חברה והשקפה

הצעה

  • י"ט אדר התשע"ח
אא

שאלה

מדוע לא מארגנים הסכם יששכר זבולון בין בחורי ישיבה לבין חיילי צהל לכל תקופת השרות של החייל דבר שיכול לקרב בין 2 הצדדים של לומדי התורה וחיילי צהל

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

ודאי שזה המצב האידיאלי. אך כיום אין די הערכה לבחורי הישיבות, ולא מכירים בכוחה של התורה, וזה הטעם שמנסים לגייס בכוח את כל לומדי התורה.

אך כך בעז"ה עוד יהיה.

ראה בקובץ התשובות: "אתם שואלים - רבני הידברות משיבים":

https://www.hidabroot.org/article/45031

התורה קובעת "אלף למטה, אלף למטה!" (שליש לומדים, שליש בעורף, שליש למלחמה). ניתן להיות חייל בשטח וניתן לחיות חייל בצבא השם. כרגע יש מחסור חמור של חיילים בצבא השם. יש כיום 6 מיליון חילונים בארץ ישראל, אך רק פחות ממאה אלף אברכים שלומדים תורה כדי להגן עליהם... חסרים המון חיילים בצבא השם ולכן הסכנה גדולה. רוב עם ישראל אינו שומר מצוות, וגם לא חצי ממנו, אז אין מקום בכלל לשאלה לאיפה צריך לשלוח יותר חיילים.

זו גם הסיבה שהסכנה העומדת עכשיו לפנינו היא סכנה גרעינית - כי זוהי סכנה ששום צבא לא יכול באמת למנוע, רק השם לבדו - ורק תורתו תוכל להגן עלינו במצב המסוכן הנמצא לפנינו.

בימי התנ"ך כשהיה צבא, שליש מעם ישראל היה לומד תורה בעורף. התורה מלמדת אותנו: "אלף למטה, אלף למטה" (שליש לומדים, שליש בעורף, שליש למלחמה). האם שליש מעם ישראל לומד כיום תורה? ישנם יותר משש מיליון תושבים בארץ ישראל, ובקושי מאה אלף אברכים, ומצבם דחוק וקשה. אין ספק שכרגע חסרים חיילים בצבא השם, והרי הוא הצבא המגן ביותר עם על ישראל, כי בלי התורה אין הגנה לעם ישראל כלל. 

גם הרב קוק כתב שאין להוציא תלמידי חכמים למלחמה: "תלמידי חכמים אסור ללוחצם למלחמה ואפילו אם מדובר במלחמת מצווה גדולה מאוד, ועל כך נענש אברהם אבינו מפני שלקח תלמידי חכמים למלחמתו נגד המלכים, אפילו שמן השמים הסכימו על מלחמתו" (מתוך אגרות הראי"ה, חלק ג, אגרות תת"י). 

עוד כתב שם הרב קוק: "תלמידי החכמים העוסקים בתורה הם הם מגינים על הארץ ועוזרים להצלחת הנשק הלאומי, לא פחות וגם יותר מכל החיל הלוחם". וזו תשובה לכל הטועים בימינו שסבורים שנשק מגן יותר מלימוד תורה, או שלימוד התורה אינו מספיק להגנת ישראל.

כמו כן הצבא היהודי חייב להיות טהור ושומר מצוות, אחרת יכשל. כך נאמר בתורה על הצבא היהודי (דברים כג, טו): "כי ה' אלוהיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויבך לפניך, והיה מחנך קדוש ולא ייראה בה ערוות דבר ושב מאחריך". הצבא היהודי הכשר שומר על התורה, הטהרה והצניעות. רק צבא המושתת על ההלכה היהודית יזכה להצלה וניצחון האוייבים ביד ה' וישיג את השלום. כך כתוב בתורה במפורש.  

אז יש לנו הרבה למה לשאוף בעז"ה!

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צבאישכר זבולון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה