אמונה

מדוע אסור לכהן להתחתן עם גרושה?

האם הגרושה אשמה במצבה, שנאסר על כהן להתחתן איתה? מהו ההגיון שבמצווה זו?

אא

ברכה שואלת: "רציתי בבקשה לדעת, מדוע אסור לכהן להתחתן עם גרושה (ויקרא כא, ז). מה הפסול בה? ומדוע אין התחשבות במצבה? תודה".

* * *

שלום לך ברכה, ותודה על שאלתך,

תחילה עליך לזכור, שכל הרחמים שאת מרגישה על נשים גרושות, כמו גם על חלשים ומסכנים בעולם, מגיע מהקב"ה בכבודו ובעצמו, שנתן לך את מידת הרחמים הזו. שימי לב כי חתול שרואה חתול אחר נפצע בכביש, לא יירחם עליו וספק אם אפילו יביט לעברו. אך האדם הוא בריה אלוקית, והקב"ה טבע בלבו את מידת הרחמים. היהודים זכו שתינתן בליבם מידת רחמים גדולה אף יותר: "ונתן לך רחמים ורחמך" (דברים פרק יג, יח), ואמרו חז"ל: "שלושה סימנים באומת ישראל: רחמנים, ביישנים, גומלי חסדים" (יבמות דף עט, עמוד א). זוהי למעשה מידתו של הקב"ה: "ה' אל רחום וחנון..." (שמות לד, ו), ורק בזכותו יתברך זכינו גם אנו לרחמים על כאבם של אנשים אחרים, מה שאומר, כי הקב"ה מרחם פי אלף אלפי אלפים יותר מאיתנו על הגרושה, כי הוא יתברך מקור הרחמים.

תורת ישראל, דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ולכן תוכלי להיות בטוחה לגמרי, ולהאמין בלב שלם שגם אם את לא מבינה משהו בתורה, אין ספק שהכל נעשה מתוך רחמים ורצון להטיב לכולם, כי הקב"ה שהוא מקור הרחמים נתן את התורה, וכל מצוותיו נועדו להועיל ולהטיב לנו, גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. רק ראי מה אמר הקב"ה על דאגתו לעניים, אלמנות ויתומים: "כל אלמנה ויתום לא תענון, אם ענה תענה אותו, כי אם צעוק יצעק אלי, שמוע אשמע צעקתו" (שמות פרק כב), "לא תקפוץ את ידך מאחיך האביון. כי פתוח תפתח את ידך לו" (דברים פרק טו), "כי תקצר קצירך בשדך ושכחת עומר בשדה, לא תשוב לקחתו - לגר ליתום ולאלמנה, יהיה" (דברים פרק כד). כך שודאי שהקב"ה מרגיש את לבו של כל אדם, ודואג מאוד לכל אדם, ובמיוחד לחלשים ביותר. וכמו שיש מקרים שבהם צריך לנתח אדם, והניתוח כואב אך מועיל, כך ישנן מצוות שנועדו לתקן את הנשמות ולהועיל להן, אלא שכלפי חוץ הדבר כואב.

כעת בדבר שאלתך. תארי לעצמך בבקשה, שהקב"ה בכבודו ובעצמו היה מגלה לך כי איש מסויים - איננו הזיווג האמיתי שלך משמים, ושהנישואין איתו לא יעלו יפה בעתיד. האם עדיין היית מתחתנת איתו? הרי הקב"ה בכבודו ובעצמו מזווג זיווגים (בראשית רבה, סח, ד), והוא יתברך מי שמחלק את הנשמה לשניים בעולם העליון, ומוריד את שתי הנשמות לעולם הזה בתור גבר ואשה. אנו מתפללים אל הקב"ה שנמצא את הזיווג האמיתי והטוב ביותר בשבילנו בעולם הזה כדי להיות מאושרים יחד ולמלא את תפקידנו בעולם. אין ספק שהיית סומכת על הקב"ה, ולא פועלת נגד עצתו של יודע-כל הרוצה בטובתך.

התורה היא ספר הוראות יצרן, והיא נועדה להביא אושר לבני אדם. מי שהולך בדרכה - יזכה לחיים טובים יותר ולזוגיות טובה, ומי שיילך נגד הדרכת התורה, יביא לעצמו צער וייסורים.

ובכן, באמצעות התורה הקדושה הבטיח הקב"ה לכל שבט הכהנים - שהזיווגים האמיתיים שלהם משורש נשמתם האמיתי משמים - אינם נמצאים בקרב נשים שהתגרשו. כך שגם אם אשה גרושה תתחתן עם כהן - היא לא תזכה לאושר וחיבור רוחני אמיתי, כי זה לא הזיווג האמיתי שלהם משמים, וזהו רק עניין של זמן עד שירגישו זאת בעצמם לאחר ימים או שנים, וחבל.

עם זאת, חשוב להדגיש שאין דופי באשה הגרושה. הנה מספר דוגמאות קיצוניות יותר: יהושע בן-נון התחתן עם רחב שהתגיירה, בועז התחתן עם רות המואביה שהיתה גם אלמנה, דוד המלך התחתן עם אביגיל שהיתה אלמנה. מובן שהם לא ראו בנשים צדיקות אלה דופי, ואף להיפך, כי הם התחתנו איתן. מה שמוכיח לנו שהנשמה של אשה, גם של גרושה וגם של אלמנה, אינו מגלה חלילה על דופי באשה. פרט זה רק מגלה שנשמתה של אותה אשה שייכת לחשבון אחר משל הכהן, ושהם אינם מתאימים זה לזו משמים. אשה גרושה - היא אשה שכבר התחברה על ידי נישואין לבעל אחר, נשמתה כבר התחברה והתנתקה מבעל אליו נקשרה בשלב מסויים בחייה. תהליך רוחני זה של התחברות והתנתקות - הוא תהליך מורכב שמעיד על חשבונות מגלגולים קודמים (הרי גירושין הוא גם בגדר כפרה ותיקון לנשמה, ומעיד על חשבון רוחני). כמובן שהגירושין אינם יוצרים דופי באשה אלא רק מגלים עליה - כי היא מעולם לא נועדה לאיש כהן. הקב"ה בכבודו ובעצמו מגלה לה כי חצי-נשמתה המתאימה של הגרושה עדיין מחכה לה בקרב נשמות של ישראלים רגילים, ולא של כהנים. אשה זו שהתגרשה בסך הכל גילתה כי היא בעלת נשמה שאינה שייכת לאותו מחצב-נשמות של הכהנים, ובמילא הזיווג ביניהם לא יעלה יפה. חשוב להבין שזה לא סימן שיש בעיה או "כתם רוחני" באשה הגרושה חלילה (כפי אין חלילה כתם רוחני בישראלי רגיל!), אלא מדובר בסך הכל באי התאמה רוחנית משמים, כאשר מקרה-הגירושין מעיד על חוסר התאמה זו. כך מגלה הקב"ה בכבודו ובעצמו למען טובתנו והצלחתנו - גם של הכהנים וגם של הגרושות, שלא יבואו לידי צער בעולם הזה ובעולם הבא. על הגרושה להמשיך ולחפש את שורש נשמתה האמיתי בקרב נשמות הישראלים - כי שם נמצאת הנשמה האמיתית שקשורה אליה עוד לפני ירידתה לעולם הזה! ובע"ה גם תמצא את זיווגה האמיתי ואת אושרה.

בברכה,

דניאל בלס

תגיות:שאלות באמונהגרושהכהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה