חברה והשקפה

חזרה בתשובה??

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד כבוד הרב שלום וברכה אמרתם שעל כל חטא אפשר לעשות תשובה והקב´ה מוחל וסולח. אבל ספר החינוך רצו´ אומר שאי אפשר לעשות תשובה על חילול שם שמיים וזה מתבטא בשלוש עברות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. וכפרת אותו חוטא היא במיתתו כך שאפילו חזרה בתשובה יום הכיפורים וייסורים אינם מכפרים . אבל בספר שופטים כשבנ´י חטאו בע´ז ולאחר מכן חזרו בתשובה נמחל להם ועוד בספרי התנ´ך גם כשבנ´י מגיעים לשפל המדרגה הנביאים קוראים להם לחזור בתשובה סימן שתשובה כן מחפרת על חטאים אלו אז למה ספר החינוך (בלילזלזל בו כמובן) אומר שאי אפשר לעשות תשובה על חטאים של חילול ה"??. אשמח לתשובה בתודה מראש וחג שמח ואשריכם על עבודת הקודש!

תשובה

 בכבוד ובברכה 

נא למחול על איחור התשובה עקב רוב הפניות לאתר.

במצוה רצו בעל ספר החינוך מסביר את מצותקידוש השם ודבריו מיוסדים על דברי הרמב"ם (שקדם לו) בהלכות יסודי התורה פרק ה. והמתבאר מדברי הרמב"ם שם, שאם מישהו חילל את השם באיזהשהו אופן, אינו מתכפר לו לגמרי עד שיפטר מן העולם.

וזה לשון הרמב"ם שם: "במה דברים אמורים, בשלא חילל את השם בשעה שעבר; אבל המחלל את השם - אף על פי שעשה תשובה והגיע יום הכיפורים והוא עומד בתשובתו ובאו עליו יסורין, אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות".

 אם כן אין כוונת ספר החינוך לומר שאי אפשר לעשות תשובה על חילול השם בכלל, אלא שאפשר לעשות חלק גדול מן התשובה גם בחייו של האדם, רק שאין תשובת האדם נגמרת לגמרי אלא בשעת מיתתו.

ולכן בזמן הנביאים נמחל לישראל אפילו על עבודה זרה שעשו, ולכן קראו להם הנביאים לעשות תשובה, כי עיקר התשובה שעשו בחייהם כבר תיקן חלק גדול ממה שהיו צריכים לתקן מן העברה, ורק סוף הכפרה לא נגמרה מכל וכל עד השלמת החיים.

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה