חברה והשקפה

3 שאלות מטרידות

  • י"ג אב התשע"ו
אא

שאלה

1.מה מיוחד מבחינה חומרית בארץ ישראל משאר הארצות?(התורה מלאה שבחים בנושא של א"י מהבחינה החומרית)ובכל זאת היהודי השגרתי מזיל ריר על נופים של ארצות העולם.הרבה פירות וירקות גודלים בשפע כמדומני יותר מפה במקומות אחרים ומיובאים ארצה.יש ארצות שהאקלים יותר נוח,חוסר צפיפות וכו'. 2.ידועה הטענה שאדם בא לעולם כדי לעמול עבור שכרו...ושלא יקבל מתנת חינם 'כי זה לחם של בושה'.והרי גם ככה הקב"ה נותן לנו שפע רב שאם נביט בחסדיו הרבים נתבייש.אז מה פשר הסברה 'שלא יהיה לחם של בושה'? 3.מה הטעם שלכהן אסור להתחתן עם גרושה?

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

1. תקרא על החקלאות של ארץ ישראל. ארץ ישראל נחשבת לבעלת הפרות המשובחים בעולם - ובתי המלון המפוארים ביותר בעולם מזמינים פרות וירקות של ארץ ישראל (לצערנו היהודים בארץ לא זוכים ליהנות מפרותיה, אשר נמכרים ביוקר לארצות אחרות. בעוד רוב הפרות והירקות שאנו אוכלים מיובאים מירדן וארצות אחרות בזול).

כמו כן, בארץ ישראל נמצאים נופים שונים ומיוחדים זה מזה כמו מיני ארצות - תבקר בכינרת, תבקר בים המלח, תבקר בבניאס, תבקר בצפת, תבקר בירושלים, תבקר בנגב, תבקר בחרמון - ותמצא שכל מקום יש לו נוף מיוחד משלו, כאילו היתה ארץ ישראל מיני-עולם. עובדה שתיירים מגיעים לארץ מכל רחבי העולם.

 

האקלים של ארץ ישראל מיוחד גם הוא - כי למעשה ארץ ישראל היתה אמורה להיות ארץ מדברית לגמרי (ראה מתחתיה את ערב הסעודית, ולצידה מצרים). במשך 2000 שנה שעם ישראל היה בגלות - הארץ שמרה לו אמונים, ואף עם אחר לא הצליח להפריח את השממה. הארץ היתה מלאה מחלות, ביצות, מלריה, ולא היה ניתן לגדל בה תבואה. בקיצור - שממה. אך כאשר עם ישראל נכנס לארץ הוא זוכה לברכתה. מה שהופך את ארץ ישראל לארץ בלתי טבעית, שקשורה קשר עמוק בעם ישראל. זו הארץ היחידה שהאקלים והחקלאות שלה תלויים בחסדי שמים גמורים, ולא באופן המקובל והמונהג של הטבע. המעשים של עם ישראל והקשר לתורה קובע את רמת ההצלחה וההנאה שלנו מן הארץ. אם נחטא - תקיא הארץ את יושביה. אם נשמור את התורה - נתברך בעושרה.

 

אך הבחינה הרוחנית היא החשובה ביותר. כי מכל הארצות - הארץ הזו נקבעה לקיום התורה, זו הארץ שהובטחה לאברהם אבינו ולזרעו, זו הארץ שהקב"ה חילק לשבטי ישראל, זו הארץ שבה בחר הקב"ה להקים את בית מקדשו, וזו הארץ שבה רצה ה' שילמדו בה את תורתו ויקיימו בה את מצוותיו - עבורם ברא את העולם. "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה). זו הארץ שאותה בחר ה' לעמו עוד בטרם נברא העולם, וככזו, היא למעשה מרכז העולם. לכן עד היום הזה העיר ירושלים הינה העיר המפורסמת והמדוברת ביותר בעולם ובפוליטיקה - כי היא מרכז העניינים, וכשיגיע המשיח, הוא יבנה את בית המקדש השלישי בירושלים, וכל העמים יעלו זבחי תודה לירושלים.

 

זו הארץ היחידה בעולם שתלויה בשמירת המצוות: "ועתה ישראל, שמע אל החוקים ואל המשפטים אשר אנוכי מלמד אתכם לעשות - למען תחיו, ובאתם וירשתם את הארץ אשר ה' אלוהי אבותיכם נותן לכם" (דברים פרק ד). 

זו הארץ היחידה בעולם שמקיימת את עמה בכח התורה הקדושה, וככזו היא דורשת מאיתנו שלמות רוחנית, אחרת: "כי תוליד בנים... ועשיתם הרע בעיני ה'... אבד תאבדון מהר מעל הארץ אשר אתם עוברים את הירדן שמה לרשתה" (דברים, פרק ד, כה). 

 

וזו הארץ היחידה שמסייעת את עמה להחכים בתורה ולהתחזק בה: "אוירא דארץ ישראל מחכים" (בבא בתרא דף קנח, ב). כך גם ביאר ה"פני יהושע" את הגמרא המפורסמת (כתובות קיא, ב): "כל הדר בארץ ישראל שרוי בלא עוון - נראה דהיינו דוקא במי שדר בה לשם מצות ישיבת ארץ ישראל, שהיא מקום קדושה וכדי שתגין עליו זכות ארץ ישראל שלא יבוא לידי חטא, ואז אף אם לפעמים חטא בא לידו או אפילו עוון שהוא מזיד על ידי שתקף עליו יצרו, מכל מקום מסתמא גורם לו זכות ישיבת ארץ ישראל שלא לן ועבירה בידו, דלאחר שחטא ומצא עצמו עומד במקום קדוש ודאי תוהה על הראשונות ושב ורפא לו מה שאין כן מי שדר שם דרך מקרה או מפני שהוא מקום מולדתו או מפני שבח פירותיה וכיוצא בו, ומכל שכן במי שהוא מבעט בה ומזלזל בקדושת הארץ לילך אחר יצר הרע - לא דיברה התורה במתים. אדרבה, עליו נאמר: "ותבואו ותטמאו את ארצי ונחלתי שמתם לתועבה". ומפני כך מצינו כשגברו עוונות אבותינו גלינו מאצנו ושמם מקום קדשנו...". 

 

יותר מכל מקום אחר בעולם - ירושלים היא המקום שקרוב ביותר לשכינה הקדושה: "ועשיתם לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כה, ח). כי הוא המקום שנקבע לקודש הקודשים, ממנה הקרין ה' אור וקדושה לעם ישראל וכל האומות.

 

אין עוד ארץ שיש לה היסטוריה מרתקת כל כך כמו ארץ ישראל, וקשר חזק כל כך עם עמה במשך 3300 שנה, ואפילו בימי הגלות - לא פגה האהבה והכמיהה אליה כי אם רק התחזקה, כאהובה שנלקחה בשבי וכעת חזרה אל בעלה, וכעת אנו מצפים בכליון עיניים לבוא הגאולה השלמה, בה ייבנה בית מקדשנו ותשוב השכינה והקדושה לארץ ישראל כבימים עברו. 

 

בסופו של דבר רוב היהודים שהולכים לטייל בעולם, מרגישים בסוף צורך עז לשוב לארץ ישראל - ולא רק בשביל המשפחה והחברים, הם מרגישים שארץ ישראל קשורה בנפשם, שהיא מקומם וביתם האמיתי ביותר, והם כזרים בין זרים בכל מקום אחר. שמעתי על יהודים שגדלו כל ימיהם בחו"ל עד שביקרו לראשונה בארץ ישראל בחייהם - ולא היו מסוגלים לעזוב אותה, כי הם חשו בארץ חיבור רוחני שלא ידעו לתאר במילים, והבינו לפתע עד כמה הרגישו זרים בכל מקום אחר. כמו ילד שעזב את ביתו כדי "לחפש לעצמו אמא אחרת", אך לא מצא כמותה באף מקום אחר, עד שחזר לאמו.

יש קשר קשר בל ינותק בין עם ישראל לארצו - קשר שהתחיל לפני 4000 שנה בקירוב עם ראשון אבותינו - אברהם העברי לו הובטחה הארץ, וככזה הוא ביתנו היחיד, המקום בו נולד העם היהודי עוד לפני שנולד. ולכן זהו המקום היחיד שבו נוכל לנשום לרווחה ולהרגיש בבית.

את התחושה האמיתית של ה"בית" אין אפשר לתאר במילים. זו אינה תחושה פטריוטית, זו אינה תחושה ביטחונית, זו אינה תחושה משפחתית, זה משהו אחר. 

 

2. הכוונה שנזכה לעשות את המוטל עלינו, ועל כן תהיה לנו זכות במעשינו - בזכותה יהיה כביכול מגיע לנו בזעיר אנפין לקבל חסדיו של הקב"ה בזכות. ואז כביכול לא תהיה זו מתנת חינם גמורה, אלא בגדר שכר על מעשינו הטובים, ולא נתבייש בשכרנו.

 

3. ראה תשובה במאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/118953

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תכלית החייםארץ ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה