חרדים

אתם שואלים - רבני הידברות משיבים

במקביל לשידור החי בערוץ הידברות, רבני הידברות נמצאים בעמדות מיוחדות, נכונים להשיב על כל שאלה בנושא החרדים והגיוס. יש לכם שאלה? משהו מציק או לא ברור לכם? אנחנו כאן לשירותכם

אא

נדמה שבכל הנוגע לנושא גיוס החרדים, רב הנסתר על הנגלה. התקשורת הכללית מציפה את הציבור הישראלי באינפורמציה שגויה או מגמתית, הפוליטיקאים מצביעים על מספרים שונים, ושאלות רבות נותרות תלויות באוויר.

על מנת לפזר את מסך הערפל, במקביל לשידור החי היום בערוץ ובאתר הידברות, רבני הארגון נמצאים כעת און-ליין, במטרה לענות ולהשיב על כל שאלה שתופנה אליהם בנושא.

מעוניינים לשלוח אלינו שאלה? גללו למטה, בחרו באפשרות "שליחת תגובה", ותוך זמן קצר שאלתכם תופיע כאן בעמוד, ביחד עם התשובה.

* * *

מספר שאלות:

1. אני מסכים שיש צורך גדול בלימוד התורה אבל מדוע החרדים לא רואים בצבא כמצווה עצומה מאוד של שמירה על ארץ הקודש מדוע לא שומעים מהם תערכה לחילי צהל ולמה לא מתפללים בתפילה לשמירה על חילי צה"ל.

2. אתם אומרים שהצבא לא מתאים למסגרת דתית ושהוא פוגע באדם הדתי...האם כאדם מאמין בבורא עולם ודרכי הגאולה וצבא ה לא צריך לראות צורך בהשפעה והתערבות בצבא כמו התערבות בממשלה למרות כל חסרונותיה...

3. שאלה אחרונה האם מהתורה היא רק בתוך בית המדרש היא רק בד' אמות של הלכה היא במקום מצומצם הוא שהיא הרבה יותר נרחבת וכוללת את כל דרכי החיים גם עבודה וגם צבא... תודה רבה ממש מראש על כל המאמץ.

תשובת צוות הידברות:

שלום אמתי היקר,

1. פיקוח נפש היא מצווה גדולה, ורבנים רבים דיברו בשבח החיילים הנלחמים למען הצלת יהודים בארץ הקודש, ביניהם ידוע הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ועובדה שחללי צה"ל נקראים הרוגי מלכות. החרדים רואים בלימוד התורה חובה לאומית שמגינה את החיילים ומסייעת בניצחון על אויבינו, כך שודאי כולנו שותפים למאמץ. הרבה חרדים מתפללים גם לשלום החיילים, והתפילות הרבות למען שלום עם ישראל והצלה מאויבים היא ודאי נאמרת גם על החיילים.

2. הצבא יכול להתאים למי שהרמה הרוחנית בו אינה פוגמת ברמתו המסורתית או הדתית, אך ודאי שש המסגרת הצבאית הקיימת תחת ניהול חילוני, אינה יכולה להתאים לחרדים המקדשים את ערך לימוד התורה בטהרתה ללא חולין (הצבא כיום מגייס נשים ללא צורך בטחוני; פינה יהודים מבתיהם נגד דעת תורה; מעודד לשמוע שירת נשים בצה"ל ועוד).

3. התורה מתארת מציאות שבה שליש לומדים תורה ושליש עוסקים במלאכה ובשירות צבאי, וכך היה גם צבאו של דוד המלך. כפי שיש חיל העורף והמודיעין, ויש את הצבא הלוחם, כך גם צריך את חיל ה' הלומד תורה בטהרה, והוא היסוד הרוחני להישרדותנו. כיום יש רק 9% חרדים במדינה, וחסרים לנו עוד חיילים רבים בצבא ה' עד שנגיע לשליש מעם ישראל. ארבע אמות של הלכה מיועד למי שתורתם אומנותם, ולא לכל עם ישראל. גם בימי המקרא אנו מוצאים את הסכם זבולון ויששכר, ללמדנו שה' רוצה שחלקי עם ישראל יהיו ערבים זה זה. מלבד זאת רוב החרדים עובדים ועוסקים במלאכה אחרי החתונה, בשונה ממה שהתקשורת מציגה (נא לראות את הכתבה בעמוד ראשי: "סוחטים את המדינה?"). בברכה, דניאל בלס.

* * *

שלום כבוד הרב.

אני שואלת באמת מתוך רצון להבין כי הסוגיה מאוד מבלבלת... מצד אחד אני מאוד מעריכה את לימוד התורה והגנתו עלינו אך מצד שני לא ברור לי למה אחיי ובני משפחתי יכולים לשלב את לימוד התורה עם הגיוס לצה"ל וסיכון חייהם בזמן שחרדי בן גילם יושב ללמוד תורה(לא בתנאים הכי הכי אך זה לא כמו צבא) כל הזמן מבלי לשלב עם עשייה  מפני דאגה לרמתו הרוחנית? אני מאמינה שלימוד התורה מועיל אף יותר מהצבא אך למה לא לשלב יחד עם הגיוס ולהתמודד עם הבעיות בצה"ל, להשפיע מבפנים?

תשובת צוות הידברות:

שלום ותודה על שאלתך המגיעה מלב אמיתי. התשובה לשאלתך היא, שיש דרגות בלימוד התורה. אם נדרוש מכל הרופאים לעסוק שלוש שנים בחשמלאות רכב לדוגמה, יישארו מעט מאוד רופאים מומחים בעולם. באותה מידה גם לא יהיה זה הגיוני לדרוש משירות המודיעין לוותר פתאום על שירותם הצבאי הנוכחי, ולעבור לשלוש שנים לחיל התותחנים, רק כדי שיסכנו את חייהם ויהיו "מעורים בשטח". מאותה סיבה לא ניתן לדרוש מהציבור הלומד תורה בטהרה ללא חולין, והמגן בכח תורתו על כל עם ישראל, לעזוב לפתע את שירותו בחיל ה' ולהתגייס לצבא. וכפי שנאמר בתשובה אחרת: החרדים רואים בלימוד התורה ללא עסק החול - חובה לאומית שמגינה את החיילים ומסייעת בניצחון על אוייבינו. הצבא יכול להתאים למי שהרמה הרוחנית בו אינה פוגמת ברמתו המסורתית או הדתית, אך ודאי שהמסגרת הצבאית הקיימת תחת ניהול חילוני, אינה יכולה להתאים לחרדים המקדשים את ערך לימוד התורה בטהרתה ללא חולין (הצבא כיום מגייס נשים ללא צורך בטחוני; פינה יהודים מבתיהם בגוש קטיף נגד דעת תורה; מעודד לשמוע שירת נשים בצה"ל ועוד). התורה מתארת מציאות שבה שליש לומדים תורה ושליש עוסקים במלאכה ובשירות צבאי, וכך היה גם צבאו של דוד המלך. כפי שיש חיל העורף והמודיעין, ויש את הצבא הלוחם, כך גם צריך את חיל ה' הלומד תורה בטהרה, והוא היסוד הרוחני להישרדותנו. כיום יש רק 9% חרדים במדינה, וחסרים לנו עוד חיילים רבים בצבא ה' עד שנגיע לשליש מעם ישראל. גם בימי המקרא אנו מוצאים את הסכם זבולון ויששכר, ללמדנו שה' רוצה שחלקי עם ישראל יהיו ערבים זה זה. (נא לראות את הכתבה בעמוד ראשי: "סוחטים את המדינה?"). בברכה, דניאל בלס.

* * *

איך מצפים מאנשים ואיך אפשר להסביר לאנשים שלא מבינים מהו הערך של אדם שיושב ולומד...יש הרבה שאין להם כלל ערך לדת ויש כאלה שבכלל לא מבינים מה בין דת לבין לא להתגייס... במיוחד שיש אנשים בסביבה שמוסתים נגד... תודה.

תשובת צוות הידברות:

שלום וברכה, אם רצונך להשפיע על מי שאינו מאמין בתורה עדיין, אמור לו שכשאדם דמוקרטי אין לו רשות לכפות משטר חילוני על קבוצת מיעוט שהדבר פוגע בערכיה המקודשים, כי דבר זה נוגד את יסוד כבוד האדם וחירותו. כידוע לכל, הציבור החרדי רואה בלימוד התורה בטהרה - ערך מקודש השומר על עם ישראל, ואמונתו שרירה וקיימת מזה 2000 שנות גלות, בהם העם היהודי שרד בתורתו ללא צבא. גם ראה בעמוד הראשי את המאמר "שוויון בנטל התורה" ואת המאמר "סוחטים את המדינה" כיצד ניתן להשיב לשואלים הרחוקים מעולמה של תורה. והרי אלפי שנים ראינו כיצד גויים ניסו להשמיד את עמנו ללא הצלחה, והיו להם כל הכלים לעשות זאת. האימפריות הגדולות בעולם: מצרים בשיא כוחה, פרס בשיא כוחה, יוון בשיא כוחה, רומא בשיא כוחה, הצלבנים בשיא כוחם, גרמניה הנאצית בשיא כוחה - וכולם נכשלו. גדולי ההיסטוריונים התפלאו על עם ישראל, הנודד והקטן, ושאלו שוב ושוב - כיצד שמר על זהותו היהודית במשך אלפי שנים, ועוד בזמן שהעמים הגדולים בתבל רדפו אחריו וביקשו להשמידו? איזו תשובה אחרת קיימת מלבד הבטחת התורה הקדושה, שהעיסוק בה, וקיום מצוותיה, הוא ערובה לקיומנו והצלחתנו בכל מצב? מי אינו יכול לראות, כי מהלכי ההיסטוריה לא נקבעים ביד אנוש, שכוחנו האמיתי נמצא בתורתנו ולא בכוחנו החיצוני? עשרות אימפריות אדירות נפלו ונעלמו מעל בימת ההיסטוריה, מצרים הקדומה, רומא, יוון, פרס, בבל... רק עם ישראל נותר כשהיה, מחזיק באותה תורה ואותה זהות יהודית. מניין נובע כח קיומנו, כח הישרדותנו, אם לא מתורת ה המפעמת בקרבנו? ראה עוד במאמר. בברכה, דניאל בלס.

* * *

מאוד חשוב שתלמידי ישיבה ילמדו תורה. מאוד חשוב שעם ישראל לא יתפלג. אני בעד אלה וגם בעד אלה. אני ירא את ה' אך גם מבין את אלה שמשרתים בצבא, כי אני שירתתי בצבא הרבה שנים (לא בקבע) במילואים ובמלחמות. השירות הפריע לי מאוד להסתדר כלכלית ופגע גם במערכות נוספות, כולל פציעה. ידוע כי כל אדם קרוב לעצמו, ולכן צריך גם להבין את הצד השני שרוצה שיתוף פעולה בין כלל ישראל. כדי להסיר את חשדנותו של הצד שכנגד צריכה להיות שקיפות. כלומר, להגדיר את תלמידי הישיבות שתורתם אומנותם ואת היתר שמנצלים את ההזדמנות ליהנות משני העולמות. על המגזר החרדי לפרסם אף במספרים ואת המקומות בהם לומדים, ועל שאר הצעירים לתרום מעצמם, כולל כפי שנכתב, שירות קהילתי. בכלל, הניתוק וההסתגרות וחוסר השקיפות יוצרים נתק בין העם. כאמור, יש לתת שקיפות כדי למנוע לעז. בברכה. ובהצלחה.

תשובת צוות הידברות:

תודה רבה לך על שאלתך, שרואים שהיא מגיעה מלב פועם ואמיתי. אתה צודק בשאלתך, וזהו בע"ה יהיה המצב בעתיד, כאשר יוכל להתקיים שיתוף פעולה עם צבא שהוא ע"פ דעת תורה של גדולי ישראל, וראה התשובה שמסרנו לדורון: לצערנו הצבא עדיין נמצא תחת פיקוד חילוני ולא לפי דעת גדולי ישראל (דוגמאות לכך, הן בעובדה שהצבא מגייס נשים בכח שלא מסיבות בטחוניות; הפינוי בגוש קטיף נגד דעת תורה; חילול שבת גם שלא לצורך פיקוח נפש ועוד). מכיוון שכך, תהיה זו בעיה לדרוש מציבור השומר על אורחות התורה להצטרף לגוף מדיני חילוני שאינו רואה בתורה ערכים מקודשים, ואינו מחשיב את דעת גדולי ישראל. אולם בעתיד בע"ה כאשר יהיה רוב חרדי במדינה, במילא גם ייבחר ראש ממשלה חרדי, ואז גם יוכלו לעשות חילות בצבא שהן לפי דעת תורה והנהגת גדולי ישראל, ובמילא יוכלו לברור את הבחורים שאין תורתם אומנותם לחילות הנ"ל. רבנים גדולים מאוד כמו הרב עובדיה יוסף זצ"ל דיבר בשבח הלוחמים המצילים חיים, ואף על חלליהם אומרים הרוגי מלכות. אך עם כל הכבוד לצבא, המסגרת שלו עדיין איננה תורנית, הפיקוד אינו נעשה על פי דעת תורה, והשירות בו במילא אינו מתאים למי שלומדים תורה בטהרה ורחוקים מדברי חול. ביום שיהיה רוב חרדי ותהיה הנהגת הצבא על פי דעת גדולי ישראל, גם יתחילו לברור את הבחורים שאין תורתם אמונותם, אלא שאז המסגרת הצבאית תהיה לפי מסגרת ההלכה. מסורתיים ודתיים שהרמה הדתית של הצבא אינה פוגמת בהם, יכולים לכאורה לשרת בחיל דתי יותר או פחות בצה"ל, אולם בשום אופן אסור לדרוש מהציבור החרדי השומר על טהרת הקודש והתורה לאבד מרמתו הרוחנית עבור השירות הצבאי, כי קלקול רוחני של הציבור החרדי יכול להוביל לסכנה קיומית של ישראל מול האוייבים. כי לא כוחנו ועוצם ידינו עושה לנו את החיל הזה, אלא ה' הוא הנלחם לנו. בברכה, דניאל בלס.

* * *

איך אפשר להסביר לו שמה שמגן על עם ישראל הוא לימוד תורה?

תשובת צוות הידברות:

שלום וברכה, ראה בעמוד הראשי את המאמר "שוויון בנטל התורה" ואת המאמר "סוחטים את המדינה". הרי אלפי שנים ראינו כיצד גויים ניסו להשמיד את עמנו ללא הצלחה, והיו להם כל הכלים לעשות זאת. האימפריות הגדולות בעולם: מצרים בשיא כוחה, פרס בשיא כוחה, יוון בשיא כוחה, רומא בשיא כוחה, הצלבנים בשיא כוחם, גרמניה הנאצית בשיא כוחה - וכולם נכשלו. גדולי ההיסטוריונים התפלאו על עם ישראל, הנודד והקטן, ושאלו שוב ושוב - כיצד שמר על זהותו היהודית במשך אלפי שנים, ועוד בזמן שהעמים הגדולים בתבל רדפו אחריו וביקשו להשמידו? איזו תשובה אחרת קיימת מלבד הבטחת התורה הקדושה, שהעיסוק בה, וקיום מצוותיה, הוא ערובה לקיומנו והצלחתנו בכל מצב? מי אינו יכול לראות, כי מהלכי ההיסטוריה לא נקבעים ביד אנוש, שכוחנו האמיתי נמצא בתורתנו ולא בכוחנו החיצוני? עשרות אימפריות אדירות נפלו ונעלמו מעל בימת ההיסטוריה, מצרים הקדומה, רומא, יוון, פרס, בבל... רק עם ישראל נותר כשהיה, מחזיק באותה תורה ואותה זהות יהודית. מניין נובע כח קיומנו, כח הישרדותנו, אם לא מתורת ה' המפעמת בקרבנו? ראה עוד במאמר. בברכה, דניאל בלס.

* * *

שלום לצוות הנכבד המפיץ אורה של תורה. יישר כח על כל פועלכם לקירוב לבבות. אשמח לשמוע תגובתכם: מדוע לא יגוייסו בחורים חרדים שאינם לומדים תורה בישיבות? יש מסלולים ייעודיים המתאימים במיוחד לציבור החרדי, ורבים מתגייסים ורואים ברכה.

תשובת צוות הידברות:

שלום דורון היקר, ותודה לך על שאלתך. עלה והצלח. כיום לצערנו הצבא עדיין נמצא תחת פיקוד חילוני ולא לפי דעת גדולי ישראל (דוגמאות לכך, הן בעובדה שהצבא מגייס נשים בכח שלא מסיבות בטחוניות; הפינוי בגוש קטיף נגד דעת תורה; חילול שבת גם שלא לצורך פיקוח נפש ועוד). מכיוון שכך, תהיה זו בעיה לדרוש מציבור השומר על אורחות התורה להצטרף לגוף מדיני חילוני שאינו רואה בתורה ערכים מקודשים, ואינו מחשיב את דעת גדולי ישראל. אולם בעתיד בע"ה כאשר יהיה רוב חרדי במדינה, במילא גם ייבחר ראש ממשלה חרדי, ואז גם יוכלו לעשות חילות בצבא שהן לפי דעת תורה והנהגת גדולי ישראל, ובמילא יוכלו לברור את הבחורים שאין תורתם אומנותם לחילות הנ"ל. בברכה, דניאל בלס.

* * *

שלום רב! אני לא לאט מבין מדוע שירות בצה"ל לבני תורה הוא אינו כדאי, אך אני שואל את עצמי מדוע החרדים לא יכולים להתגייס לשירות אזרחי? ואני לא מדבר על שירות כמו של הבנות, לא באותן העמותות, לא באותם המקומות, אלא בואו ונניח שיקומו ארגונים חרדיים! לגמרי חרדיים, שיתעסקו בגיוס החרדים לשירות אזרחי של שנה ולא יותר, וכך החרדים יוכלו לקבל את ה"אישור" שנשאו בנטל גם הם, וכך ישרתו בעמותות חרדיות לגמרי, עם שילוב של תורה. למרות שאני לא בעד, אך כואב לי לשמוע איך אנשים ללא יראת שמיים מסוגלים להגיד דברים כאלו. אשמח לקבל תשובה לשאלתי.

תשובת צוות הידברות:

שלום וברכה. תאר לעצמך שהיו דורשים מכל חיל המודיעין והעורף לוותר על שירותם הצבאי הנוכחי, וללכת שלוש שנים לשירות לאומי? לא מתקבל על הדעת, נכון? אז כיצד בדיוק ניתן לדרוש מלומדי התורה, שהם חיל ה' הלומד תורה בטהרה ומגן בתורתו על כל עם ישראל, לעזוב את שירותו הנוכחי ולהתגייס לשירות לאומי? מלבד זאת חסרים חיילים בצבא ה', שהרי נאמר שליש למטה שליש למטה, ויש לנו הרבה פחות משליש מעם ישראל העוסק בתורה. אותם אנשים הדורשים מהחרדים להתגייס לשירות לאומי, מזלזלים שלא במתכוון בעצם בלימוד התורה של הלומדים, כי הם סוברים שהתורה בטהרתה אינה מועילה להגנת עם ישראל ח"ו. בברכה, דניאל בלס.

* * *

בס"ד כואב לי מאד שהחרדים מציגים את צה"ל כצבא טמא, לא ראוי וכו´. נכון שיש בעיות אבל לו יצוייר שהצבא היה נקי לחלוטין, האם אז היו מתגייסים? גם לא! למה? כי לימוד התורה זה הכל בשבילם. אז עכשיו לשאלתי: א. למה חילוני אמור להתגייס כדי להגן על חרדי ואילו החרדי פטור מלהתפלל להצלחת הצבא החילוני שמוסר את נפשו כפשוטו. אילו היה הסכם של יששכר וזבולון לגבי לימוד ושרות צבאי - ניחא. רק שבצד החרדי תמיד משתלחים בצה"ל ולא מוכנים לעשות שום דבר כדי לתקן את המצב כי זה צבא של הציוניים ולא שלנו.

תשובת צוות הידברות:

שלום וברכה ידידי. גדולי ישראל אינם מציגים את הצבא כטמא, ורבנים גדולים מאוד כמו הרב עובדיה יוסף זצ"ל דיברו בשבח הלוחמים המצילים חיים, ואף על חלליהם אומרים הרוגי מלכות. אך עם כל הכבוד לצבא, המסגרת שלו עדיין איננה תורנית, הפיקוד אינו נעשה על פי דעת תורה, כך שהשירות בו אינו מתאים למי שלומדים תורה בטהרה ורחוקים מדברי חול. ביום שיהיה רוב חרדי ותהיה הנהגת הצבא על פי דעת גדולי ישראל, גם יתחילו לברור את הבחורים שאין תורתם אומנותם, אלא שאז גם המסגרת הצבאית תהיה לפי מסגרת ההלכה. א. החרדים גם כן מתפללים למען שלום עם ישראל והלוחמים להצלת ישראל, ועובדה שהחרדים מאמינים בכל ליבם שהתורה מגינה על החיילים ומסייעת לחיילים לנצח את מלחמות ישראל, כך שודאי החרדים לא מרגישים ש"אחריי המבול", אלא רוצים להועיל כמה שיותר, ובמיוחד על ידי לימוד תורה שמחזק את עמנו. עובדה שחרדים יותר מכל מגזר אחר בישראל מסייעים לחילונים בארגוני הצלה וחסד כלל ארציים, והכל עושים בהתנדבות מתוך אהבת ישראל ואהבתם את החילונים. כל ארגון הידברות מעיד על האכפתיות החרדית, ולא על התנתקות מהציבור. בעזרת השם המסגרת הצבאית תשתנה גם היא, ותהיה לפי רוח התורה. בינתיים ודאי שצריך להעריך את מי שמשרתים בצה"ל - למרות הקושי הרוחני שיש בו שאינו תואם לרוח הציבור החרדי. בברכה, דניאל בלס.

* * *

למי שנבצר ממנו להשתתף? כיצד ניהיה חלק מן הציבור ולא חס וחלילה לעמוד מנגד?

תשובת צוות הידברות:

שלום וברכה, ותודה רבה לך על הרצון הטוב להשתתף בעצרת למען התורה ולהועיל לעם ישראל בשעה חשובה זו. תוכל להתפלל להצלחת ישראל. וכפי שפורסם באתר "כיכר השבת": סדר פרקי התהילים שיש לקרוא: עט, פ, קל"ז, נ"ה, נ"א, צ, פ"ט, צ"ה, ק"ז, צ"ו, פ"ו. לאחר מכן יאמרו את תפילת השל"ה ולאחריה התחינות ופרקי הסליחות: ישראל נושע בד' תשועת עולמים. י"ג מידות. עננו אבינו עננו. אדון הסליחות. אלוקינו שבשמים לקראת השעה 18.00 תאמר ברוב עם בזעקה מפיות מיליון האנשים קבלת עול מלכות שמים "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד", כשקהל ההמונים יתפזר לביתו." בעזרת השם נעשה ונצליח. בברכה, דניאל בלס.

* * *

האם הרבנים הדתי ל´ טועים בפסקי הלכה שלהם? הרי הרבה מהם אמרו לא להשתתף בהפגנה? מי אמר שהרבנים החרדים צודקים ברגע שרבנים פוסקים חולקים עליהם?

תשובת צוות הידברות:

הרב קוק זצ"ל, שמזוהה על ידי הזרם הדתי לאומי בתור ההוגה הראשי, אמר בפירוש שאין למדינה להתערב בלימוד התורה או לגייס את לומדי התורה בשום פנים ואופן, וכך כתב בספרו: "שע"פ תורת ישראל, תלמידי חכמים אסור ללחצם ללכת למלחמה... והצלחת המדינה תלויה במלחמתה ע"י מה שנמצאים בה תלמידי חכמים העוסקים בתורה, שבזכותם המלחמה נוצחת, והם מועילים למדינה יותר מאנשי החיל הלוחמים... ואמרו בסנהדרין (דף מב, א), אלמלא דוד שעסק בתורה לא עשה יואב מלחמה. כלומר, לא היה מנצח את המלחמה... ובטוחים אנו שתדע הממשלה להשתמש בכוחו של כל אחד מבני ישראל לפי סגולתו, וכוחם של תלמידי חכמים יראי ה תניח על מקומו בקדושת התורה, ולא תחללהו בשימוש החול של מלחמה ואנגריה, שאינם מוכשרים לו כלל לפי מידתם ותכונת גופם ונפשם. וכל כך גבוהה היא בישראל תעודת לימוד התורה ללומדיה הקבועים, עד שע"פ המסורת התלמודית היא לא תוכל להיות נדחית גם מפני ציווי של כל מלך ושליט... על כן, תלמידי החכמים העוסקים בתורה הם הם מגינים על הארץ ועוזרים להצלחת הנשק הלאומי, לא פחות וגם יותר מכל החיל הלוחם, ומזה תוצאה בטוחה, שממלכה אידיאלית המכרת את הוד הקודש לא תכוף את התלמידים השוקדים על דלתי התורה, לבטל את תורתם ולעסוק בעבודה גשמית שאינם מסוגלים לה" (אגרות ראי"ה ג, צ-צב). מלבד זאת עלינו לזכור, כי לכל הדעות גדולי הדור הגדולים ביותר בתורה הינם חרדים: החזון איש, הרב שך, הרב אלישיב, הרב עובדיה יוסף, וכו'. ואין ביניהם מחלוקת על חשיבות לימוד התורה. וכמו שברפואה הולכים למומחים ביותר, ובענייני צבא פונים לאנשי הצבא הגדולים ביותר, כך להבדיל גם בתורה הולכים לגדולי ישראל החכמים ביותר לכל הדעות, ולא למיעוט. ובפרט לאחר שמנהיגם הגדול ביותר טען שאין לגייס את לומדי התורה החרדים, הרב קוק זצ"ל, כך שאפילו לשיטת המעטים שבהם מוטל להסכים עם דעת כל גדולי ישראל. בברכה, דניאל בלס.

* * *

לפי חוק הגיוס המוצע שום חרדי לא יגויס בעל כרחו כיוון שהיעדים לגיוס 5000 חרדים הם כמעט כמו המצב כיום ולכן לא יופעלו סנקציות פליליות (היעדים יושגו). אז על מה כל הרעש וההפגנה הזאת? עדיף לשבת ללמוד תורה...

תשובת צוות הידברות:

שלום וברכה, החשש הוא מוצדק כי נעשית כאן פריצת גדר חמורה כלפי ציבור לומדי התורה, וזהו רק עניין של זמן עד שיגדילו את הפתח וייצרו מסלולים להעברת חרדים למסגרות צבאיות בפיקוד חילוני. חמור לא פחות מכך, הוא שעושים חילול השם גדול ונורא כאשר מציירים את לומדי התורה כ"עבריינים" ח"ו המשתמטים מן החוק. ועוד רוצים לומר על הלומדים שיהיו פושעים לפי חוק הישראלי, זלזול בתורה שחמור לא פחות מן הגזירות שרוצים לגזור בפועל. בברכה, דניאל בלס.

* * *

האם הרבנים החרדים מגדירים את המצב של היום כ"מלחמת מצווה"? כי הרי בוודאי יש כאן "עזרת ישראל מיד צר", ואם הרבנים החרדים לא מגדירים את זה כך, אשמח לדעת איך בדיוק. ואם כן, איכה ההנחיה היא שלא להתגייס? והרי כשאבא מבקש כוס מים, מצווה לעצור את הלימוד כדי לקיים מצוות כיבוד אב ואם, אז כאן, שאנחנו מצווים במלחמת מצווה למסור את הנפש, קל וחומר. אשמח לתשובה מספקת, תודה, אייל.

תשובת צוות הידברות:

שלום אייל, ותודה רבה על שאלתך. ודאי שמי שמשרת בצבא על מנת להגן על תושבי ישראל עושה בכך מצווה, ואם הוא נהרג במהלך השירות הצבאי, הוא זוכה להיות מהרוגי מלכות. אלא שיש לעניין זה שני היבטים:

1. ההיבט התורני: גם במלכותו של דוד המלך, שליש מעם ישראל עסק בתורה, כי עסק התורה מגן על החיילים, ומנצח את המלחמות. ומכיוון שיש בארצנו יותר מ-8 מיליון תושבים, ופחות ממאה אלף אברכים, נדרשים יותר חיילים בצבא ה'. וכמו שבצבא יש חיל העורף (שאינו מסכן את חייו), ויש את חיל הלוחם, ואלה ערבים לאלה, כך גם החיילים בצבא ה' ערבים לחיילים הלוחמים ומגנים עליהם. זוהי אמונת התורה לגבי צבא. ולכן הציבור החרדי שאמון על לימוד התורה לא צריך להתגייס כיום לצבא (החרדים מונים רק 9% מהאוכלוסייה בישראל), אלא לפי דעת תורה צריכים להמשיך לחזק את הצבא באמצעות לימוד התורה שלהם. וזוהי השקפת כל רבותינו, ואף הרב קוק זצ"ל אמר שאין לגייס את החרדים לומדי התורה.

2. ישנה בעיה חמורה כאשר הצבא אינו מנוהל על פי דעת תורה (ולכן יכול לדוגמה לדרוש חילול שבת שלא לצורך פיקוח נפש; או לדרוש גיוס לא צנוע של נשים שלא למטרת הביטחון; או לדרוש לפתע כיבוש בגוש קטיף נגד דעת תורה), וכל אלה הן בעיות רוחניות חמורות, שהרי התורה קובעת "והיה מחניך קדוש", וללא קדושת הצבא וההנהגה הצבאית קיימת בעיה רוחנית לשרת בצבא, כאשר המתגייסים עשויים להוריד את הכיפות במהלך השירות ולאבד מתורתם. ולכן: מסורתיים ודתיים שהרמה הדתית של הצבא אינה פוגמת בהם, יכולים לכאורה לשרת בחיל דתי יותר או פחות בצה"ל, אולם בשום אופן אסור לדרוש מהציבור החרדי השומר על טהרת הקודש והתורה לאבד מרמתו הרוחנית עבור השירות הצבאי, כי קלקול רוחני של הציבור החרדי יכול להוביל לסכנה קיומית של ישראל מול האויבים. כי לא כוחנו ועוצם ידינו עושה לנו את החיל הזה, אלא ה' הוא הנלחם לנו. מסירת הנפש נעשית בכמה דרכים, וכפי שלא כל החיילים מוסרים את הנפש בצבא הלוחם (יש גם מודיעין ועורף), כך גם חיילי השם מהווים את הכח הרוחני שמתגבר את ישראל מבפנים, ומהווים את הבסיס לניצחון הצבאי מבחוץ. בברכה, דניאל בלס.

* * *

ראשית אני נגד כפיית גיוס אבל אני בהחלט חושב שיותר חרדים צריכים להתגייס לצבא ולשלב תורה כמו הציבור הדתי לאומי כי גם בזמן דוד המלך ומשה רבנו ויהושע הרוב התגייסו ונלחמו ובזכות אותם צדיקים כבשנו את הארץ המובטחת יתרה מזאת הרבנים קבעו בזמן הקמת המדינה שכל מלחמות ישראל הם בגדר מלחמות מצווה כדמוני גם הרב עובדיה זצ"ל: "דעתו של מרן נחושה בכך שלמלחמות צה"ל להגן על ישראל יש תוקף של "מלחמות מצווה" אשמחה לתגובה בנושא... נ.ב: אני לא נגד הציבור החרדי פשוט הסוגיה הזאת מאוד מבלבלת אותי...

תשובת צוות הידברות:

שלום רפאל ותודה על שאלתך. בצבא דוד המלך שליש מעם ישראל עסק בתורה, ובזכות זאת השליש הלוחם ניצח במלחמות. כיום חסרים חיילים בצבא השם, כאשר הציבור החרדי מונה רק 9% מהאוכלוסייה, ובקושי מאה אלף אברכים, שאמורים בכח התורה שלהם להגן על מיליונים. כמו כן התורה דורשת "והיה מחניך קדוש", ולכן זוהי בעיה לדרוש מציבור השומר על טהרת תורתו להתגייס לצבא שמנוהל ע"י פיקוד חילוני, שלא תואם את רוח התורה ודעת גדולי ישראל (דוגמאות לכך: גיוס נשים בכח לצה"ל, שלא מסיבות בטחוניות. פינוי מגוש קטיף נגד דעת גדולי ישראל. ועוד). ביום שבו יהיו שליש לומדי תורה חרדים בישראל, יהיה ניתן לברור את הבחורים שאין תורתם אמונתם, כאשר תהיה מסגרת צבאית חרדית תחת הנהגת גדולי ישראל. לגבי דברי הרב עובדיה יוסף זצ"ל: ודאי שמי שהרמה הרוחנית של הצבא לא פוגמת בו (לדוגמה מסורתי, דתי), זו מצווה עבורו לשרת בצבא. אך כמו שיש חיל העורף במודיעין (שאינו מסתכן), ויש חיל תותחנים, כך מנגד גם צריך את חיל הלומדים שבזכותם צולח הצבא במלחמותיו. זוהי השקפת תורתנו הקדושה. בברכה, דניאל בלס.

* * *

אני חילונית אמא לשלושה בנים ששרתו כחיילים קרביים בצבא ואני לגמרי בעד שיהיו לומדי תורה ששומרים על כולנו. אני חושבת שחייבים להיות לומדי תורה שישמרו לנצח את החיבור של עם ישראל לתורה. השאלה שלי האם הרבנים לא יכולים להחליט כמה לומדי תורה צריכים להיות?

תשובת צוות הידברות:

יישר כח על תגובתך החשובה. ולגבי שאלתך - גם במלכותו של דוד המלך, שליש מעם ישראל עסק בתורה, כי עסק התורה מגן על החיילים, ומנצח את המלחמות. ומכיוון שיש בארצנו יותר מ-8 מיליון תושבים, ופחות ממאה אלף אברכים, נדרשים יותר חיילים בצבא ה`. וכמו שבצבא יש חיל העורף (שאינו מסכן את חייו), ויש את חיל הלוחם, ואלה ערבים לאלה, כך גם החיילים בצבא ה` ערבים לחיילים הלוחמים ומגינים עליהם. זוהי אמונת התורה לגבי צבא. ולכן הציבור החרדי שאמון על לימוד התורה לא צריך להתגייס כיום לצבא (החרדים מונים רק 9% מהאוכלוסייה בישראל), אלא לפי דעת תורה צריכים להמשיך לחזק את הצבא באמצעות לימוד התורה שלהם. וזוהי השקפת כל רבותינו, ואף הרב קוק זצ"ל אמר שאין לגייס את החרדים לומדי התורה. בעתיד בע"ה כאשר יהיה רוב חרדי במדינה, במילא גם ייבחר ראש ממשלה חרדי, ואז גם יוכלו לעשות חילות בצבא שהן לפי דעת תורה והנהגת גדולי ישראל, ובמילא יוכלו לברור את הבחורים שאין תורתם אומנותם לחילות הנ"ל. בברכה, דניאל בלס.

תגיות:חרדיםגיוסשוויון בנטל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה