שאל את הרב - כללי

תורה ועוד

  • כ"ז ניסן התשע"ו
אא

שאלה

שמתי לב שיש מלא ספרי קודש כמו התורה התנך שולחן ערוך הזוהר אפשר בבקשה פירוט מלא על ההבדלים בין הכל? על מה כל אחד מלמד ואיזה מסר הוא מעביר תודה

תשובה

שלום וברכה,
 
חמישה חומשי תורה (בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים) נכתבו על ידי משה רבנו מפי ה' במדבר, וניתנו לבני ישראל לפני פטירתו, לפני 3300 שנה בקירוב.
 
כל ייתר ספרי התנ"ך (ספרי הנביאים והכתובים שלאחר חמישה חומשי תורה) נכתבו בידי הנביאים שחיו לאחר משה רבנו. ספר יהושע נכתב בידי יהושע בן נון. ספר שמואל נכתב בידי שמואל הנביא וכו'.
 
עם התורה שבכתב עברה גם מסורת שבעל פה, המבארת את המצוות. מסורת זו הנקראת "התורה שבעל פה", הועלתה על הכתב בידי רבי יהודה הנשיא לפני 2000 שנה. היא נקראת בשם "שישה סדרי משנה", והיא חלק בלתי נפרד של לימוד התורה שקיבלנו מסיני.
 
הגמרא (הנקראת גם בשם "תלמוד בבלי") נכתבה כחמש מאות שנה לאחר כתיבת המשנה, והיא מתעדת את אלפי הדיונים שערכו תנאים ואמוראים בחקר ההלכות והמחלוקות הכתובות בשישה סדרי משנה. הגמרא מבארת את המשנה ופוסקת את ההלכה. הגמרא הועלה על הכתב בידי "רבינא" ו"רב אשי", ונחתם לפני כ-1500 שנה בקירוב. ישנם 37 ספרי גמרא.
 
על פי לימוד הגמרא נפסקה ההלכה בספרי ההלכות המפורסמים: ספרי "משנה תורה" שכתב הרמב"ם לפני 800 שנה, וספר שולחן ערוך שנכתב לפני 400 שנה בידי רבי יוסף קארו - על פיו נוהגים כל קהילות ישראל.
 
תורת הסוד מוזכרת בגמרא, והיא הועברה בסוד בין תלמידי חכמים מעטים מדור לדור, עד אשר קובצה לראשונה במאה ה-13 בספרי "הזוהר" אותם ערך רבי משה דה-לאון. לפני 400 שנה חי האר"י הקדוש שהוסיף ביאור מעמיק לזוהר וגילה את תורת הקבלה.
 
הרצאה על מבוא לתלמוד:
ומבוא לקבלה:
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה