חברה והשקפה

האמת החילונית, אשמח להכוונה היכן הטעות במשפט שבתוכן השאלה להלן.

  • י"ג אלול התשע"ז
אא

שאלה

שלום. אני נמצא בתהליך של התחזקות. קראתי את המשפט הבא והוא יצר אצלי בלבול. אודה על הצעה כיצד אוכל ליישב את האמיתית הלכאורה ל שנובעת מן המשפט. ״ אם מחר בבוקר ייעלמו כל הישיבות ובתי המדרש, העולם החילוני ימשיך להתנהל ללא כל הפרעה. לעומת זאת, אם מחר בבוקר ייעלמו כל מעבדות המחקר והמוסדות המדעיים, העולם החרדי יקרוס.

תשובה

בס"ד

 שלום וברכה,

 כל ההצלחה המדעית בעולם, והחידושים הטכנולוגיים, מגיעים בזכות כח התורה, שעליה נאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה - חוקות שמים וארץ לא שמתי". 

הצלחתנו החומרית מגיעה בעקבות התורה. בלעדיה, לא יצליח המדע למצוא תרופות למחלות קשות, ולא נצליח לנצח את אוייבי ישראל.

 דומה הדבר לאלו האומרים שמדינת ישראל תשרוד יפה אם כל בחורי הישיבות יתגייסו לצבא. אך ישנן שתי טעויות בטענה הזו:

 1. הטעות הראשונה היא טעות היסטורית. זו עובדה שעם ישראל שרד ללא צבא וללא מדינה במשך 2000 שנות גלות, בעוד כל האימפריות הגדולות שהיו להן צבא ומדינה - קרסו והתבוללו ונעלמו. מה שמוכיח ש-ה' הוא השומר על עם ישראל. גם היום, זו עובדה שיהודים יכולים לגור בחו"ל בשלום, בעוד מדינת ישראל אינה יכולה להבטיח ביטחון ליהודים הגרים בה (זו היא למעשה המדינה הכי מסוכנת ליהודים לגור בה, ואנו גרים בה רק מתוך אמונה וביטחון בייעודנו הרוחני). 

2. הטעות השנייה בשאלה, שהיא יוצאת מנקודת הנחה שהמלחמה היא מצב טבעי לישראל. אך אין זה נכון. זו עבודה שארה"ב אינה פוחדת מקנדה, וצרפת אינה פוחדת משוודיה. אך אנו לעומת זאת מוקפים בשבעים זאבים שרוצים לטרוף אותנו. ומדוע? מדוע כל העמים הערביים רוצים בהשמדתנו, ואינם דורשים את השמדת השוודים או הגרמנים? מדוע הנאצים ניסו להשמיד אותנו בכל העולם, ולא אף עם אחר מלבדנו? התשובה היא רוחנית: הקב"ה קבע שכך יהיה בגלל מצבו הרוחני הירוד של עם ישראל, אך אם נשוב בתשובה - נזכה לשלום עם אומות העולם, לא יהיו מלחמות ולא צורך בצבא גדול, בדיוק כשם שארה"ב אינה חוששת מקנדה, וצרפת אינה חוששת משוודיה, כך נחייה בשלום עם כל העמים סביבנו (עובדה שיהודים חיו בשלום-יחסי במדינות ערב במשך 1300 שנה).

 ככל שיהיו יותר ישיבות - כך יהיו פחות אוייבים, פחות מלחמות, ויהרגו הרבה פחות חיילים, עד שנגיע למצב אידיאלי.

אך אם חלילה ייעלמו הישיבות - אף מדינה וצבא לא יוכלו להבטיח את שלום היהודים בארצנו (וכי צבא גדול ככל שיהיה יוכל להילחם בפצצת אטום?). האומות הערביות יביסו אותנו וישמידו אותנו חלילה. מכאן שרק כח התורה מגן עלינו. ומכיוון שאין מספיק חיילים בצבא השם - חשוב להצטרף לצבא לומדי התורה.

 עם זאת, אין פירוש הדבר שאין צורך בצבא לפי התורה. כשיהיה רוב חרדי במדינה, יהיה גם צבא חרדי כבימי יהושע ודוד ושלמה. עם זאת, תמיד נדאג לכך שלפחות שליש מעם ישראל יעסוק כל כולו בתורה, כדי להגן על הצבא הלוחם ולהביא להצלחת המדינה.

 הנה קובץ תשובות בנושא ששאלת בו:

https://www.hidabroot.org/article/45031

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה