תורה ומדע

אתם הדתיים אומרים שהכל רמוז וכתוב בתורה.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אתם הדתיים אומרים שהכל רמוז וכתוב בתורה. היכן אם אם כן רמוז בתורה על "ישו" ועל "מוחמד"

תשובה

שלום וברכה

אצלי זה גם כן היה תמוה זמן רב שדבר גדול כזה שנפל בעולם כמו ישו הנוצרי שהעביר חצי העולם להאמין בשטויותיו, וכן הישמעאלי הבא אחריו שהביא מחצית העולם בבריתו, היה צריך להיות נבואה ברורה על זה מהנביאים ולא מצאנו כי אם ברמזים שונים ולא במפורש.

אבל לאחרונה ראיתי דברי רבינו חיים ויטאל בספרו הק` עץ הדעת טוב שעמד על כך ואמר בקודשו כי הנביאים לא הצטרכו לנבאות כי כבר ניבא משה רבינו באופן ברור ומפורש על שני מייסדי הדתות הללו. ולא רק התייסדות הדתות מפורש בתורה אלא גם האופן והפרטים של ישו ומוחמד, ואיך בדיוק יהרג ישו, וההבדלים בין השניים, הכל כתוב ומפורש באופן ברור מאוד, הנה: בספר דברים פרק יג כתובים שני פרשיות זה אחרי זה.

הראשונה מתחילה: כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חוֹלֵם חֲלוֹם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת: וּבָא הָאוֹת וְהַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיךָ לֵאמֹר נֵלְכָה אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתָּם וְנָעָבְדֵם: לֹא תִשְׁמַע אֶל דִּבְרֵי הַנָּבִיא הַהוּא אוֹ אֶל חוֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא כִּי מְנַסֶּה ה` אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם לָדַעַת הֲיִשְׁכֶם אֹהֲבִים אֶת ה` אֱלֹהֵיכֶם בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם: אַחֲרֵי ה` אֱלֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ וְאֹתוֹ תִירָאוּ וְאֶת מִצְוֹתָיו תִּשְׁמֹרוּ וּבְקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ וְאֹתוֹ תַעֲבֹדוּ וּבוֹ תִדְבָּקוּן: וְהַנָּבִיא הַהוּא אוֹ חֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא יוּמָת כִּי דִבֶּר סָרָה עַל ה` אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וְהַפּוֹדְךָ מִבֵּית עֲבָדִים לְהַדִּיחֲךָ מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוְּךָ ה` אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בָּהּ וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ:

ואחר כך מתחילה הפרשה השניה: כִּי יְסִיתְךָ אָחִיךָ בֶן אִמֶּךָ אוֹ בִנְךָ אוֹ בִתְּךָ אוֹ אֵשֶׁת חֵיקֶךָ אוֹ רֵעֲךָ אֲשֶׁר כְּנַפְשְׁךָ בַּסֵּתֶר לֵאמֹר נֵלְכָה וְנַעַבְדָה אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבוֹתֶיךָ: מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיכֶם הַקְּרֹבִים אֵלֶיךָ אוֹ הָרְחֹקִים מִמֶּךָּ מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ: לֹא תֹאבֶה לוֹ וְלֹא תִשְׁמַע אֵלָיו וְלֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו וְלֹא תַחְמֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו: כִּי הָרֹג תַּהַרְגֶנּוּ יָדְךָ תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשׁוֹנָה לַהֲמִיתוֹ וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרֹנָה: וּסְקַלְתּוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת כִּי בִקֵּשׁ לְהַדִּיחֲךָ מֵעַל ה` אֱלֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּן וְלֹא יוֹסִפוּ לַעֲשׂוֹת כַּדָּבָר הָרָע הַזֶּה בְּקִרְבֶּךָ: ס, ופי` רבינו חיים ויטאל:

"כי יקום בקרבך נביא וכו`, כי יסיתך אחיך וכו` בזה הפסוק ניבא משה כי עתידין לקום בעולם שני בני אדם להטעות את הבריות ואת ישראל, הראשון שהתנבא עליו הוא מוחמד נביא הישמעאלים, שעל ידי חלום שחלם שראה אילן צומח בכף ידו אלף מדרגות כנודע, עשה את עצמו נביא להטעות את ישראל, כי סיפר חלומו לחכם אחד ישראלי ופתר לו שעתיד למלוך וכו`, ונמצא כי ע"י החכם הנזכר שהוא מקרבינו היהודים התחיל עניינו של מוחמד. וזהו שאמר כִּי יָקוּם `בְּקִרְבְּךָ` נָבִיא אוֹ חוֹלֵם חֲלוֹם, והזהירנו כי גם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת, שיקום ויתן לנו אות או מופת כנודע לא נאמין בו, וכנגדו נכתב פרשת כי יקום בקרבך וכו`.

ופרשת כי יסיתך אחיך שלאחר פרשה זו ניבא ענין ישו הנוצרי כי עשה כשפים והסית והדיח את ישראל לע"ז והיה מכשף לנערי בני ישראל שיעבדו עבודה זרה כנזכר בתלמוד בבלי וירושלמי והנה זה היה כמונו ישראלי. וזה שאמר כִּי יְסִיתְךָ אָחִיךָ בֶן אִמֶּךָ שאמנם היה ישו ישראל אחינו כמונו מצד מרים אמו אך לא מן אביו, כי אביו היה פנדירא הנוצרי כנודע, וזהו שאמר `בן אמך` ולא אמר `בן אביך`. והנה הראשון שהוא הנבואה על הישמעאלי לא בידינו להמיתו, אמנם בישרנו כי יומת ע"י הנערה הכוהנת כנודע, ולכן נכתב בו:

וְהַנָּבִיא הַהוּא אוֹ חֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא יוּמָת, ולא פירש שיומת על ידינו. אך זה הנוצרי היהודי אשר בידינו היה להמיתו כנזכר במסכת סנהדרין, ציוונו בפירוש: לֹא תֹאבֶה לוֹ וְלֹא תִשְׁמַע אֵלָיו וְלֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו וְלֹא תַחְמֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו: כִּי הָרֹג תַּהַרְגֶנּוּ יָדְךָ תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשׁוֹנָה לַהֲמִיתוֹ וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרֹנָה: "כי הרוג תהרגנו" ע"י בי"ד סנהדריה של ישראל, וידינו של בני ישראל היתה להמיתו, `בראשונה`, הכוונה לערב פסח בחודש `הראשון` הוא חודש ניסן, וזהו שאמר בראשונ"ה, וגם ירמוז אל מה שנודע כי תחילה נידון בסנהדרין ואח"כ לקחו רשות מפקיד רומ"א ששמו פילאטום שישב אז בירושלים, וזהו שאמר ויד כל העם באחרונה", עד כאן דברי רבינו חיים ויטאל בפרשת ראה..

ובפרשת בלק פי` שגם בלעם ראה זה בנביאותו המופלגת ועל זה אמר: א. לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב [על ישו - כמו שנבאר]. ב. וּבֶן אָדָם וְיִתְנֶחָם [על מוחמד - כמו שנבאר]. ג. הַהוּא אָמַר וְלֹא יַעֲשֶׂה [על ישו כמו שנבאר]. ד. וְדִבֶּר וְלֹא יְקִימֶנָּה [על מוחמד]: ואלו דבריו: "בכל ימי עולם לא נמצא כענין שני אנשים, שהאחד עשה את עצמו אלוה והוא ישו הנוצרי, והשני עשה עצמו נביא והוא של הישמעאלים וחידשו דתות חזקות קיימות לעולם, וכל העולם נתחלק לשתי אמונות אלו בלבד, ובלעם נתנבא עליהם תחלה.

וכנגד הראשון אמר כי הנה איש ילוד אשה היה ואי אפשר שאיש יהיה אל ואם הוא אומר שהוא אל דעו כי `ויכזב`, ולכן אל תטעו אחריו. וכנגד השני שהודה שהוא בן אדם ואינו אל, אמנם עשה עצמו נביא מחדש דתות גם זה שקר וסופו להתנחם ממה שעשה.

והנה בישו כולם מודים שהוא איש ילוד אשה ממרים אבל אומרים שאינו בן אדם אלא מאליו נולד, ואדם לא ידעה לכן אמר כי אע"פי שאמר שאינו בן אדם עכ"ז הרי אמר שהוא איש וא"כ אי אפשר שהאיש יהיה אל. אבל בהישמעאלים שלא די שהודה שהוא איש אלא כי גם בן אדם הוא ולזה קראו בן אדם, והנה `ההיא` ר"ל אם ח"ו ישו היה הוא האל בעצמו איך מה ש`אמר לא יעשה`, וכן [על מוחמד יאמר] אם אינו הוא האל רק שהוא נביא ש`דיבר` אליו האל איך `לא יקימנה`, וז"ש ודיבר ולא יקימנה. והנה רבותינו ז"ל בתנחומא אפשר שרמזו זה בפרשת בלק, וזה לשונם:

"לא איש אל לפי שצפה בלעם שעתיד איש אחד להטעות הבריות ולומר שהוא אל וכו` לכן אמר לא איש קל, אמנם אני הוספתי לקח ובארתי שארית הפסוק כפי דרך רז"ל כאשר אתה הראת לדעת, ואחר שהתנבא על שני אלה התנבא על ביאת המשיח [שאחרי שיתחזקו בטעות כל העולם וכל העולם יטען לצדקתו או אז] כעת יאמר וכו` שנאמר לימות המשיח. עד כאן לשונו.

והכל הולך אל דברי הרמב"ם הנודעים שמבאר מה קרה לכל העמים שהציבו להם משיח שלבואו הם מצפים, וזה לשון קדשו (מלכים יא) ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה`, הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו.

ולא העמידו הקב"ה אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד. אף ישוע הנצרי שדמה שיהיה משיח ונהרג בבית דין, כבר נתנבא בו דניאל שנאמר ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו. וכי יש מכשול גדול מזה. שכל הנביאים דברו שהמשיח גואל ישראל ומושיעם ומקבץ נדחיהם ומחזק מצותן. וזה גרם לאבד ישראל בחרב ולפזר שאריתם ולהשפילם ולהחליף התורה ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי ה`. אבל מחשבות בורא עולם אין כח באדם להשיגם כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו.

וכל הדברים האלו של ישוע הנצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו אינן אלא לישר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה` ביחד. שנ` כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה` ולעבדו שכם אחד. כיצד. כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה אלו אומרים מצוות אלו אמת היו וכבר בטלו בזמן הזה ולא היו נוהגות לדורות ואלו אומרים דברים נסתרות יש בהם ואינן כפשוטן וכבר בא משיח וגלה נסתריהם. וכשיעמוד המלך המשיח באמת ויצליח וירום וינשא מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם ושנביאיהם ואבותיהם הטעום", עכ"ל. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה