אמונה

האם ליהודי יש בחירה אם להיות יהודי?

יהודי שלא שומר על יהדותו ייענש על כך לפי התורה, אז היכן בדיוק הבחירה שלנו אם להיות יהודים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הודיה שואלת: "האם יש לנו כיהודים זכות בחירה - להישאר יהודים או לא? הרי אם יהודי יעזוב את יהדותו מתוך רצון, הוא יקבל על כך עונש? אז לכאורה אין לעם ישראל בחירה. תודה"

* * *

שלום וברכה הודיה, ותודה על שאלתך,

את אמנם צודקת בכך שאין לנו בחירה אם להיענש בעולם הבא או לא, אך יש לנו בחירה מלאה כיצד לחיות את חיינו בעולם הזה. זאת מכיוון שהקב"ה אינו מעניש מיד בעולם הזה, ואף יכול לתת לאדם לחיות אל כל חייו בעולם הזה ללא עונש (ואף ליצור בילבול שבו רשע וטוב לו וצדיק ורע לו). כך שהחיים האלה, מתחילה ועד סוף, נמצאים בידי האדם לעשות בהם כרצונו ובחירתו בין טוב לרע. וזוהי הבחירה שעליה אומרת התורה הקדושה: " העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ, החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים" (דברים פרק ל).

אם היינו יצורים שכליים לגמרי, שפועלים רק מכח האמת והשכל הישר, אז באמת שלא היתה לנו בחירה בנושא. כי איך יכול בעל שכל ישר לכפור ולמרוד בה' ח"ו? לאדם בלי יצר רע - אין יכולת למרוד או לחטוא כפי שאין לאדם הרגיל בחירה האם לקפוץ לאש...

אלא שהיצר הרע שטמון בליבנו הוא לא רציונלי, כלומר אינו פועל לפי השכל הישר, הוא תמיד מחפש תירוצים והצדקות לא רציניים לחטוא, מחפש כל פירצה וכל היתר, וישמח על כל ספק כמוצא שלל רב. כל אדם שחטא בגלל תאוות ליבו יכול לספר אחר כך עד כמה טיפש הוא מרגיש, ועד כמה היצר שיקר לו והוליך אותו שולל. הספיקות והבילבולים נועדו להחליש את דעתנו מן התכלית למענה ירדנו לעולם, ופה נמצאת הבחירה החופשית שלנו, עד כמה אנו בוחרים לבטוח בקב"ה ובתורתו הקדושה. מכיוון שהונח בליבנו יצר רע כל כך לא הגיוני, אז לכל אחד מאיתנו ישנה בחירה האם לשמוע לקב"ה בהגיון או ללכת ח"ו נגד ההגיון ולחטוא ולמרוד בתכלית למענה ירדנו לעולם. לכל אחד ואחת מאיתנו יש בחירה בכך.

המציאות שלנו דומה לחושך, בתוכה ה' מכוון אותנו אל האור באמצעות התורה הקדושה, והוא יתברך דורש מאיתנו לבטוח בו כדי להימנע מליפול לבור. העולם הזה הוא עולם של נסיון, ובתוך הנסיון הזה הקב"ה בוחן אותנו.

לגבי הבחירה של עם ישראל, ובכן, עלינו לזכור שהאחריות של העולם כולו הוטלה על כתפיו. המטרה של העולם היא התורה, וכל היצורים שואבים את חייהם מכח התורה והמצוות של היהודים, שנבראו עבור התכלית הגבוהה ביותר שיש. אם היהודים לא היו מקבלים את התורה חלילה, אז הקב"ה לא היה ממשיך לקיים את העולם. כך אומר הנביא בשם השם: "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו פרק לג, כה).

זכות הקיום שלנו מותנית בתכלית למענה נבראנו, כי בלעדי תכלית אדירה זו - הקב"ה לא היה בורא אותנו.

בנוסף לכך, עלינו להבחין בנקודה חשובה מאוד, והיא העובדה שהקב"ה הציל את כל עמנו ממוות בטוח בנסי נסים, וזאת כדי שכל הבנים שיוולדו מעם ישראל - יהיו למעשה מחוייבים לו יתברך גם בדרך הטבע הנגלית לעין.

והרי זה פלא פלאים, כיצד כל העמים הגדולים והאימפריות החזקות בעולם נאבדו: מצרים העתיקה, האימפריה היוונית, האימפריה הרומית, ממלכת פרס, ממלכת בבל... הביטי וראי כיצד כל העמים העתיקים נכחדו והתבוללו, כל עמי כנען נעלמו כלא היו. רק אנו שרדנו בכח אלוקינו. ורק עם ישראל שרד אלפי שנים ללא צבא וללא מדינה. ללמדנו שהקב"ה מקיים את עצמנו באופן לא טבעי. בלעדיו יתברך לא היה בימינו "עם ישראל" בדרך הטבע. כך שאיננו בני אדם טבעיים החיים בעולם מכח הנסיבות, אנו מתקיימים היסטורית בכוחו של ה' המציל אותנו שוב ושוב מהבאים עלינו לכלותנו.

את כל קיומנו אנו חבים לבורא עולם - גם מבחינת תכלית הבריאה המוטלת על כתפינו, וגם מבחינת קיומנו כעם שלא היה אמור להיות קיים היום. החיים שלך ושלי הם נס גלוי, הנשמה היהודית היא מעל הטבע, אנו בניו ובנותיו הקרובים ביותר של הקב"ה, כפי שנאמר: "כי בנים אתם לה' אלוקיכם" (דברים פרק יד), "אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים, להיות לכם לאלוקים. אני ה' אלוקיכם" (במדבר פרק טו).

את חייך את חייבת לקב"ה, לא רק במישור הרוחני של תכלית נשמתך, אלא גם מבחינת הטבע של העולם - שלא היה אמור להכיל אותנו כלל.

להיות יהודי זוהי זכות אדירה, כפי שבן של מלך יש בידיו כח עצום ואוצרות נפלאים, רק שעימם מוטלת עליו אחריות לנהל את חייו בהתאם לגודל המשימה, כי הוא בן של מלך, כפי שאת בת של מלך. והבחירה בידיך לאהוב את אבא, לבטוח בו וללכת בדרכיו.

תגיות:שאלות באמונהבחירה חופשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה