אמונה

האם לא מספיק להיות אדם טוב?

האם אי אפשר להיות אדם טוב גם ללא תורה ומצוות? ואם כן, אז מדוע ה' נתן לנו את התורה?

אא

אנשים שעדיין לא זכו לשמור תורה ומצוות, שואלים לעיתים, האם אדם לא יכול למצוא תכלית לחייו גם בלי התורה והמצוות, כלומר, האם אין ערך גדול דיו בכך שאדם בוחר להיות טוב?

אין ספק שיש ערך גדול בעשייה חיובית. הקב"ה בחר באברהם אבינו רק בגלל שאברהם היה איש אמת וחסד. משה רבינו ריחם אפילו על הצאן, וברח ממצרים לאחר שהציל יהודי וניסה לעשות שלום בין יהודים, ואמר לרשע (שמות ב, יג) "למה תכה רעך?". כשברח למדבר, עני וחסר כל, עדיין נלחם משה כדי להציל נשים מיד בריונים. משה רבינו דרש צדק ורחמים, ולכן הקב"ה בחר בו. חז"ל לימדונו כי בני ישראל הם רחמנים, וזוהי אחת ממידותיהם הטובות ביותר. לכן הקב"ה רוצה בנו. התשובה הנכונה לשאלה זו היא: התורה מיועדת עבור אנשים טובים! התורה היא המדריך לעלייה רוחנית לאנשים טובים שרוצים להיות צדיקים.

למה אדם טוב דומה? ליהלום בלתי מלוטש. מלטשים יהלום כדי שיבריק וינצוץ. ליהודי יש פוטנציאל אדיר להגיע למדרגות רוחניות נעלות, אך בלי התורה אינו יכול להגיע לשלמות הגבוהה הזו.

פעם פנה אליי סטודנט לרפואה ושאל על מטרת החיים. הוא טען בפניי שברצונו ללמוד רפואה כדי לקדם את האנושות ולהציל חיים. "זוהי ללא ספק מטרה גדולה בחיים, להיות איש של חסד" השבתי לו, "אך האם זוהי באמת הפיסגה הגבוהה ביותר אליה תוכל לשאוף? האם לא ייתכן שקיימת מטרה גבוהה וחשובה יותר בחיים? (מכיוון שלא היה עדיין אדם דתי בעל אמונה בתורה, הצעתי לו משל דמיוני מספרי מדע בדיוני, וכך שאלתי אותו): לצורך העניין, תאר לעצמך שנסעת בזמן לשנת 7000, וכל בני האדם כבר הגיעו לשיא הטכנולוגיה והקידמה המדעית. נמצאו תרופות לכל המחלות והנכויות, רובוטים עושים עבורנו את כל העבודה, אין יותר עניים ומסכנים, נפתרו כל המשוואות בפיזיקה, וגם אין צורך להתאמץ וללמוד שום דבר מכיוון שיש שבב קטן בראשך שמסוגל לתת לך כל ידע קיים. מהי תהיה אז מטרתך בחיים? האם תשב כל היום לצפות ב"מציאות התלת מימדית" בטלויזיה ותאכל פופקורן? אמנם בחרת כיום לחיות את חייך כדי להשיג רפואה ונוחות טכנולוגית לבני האדם, אך לא ייתכן שתאבד את כל משמעות חייך בעולם שאין בו מחסור? שים לב שכל משמעות חייך בעולם מסתכמת בשלילי, במילוי החסר, אך מהו הערך החיובי אליו אתה שואף בחיים?"

אם להודות על האמת, הופתעתי בעצמי מהשתיקה שלו. הסטודנט היה כה מרוכז במשימת חייו, שלא דמיין אפילו לרגע את אפשרות קיומה של מטרה רוחנית גבוהה יותר מן העולם הזה, מחיי החומר הכלים. הוא השיב שאינו יודע.

שאלתי אותו: "אמרת לי שאתה מאמין בבורא עולם, אז מדוע לדעתך ברא הבורא בעולמנו מצבים של נכויות ומחלות וקשיים? אין ספק שיש לבורא עולם חשבונות נסתרים מאיתנו להטיב לנו, ואיננו רואים את התמונה המלאה. הבורא נתן בנו רחמים ויכולת שכלית לחקור ולגלות תרופות ואמצעים טכנולוגיים, ולכן מובן שהוא יתברך רצה שנעסוק גם ברפואה ובחסד לנזקקים, אך אין פירוש הדבר שבכך מסתכמת כל משמעות חייך בעולם הזה". הצעתי לקרוא את החוברת "שיחה גורלית" (חפשו בגוגל).

הקב"ה בחר את האנשים הטובים ביותר כדי לתת להם תורה, כדי שיוכלו להגיע למדרגות גבוהות ונעלות יותר, ויזכו בשכר נצחי. לב טוב הוא כח רוחני אדיר לעשות טוב לא רק בעולם הזה, אלא גם לעולם הבא. אמרו חז"ל בבראשית רבה (מד, א): "לא ניתנו המצוות אלא לצרף בהן את הבריות", פירוש הדבר, שהמצוות ניתנו כדי ללטש את הנשמות שישיגו את קדושתן והפוטנציאל הטמון בהן. לא רק כדי להיות טובים, אלא גם כדי להתגבר על יצרים, לפתח את המידות הטמונות בכל אחד מאיתנו, ולהשיג אושר אמיתי, רוחני, לנצח נצחים. המטרה היא להשיג ידע תורני, לקיים מצוות מעשיות, להתפלל, להתאמץ ולהקריב למען הבורא כדי לקיים את מאמר הפסוק: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך, ובכל נפשך ובכל מאודך". זוהי משמעות חיינו בעולם הזה, והיא גדולה יותר מן החיים עצמם.

שימו לב, שאיננו אומרים חלילה שאנשים טובים לא יזכו לשכר על מעשיהם הטובים. נהפוך הוא: חז"ל סיפרו לנו שהקב"ה אינו מקפח שכר אף בריה, ואפילו רשע זוכה להנות ממעט המעשים הטובים שעשה בחייו! על אחת כמה וכמה אדם שהוא ישר וטוב לבריות, שהוא יקבל שכר מה' על כל מעשיו הטובים.

אך עלינו לדעת שאותם אנשים טובים יכלו להשיג יותר, הרבה יותר, בזכות התורה והמצוות, כי התורה היא המדריך האלוקי לאנשים טובים.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה