חברה והשקפה

למה לוקחים עלינו את כל המצוות? דרך ארץ לא מספיק?

  • ג' ניסן התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! לאחרונה יצא לי לשוחח עם אישה חילונית שאמרה לי שאין צורך לבצע את כל המצוות אלא רק את מצוות עשה ולא את מצוות לא תעשה. היא הוסיפה גם שלא צריך להיכנס לפרטי פרטים בשמירת המצוות בנימוק שזה לא מעניין את הקב"ה, ושהוא בסך הכל רוצה שנהיה אנשים טובים. אני בתהליך של התחזקות וחזרה לתשובה ואין לי הרבה ידע בנושא והייתי שמחה שהרב יפרט ויסביר האם מה שאמרה הוא נכון או לא. חשוב לי להדגיש שאני לא מסכימה עם דעתה אבל מאחר ואין לי ידע בנושא אני סומכת על הרב שיתן לי תשובה שתגרום לי להבין

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

בבקשה ראי במאמרי "האם מספיק להיות אנשים טובים?"

http://www.hidabroot.org/article/151815

ובמאמר "מקיימת רק את עשרת הדברות":

http://www.hidabroot.org/article/174338

כיצד נהיה אנשים טובים, אם לא על ידי הוראות היצרן שמסר לנו הבורא יתברך במעמד הר-סיני? ללא הפרטים, כיצד נדע את המותר והאסור בחיינו?

 הרי ירדנו לעולם הזה בתכלית לעמוד בנסיונות, ולקיים את רצון השם, עליו נקבל שכר ועונש בעולם הבא. רצון השם התגלה לנו בתורתו הקדושה. הפועל בניגוד לה - פועל בניגוד לרצון השם.

ודאי שלקב"ה אכפת מכל אחד מאיתנו ומעשיו, שהרי למטרה זו הוריד את נשמתנו לעולם הזה.

ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

האם יש למישהו ספק בכך, שמי שברא כל זאת, יש לו מטרות גדולות בשבילנו?

ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לנו בעולם הזה, כדי שהנשמה שלנו תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. אך מהו המסלול שכל אחד מאיתנו בוחר לעצמו בחיים? האם לא נאמין במי שברא אותנו או נדחה את הטבתו חלילה?

חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקראי חוברת קצרה שכתבתי שמבארת את הנושא של תכלית החיים ותכלית המצוות.

 הדברים ששמעת הם דברים של שטות. הרי התורה מצווה "לא תרצח", "לא תנאף", "לא תגנוב", "לא תענה ברעך עד שקר", "לא תלך רכיל בעמך".

האם לדעתה דברים אלה מותרים ורצויים בעיני ה'?

התורה מצווה לשמור את יום השבת לקדשו, ומחלליה נכרתים מן העולם הבא, על השבת נאמר שהיא מצווה נצחית לכל הדורות (שמות לא): 

"כי כל העושה בה מלאכה, ונכרתה הנפש ההיא מקרב עמיה.  ששת ימים ייעשה מלאכה, וביום השביעי שבת שבתון קודש לה'; כל העושה מלאכה ביום השבת, מות יומת. ושמרו בני-ישראל את השבת, לעשות את השבת לדורותם ברית עולם. ביני, ובין בני ישראל - אות היא לעולם".

אך ללא ספרי ההלכה, כיצד נדע אם אנו מחללים את השבת?

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמירת מצוותמטרת התורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה