חברה והשקפה

למה הדת מוקצנת?

  • ד' אייר התשע"ה
אא

שאלה

מדוע הדת מוקצנת בצורה כזאת? אני אדם שומר מסורת ואני לא מבין את כל החוקים ופסיקות הרבניםץ מדוע אסור לעשות כל כך הרבה דברים בשבת? מדוע צריך להיראות עם זקן ובגדים שחורים? מדוע יש כל כך הרבה דברים קיצוניים בהלכה? אשמח ללמוד ולהבין...

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
קודם כל ראה בבקשה את התשובה הבאה:
 
כל המצוות שה' נותן לנו מטרתן להטיב לנו. גם אם אינך רואה את ההטבה שבמצוות, עליך לדעת ולהאמין שמי שברא אותך - יודע מי הכי טוב בשבילך, והתורה היא ספר הוראות היצרן שתטיב לך ביותר - גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.
 
המצוות לא הומצאו על ידי הרבנים, אלא נאמרו במפורש בתורה. 
בתורה נאסר לעשות כל מלאכה ביום השבת, ונאמר שמחלליה מות יומת. אפילו לקושש עצים בשבת היא מלאכה, שדינה מיתה.
בתורה נאמר "לא תבערו אש בכל מושובתיכם ביום השבת", וזאת למרות שהיה מאוד קל להדליק אש בעבר (בכל בית וכפר היתה אש מרכזית, וכל מי שרצה לבשל בסך הכל היה לוקח עימו זרד דלוק באש). 
בתורה נאמר "אל ייצא איש ממקומו ביום השביעי", כלומר הצטוונו אפילו בתחומי שבת.
בתורה נאמר שאסור לנו לעסוק בענייני חול ביום השבת, מסחר או בידור, שהרי נאמר: "ושמרת את יום השבת לקודשו"
 
כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם חלילה.
 
התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".
בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.
חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).
קרא  בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:
 
ה' רוצה שנכין את כל צרכינו מראש לפני השבת. יום השבת הוא מעין עולם הבא, והוא נותן ברכה ושמחה ואנרגיה לכל השבוע כולו. זהו יום מיוחד שבו הכל כבר מוכן ומזומן עבורנו, והוא גם תזכיר לעולם הבא, שאנו מכינים את כל מעשינו בעולם הזה, כדי שנגיע מוכנים ומזומנים לעולם הבא, כפי שאמרו חז"ל, שכל הטורח בערב שבת, זוכה לאכול בשבת. ודבר זה נחרט במחשבתנו גם אם איננו מודעים לכך.  כל מעשיך בשבת מכוונים לבורא עולם, ואפילו הדרך שבה אתה בורר ואוכל את מזונך! הבט וראה כיצד הקב"ה מלווה אותך ביום השבת אפילו בפרטים הקטנים ביותר.
 
בבקשה צפה בהרצאתו של הרב זמיר כהן: "השבת מקור הברכה"
 
ההלכה לא דורשת לבוש שחור או זקן. הסיבה ללבוש הוא החשיבות שהיא מקנה לשומרי המצוות, והאחדות שהיא מביאה להם בדור קשה ובעייתי. היהודים תמיד ניכרו במלבושם, והחרדים ממשיכים מסורת זו. הזקן גם הוא מומלץ מאוד, כי הוא אדרת הפנים. זו אינה חובה לגדל זקן, אך יש בכך סגולות רבות.
 
מדוע החרדי לובש שחור לבן?
 
ההלכה איננה קיצונית, ועובדה שחוזרים בתשובה הם אנשים מאושרים ושמחים יותר, וטוענים שהיהדות הוסיפה להם רק אור ושמחה בחיים.
 
לדעתי ראוי שתתייעץ עם קו המתחזקים של הידברות, שידריכו אותך כיצד להתחזק בצורה נעימה וטובה עבורך: 03-6106061
 
ועוד עצה אחרונה לסיום - השתדל לצפות מידי יום לפחות בהרצאה אחת בערוץ/אתר הידברות!
זה יחזק אותך, וייתן לך בע"ה שמחה ואמונה בחיים, וזאת אני אומר מנסיון של הרבה מאוד אנשים שהתחברו להרצאות בהידברות, ובנו דרכם את עולמם הרוחני. נסה לצפות כל יום בהרצאה של מרצה אחר, עד שתמצא את המרצה האהוב עליך, וגם אז המשך לצפות בנושאים שונים, כדי להכיר את העולם הרוחני המגוון של היהדות. יש הרצאות חשובות על זוגיות, על חוכמת חז"ל ופרקי אבות, על הטבע והעולם, על רוחניות והנשמה שבאדם, על העל טבעי, על קבלה, ובכל נושא.
צפה בכל יום בהרצאה אחת לפחות, ובע"ה תראה כיצד אתה מגלה עולם שלם שיטיב לך, וייתן לך הסתכלות חיובית יותר על החיים ועל הנסיונות בחיים.
שעה ביום של שיעור תורה זה לא הרבה, אבל עושה הרבה מאוד לנשמה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה