלי את עצמך האם את באמת מקנאה באנשים שחיים ללא תורה וללא משמעות בחייהם? אנשים שרודפים אחרי כסף ותאוות?

ברוך השם בזכות התורה יש לנו זוגיות טובה יותר, חינוך ילדים טוב יותר, אהבה גדולה יותר בין אדם לחברו, בריאות טובה יותר, מידות טובות יותר, וכמובן שכר נצחי לעולם הבא.

המצוות הן הוראות היצרן שעושות אותנו מאושרים יותר גם בעולם הזה, ולא רק לעולם הבא. נביט על העולם המערבי, ונראה ששיעורי הגירושין והדיכאון וחוסר-החינוך בו מחרידים. להיכן נעלם כיבוד הורים? היכן והדרת פני זקן? היכן איסורי רכילות ולשון הרע? היכן התגברות על הגאווה? כל אלה מגיעים מתוך המצוות ובזכות המצוות.

המצוות הופכות אותנו לאנשים טובים יותר. וגם אם עכשיו הדבר מרגיש לך כמו עול, בסופו של דבר את תודי על העול הזה כשתהיה לך משפחה, בעל אוהב ונאמן וילדים אוהבים ומחונכים. 

אמר רבי יהודה הלוי: "רק עבד השם הוא לבדו חופשי".

בעולם החיצוני אנשים הופכים לעבדים לתאוות שלהם, עבדים אחרי כסף, תאוות, יופי חיצוני, כבוד וכו'.

אך עבד ה' זוכה להתגבר על מידותיו הרעות, הוא מתגבר על הטבע, בוחר בחירות שהן מעל הטבע, ולכן זוכה לבחירה אמתית בחיים.

ה' נתן לנו את המתנה הגדולה מכל, והיא תורתו הקדושה - אשר מחנכת אותנו כיצד להיות אנשים טובים וצדיקים, ולזכות לקרבתו הנצחית של הקב"ה - שהיא העונג הגדול מכל העינוגים האפשריים. ראה לדוגמה בהרצאתו של הרב זמיר כהן על "השבת - מקור הברכה":

https://www.hidabroot.org/video/61051

ועל מצוות במאה ה-21:

https://www.hidabroot.org/video/60834

מי שזוכים לקיים את יהדותם בהדרכה נכונה, זוכים לחיים טובים יותר, לזוגיות טובה יותר, לחינוך ילדים טוב יותר, לאריכות ימים ולשמחת חיים.

ראי עוד במאמרי "האם בחרנו להיות יהודים?":

https://www.hidabroot.org/article/163573

https://www.hidabroot.org/article/175789

ועל הסיבה בגללה חזרתי בתשובה:

 https://www.hidabroot.org/article/119366

ממליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", ולקרוא חוברת קצרה באמונה.

בעזרת השם תתחזקי לראות את כל האור שהיהדות מוסיפה בחייך. באמת שלא חסר על מה להודות. אך הרבה פעמים את האור הזה אפשר לראות רק כשמחוברים למקור של תורה, לכן אמליץ לך לצפות בקביעות בהרצאות באתר הידברות (שעה אחת ביום אינה הרבה זמן - אך עושה הרבה מאוד לנשמה!), וכן לחפש שיעורי תורה קבועים לנשים באזור מגוריך.  בהצלחה רבה בעז"ה!

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עולמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה