אמונה

למה כדאי להיות יהודי?

היהודי צריך להתאמץ יותר מהגוי, הוא נדרש ליותר מצוות. מדוע כדאי להיות יהודי יותר מאשר להיות גוי?

אא

נורית שואלת: "קודם כל תודה רבה על התשובות, זה מחזק מאוד. ולגבי שאלתי: אני לא מבינה מהי המעלה בלהיות יהודי?

(ברור שהנאתו של היהודי גדולה יותר, אך מצד שני הגוי לא מרגיש את הצורך בהנאה גדולה יותר, אז לכאורה היהודי חסר יותר מהגוי, וצריך להתאמץ יותר כדי להתקרב לקב"ה!). אני מבינה שכל עונש ותיקון הוא לטובתו של האדם על מנת לזכך אותו שיוכל להיות ראוי לקבל שכר ולהתקרב לקב"ה, אך מדוע היהודי נדרש מלכתחילה ליותר מצוות? תודה רבה".

* * *

שלום וברכה נורית, אני שמח לקרוא שאת נהנית מהתשובות. תודה על שאלתך העמוקה.

היהודי אכן נברא עם נשמה גבוהה יותר, במטרה שישיג הנאה נצחית גדולה יותר (קירבה נצחית לבורא עולם, שהיא ההנאה הגדולה מכל ההנאות הרוחניות). וכפי שחתול יכול להנות מהעולם החומרי הזה יותר מצמח, כך להבדיל, מי שנמצא בדרגה רוחנית גבוהה יותר יכול להנות מטובו הנצחי של הקב"ה יותר ממי שבדרגה רוחנית נמוכה יותר.

כי ההנאה הגדולה יותר מכל ההנאות היא הקירבה לקב"ה, וכדי להיות קרוב לקב"ה צריך להידמות אליו. בכדי להידמות לבורא עולם, יצר הבורא את האדם בדמותו, כלומר עם יכולות רוחניות נעלות, היכולת לבחור בין טוב לרע וליצור במעשיו את שכרו (או את עונשו). כך מתדמה היהודי לבוראו ומסוגל להשיג את קירבתו הנצחית יותר מכל הגויים בעולם. ככל שהיהודי הצטווה ביותר מצוות, כך הוא נבחן על יכולות רוחניות גבוהות יותר, בהן ביכולתו להידמות לבוראו, ולהתקרב בנשמתו הגבוהה לקב"ה יותר מן הגוי.

כעת דומה הדבר כאילו תשאלי, מדוע כדאי להיות עשיר ומקורב למלכות, אשר צריך ללמוד להיות משכיל ולעקוב אחרי חשבונות ועסקים וענייני המדינה - האם לא עדיף להיות אדם עני שחי ברחוב, לא צריך לדאוג לאיכות המחייה, ומוצא אוכל להנאתו באשפה? זוהי כמובן הקצנה, אך היא ממחישה היטב את הנקודה העיקרית בתשובה: גדולה באה עם אחריות, אך לגדלות יש יתרונות ברורים. כל אדם יעדיף להיות מנהל-בנק מאשר מנקה בבנק (או אפילו רק פקיד זוטר) - זאת למרות שהמנהל צריך לדאוג לעניינים יותר חשובים, ויהיה טרוד יותר מהמנקה או הפקיד, העובדה היא שהמנהל חי באיכות חיים גבוהה יותר, ועם משכורת הרבה, הרבה יותר גדולה.

כך מסרו לנו חז"ל במשנה: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, שנאמר: "ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יַגְדִיל תּוֹרָה וְיַאְדִיר" (מכות, פרק ג', משנה ט"ז). וכן אמרו חז"ל: "לא נתנו המצוות אלא לצרף בהם את הבריות, שנאמר (משלי ל, ה) כל אמרת אלוה צרופה" (בראשית רבה, פרשה מד).

היהודי לא חסר יותר מהגוי, אלא בעל נשמה גבוהה יותר מזו של הגוי, ולכן ניתן לו תפקיד ואחריות גדולים יותר מן הגוי (כמובן שכל גוי יכול לבחור להתגייר ולהשיג קירבה רוחנית גבוהה זו!). האם עדיף להיות קטן ולקבל מעט, מלהיות גדול ולקבל יותר? כולנו יודעים את התשובה לכך, כי עובדה שכולנו שואפים תמיד ליותר... אנו לא מקנאים באיש מסכן שנולד עם ליקוי שכלי כבד - אפילו אם הוא שמח וצוחק כל היום בחייו הפשוטים, אנו מרחמים עליו דווקא בגלל שאנו מייחלים להנאות פיזיות ורוחניות גבוהות יותר - שאדם מוגבל אינו מסוגל להשיג.

כדאי להיות יהודי, ואין להצטער על כך לרגע. שימי לב כי הסיבה היחידה שאת שואלת את השאלה הזו, היא העובדה שכרגע אנו חיים במציאות ובתקופה שבה היהודים סובלים בדרך אל האושר, וכשרע - אנשים לא חושבים על הטוב.

אך שימי לבך לעובדה שנשים בכל העולם מוכנות לסבול תשעה חודשים במטרה להביא תינוק לאויר העולם, כי הן מודעות לעובדה שהסבל שווה את התוצאה המדהימה כל כך. לכל אורך ההיסטוריה, אנשים מצליחים השקיעו וסבלו במטרה להשיג מטרות נעלות, והיו מאושרים בהישגם. גם הקב"ה רוצה שנשיג את אושרנו הנצחי, אפילו אם נאלץ לתקן לפני כן חטאים ועבירות. כרגע אנו בשלב הביניים, בעלייה הקשה, ואין לנו מושג עד כמה גדול השכר שנקבל, ולכן אנו שואלים ומתקשים. כשתבוא הגאולה נראה בחוש את כבודו ותפארתו של העם היהודי בעולם, או אז תודי ותשבחי אלף תשבחות את הקב"ה שבראך יהודיה, כי אמנם הסבל של עם ישראל היה גדול, אך השכר שנקבל גדול פי מיליוני מליונים.

כעת עלינו להתחזק, כי זהו רק סבל זמני עד השגת המטרה - שבה כולם יאמרו תודה. כך מבטיחים לנו חז"ל, שבאחרית הימים גם על הרעות יודו לקב"ה, ויאמרו "הטוב והמטיב", כי אז התועלת שבכל דבר שקרה לנו תהיה מובנת, כמו אותו ילד שבכה וצווח בילדותו על כך שלקחו ממנו חפץ מסוכן, או שהענישו אותו כדי לתקן את מידותיו הרעות, וכשהוא גדל הוא מבין את המטרות של הוריו ורואה שהכל נעשה לטובתו, והוא מודה להוריו על חינוכם האוהב והמסור בו במשך כל שנות ילדותו. כך גם כל מה שעושה הקב"ה הוא לטובתנו, בין אם אנו מבינים זאת או לא, כי לבסוף נבין ונודה על הכל. זוהי הבטחה שניתנה לכל אדם, שמה שלא נזכה להבין בעולם הזה, נבין בעולם הבא. כך מוטל עלינו להאמין, שמהקב"ה לא יוצא רע, אלא רק דברים שנראים לנו כרע, כי כל מה שעושה ה' הוא לטובה, כלומר לתועלתנו וטובתנו הסופית.

שלך בברכה,

דניאל בלס

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה