חברה והשקפה

עונש איך מסתדר עם אהבת השם?

  • ד' ניסן התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב יש משהו שלא כל כך ברור לי הרי הקב"ה כל כך אוהב אותנו כמו בנים שלו וגם כתוב שהקב"ה אפילו אוהב את הרשע שברשעים אהבה עזה וגם כשאנחנו חוטאים הוא מחכה לתשובה שלנו.. ונגיד בן אדם בעולם הזה חטא ועבר על כל התורה כולה ובאמת עשו לו דין בשמים והכריעו שהוא צריך ללכת לגהנום..אבל זה לא מובן לי חס ושלום אני לא שואלת בהתרסה כי ניסתרות הן דרכי ה' אלא כדי באמת להבין גם אם הוא חטא הוא עדיין הבן של הקב"ה אז איך מגיע לו ליסבול בגהנום (אפילו אם הוא חטא) כי להבדיל לצורך העיניין לאיש בשר ודם שהבן שלו תמיד מתחצף אליו ונגיד גם מקלל אותו או ח"ו אפילו מרביץ לו .. אני לא מאמינה שהאבא ירצה שהבן שלו יסבול כי הוא הבן שלו אז על אחת כמה וכמה ריבונו של עולם שיש בו רק טוב.אז איך זה שיש דבר כזה גהנום ושיש כאלה שנישלחים לשם? וגם אם זה נגיד לתקופה קצרה לזכך את הנשמה שלו זה עדיין סבל...לא?? תודה רבה אשמח

 

תשובה

שלום וברכה,

ודאי שאף אבא אינו רוצה שילדו יסבול, אך הוא גם יודע שלשם רפואתו עליו לעתים לקחת את הילד לרופא לזריקה או ניתוח, והוא יודע שלבסוף הילד יגדל ויבין את טובת מעשיו ויודה על כך.

תכלית הטוב בעולם הבא היא קירבתו של ה', וככל הנשמה קרובה אליו יותר כך היא מאושרת יותר לנצח נצחים.

אך כל חטא שהאדם עושה - יוצר מחיצה אנוכית בינו לבין בוראו, ומונע ממנו להנות מהשפע הנצחי הזה של קירבת ה'.

הגיהנום נועד "לכבס" את החטאים הללו מלבוש הנשמה, במטרה שתטוהר ותוכל לשוב ולהנות לנצח נצחים בגן-עדן מן השפע האלוקי.

כמו שרופא מרפא את החולה על ידי ניתוח, כך ה' מרפא את הנשמות על ידי הגיהנום, במטרה שייכנסו לגן עדן שלמים ומתוקנים. הנשמות בעולם הבא מודות על הגיהנום, בדיוק כשם שחולה מודה לרופא שמנתח אותו לתועלתו ורפואתו!

כך אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב".

נא ראי את תשובות שכתבתי במאמרי "מדוע אלוקים ברא את הגיהנום"?

http://www.hidabroot.org/article/211728

http://www.hidabroot.org/article/119361

הקב"ה הוא אבא טוב, שבאמצעות התורה לימד אותנו את הוראות היצרן המועילים ביותר לנשמותינו, התורה מלמדת אותנו להתרחק מעבירות שיגרמו לנו סבל מיותר, ולקיים מצוות שיביאו לנו תועלת רוחנית נצחית.

כל מי שמקיים יותר מצוות - זוכה לחיים מאושרים יותר גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.

וכל מי שחוטא יותר - ייאלץ להתייסר יותר לפני כניסתו לגן עדן. 

ייסורים אלה יכולים לבוא בעולם הזה (על ידי קשיים בפרנסה, זיווג, בריאות וכדו'), או להגיע לאחר המוות בגיהנום.

 אדם שעושה תשובה על החטאים שלו, יכול לכפר עליהם עוד בעולם הזה.

 

כל ייסורים שהקב"ה שולח לאדם הוא בגין עוונות שהאדם חטא בגלגולים קודמים, וגרם אותה עוצמה של נזק לאדם אחר או לבריאה, וייסורים אלה חוזרים אליו מידה כנגד מידה. ובעולם הבא נבין את תכליתם של כל ייסורים שקיבלנו, ואת הצדק שבהם.

העולם האמיתי הוא עולם הנצח של הנשמות, ואנו כאן לזמן קצר בלבד.  לעתים התיקון קשה, אך הוא זמני, ואין מקום לתאר ולשער את הנצח של העולם הבא.

את העולם הבא אי אפשר לתאר ואי אפשר לשער, שהרי הוא עולם רוחני שאינו דומה לעולם החומרי הזה. בגן עדן זוכים לאושר אמיתי, קרבתו של אלוקים, הצדיקים זוכים להיות במחיצתו ולהנות מאורו הנצחי ולזכות לחכמתו שאת הנאתה אי אפשר לשער. קחי את הרגע המאושר ביותר בחייך - והכפילי אותו באלף אלפים. ה' הוא מקור כל האושר וההנאות, וקרבתו נותנת את ההנאה הגבוהה ביותר שיש, העונג העילאי.

אך הנסיון להבין את העולם הבא דומה לנסיון של דג להבין את החיים מחוץ למים. חז"ל השתמשו במשלים שונים כדי לתאר את גן-עדן והגיהנום בהמחשות שנוכל להבין, אך כמובן שהם רוחניים. רק צריך לדעת שיש שכר ועונש על כל פעולותינו. וכל מה שהקב"ה עושה לנו בסופו של דבר נועד לטובתנו הנצחית.

עלינו להאמין שהקב"ה שהוא רחום וחנון, אשר נתן לנו את היכולת לרחם, הוא ודאי יודע כל מה שאנו יודעים, ומבין כל מה שאנו מבינים, והוא מרחם יותר ממה שאנו מרחמים, כי הוא אבי כל הרחמים, ורק ממנו כל הרחמים שלנו מגיעים. ואם בכל זאת פעל בעולמו כפי שפעל, עלינו לבטוח שזו היתה הברירה היחידה, ולא לשכוח לרגע שהעולם הזה הוא זמני, והיעד האמיתי של הנשמות היא העולם הבא.

אנשים רבים בעולם הזה דומים לילדים קטנים שרוצים עוד ועוד סוכריות וממתקים, וגם אם יסבירו להם שהסוכר הורס את השיניים ומזיק לבריאות, ויוצר תאווה לאוכל וגורם להשמנה, הילדים לא יקשיבו לכל ההסברים המלומדים הללו, כי אם ימשיכו לדרוש ממתקים ויבכו כאשר יוגבלו. גם אנו בעולם הזה דומים לאותם ילדים אשר דורשים חומריות, ולא מבינים שיום אחד נביט על הדברים אחרת מן העולם הבא, בתור נשמות, ואז נראה את גודל טעויותינו. הקב"ה מתנהג איתנו בצורה הטובה ביותר בשבילנו, גם אם לעיתים נראה לנו כאילו הוא לא מתחשב בנו, הרי הוא נוהג כאב אוהב כלפי ילדיו, וכמו כל אב אוהב, הוא עושה את הטוב ביותר עבור ילדיו גם כשאינם מבינים זאת. אך בעולם הבא נשוב להיות נשמות טהורות ואז ודאי נבין חשבונות שמים ואת טובת ה' עמנו.

לסיכום, 

אבקש שתחפשי בגוגל חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית". חוברת זו מסבירה בדרך של דו-שיח עם אלוקים את כל עיקרי האמונה, ושאלות על הבריאה ותכלית הייסורים.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עונשגיהנום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה