שאל את הרב - כללי

מסגד אל אקצה - למה דווקה בהר הבית?

  • י"א אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, רציתי בבקשה לשאול ממתי נבנה מסגד אל אקצה בהר הבית איך בכלל יתכן שהם הצליחו לבנות מסגד במקום כלכך קדוש לעם היהודי ועד היום הם נמצאים שם ולמה דווקה שם? לפי מה שקראתי באינטרנט זה נמצא שם כבר הרבה מאוד זמן כמו כן אני יודעת שכבר החזרנו לעצמנו את השליטה בהר הבית לאחר מלחמת ששת הימים ומשה דיין החזיר את השליטה לערבים. מעניין אם קיימות נבואות או קודים בתורה שמתייחסות לכך. אם כן אשמח למקורות תודה

תשובה

לכבוד השואלת, 

"ממתי נבנה מסגד אל אקצה בהר הבית? איך בכלל יתכן שהם הצליחו לבנות מסגד במקום כל כך קדוש לעם היהודי ועד היום הם נמצאים שם ולמה דווקה שם? "

הציטוטים הבאים מהקונטרס "בקום עלינו אדם" שנתחברר ע"י ר"ר אסף רביב:

"עומר אל ח’טאב, הח’ליף השני שכבש את ירושלים מידי הביזנטים, פתח במבצע רחב היקף לפינוי הררי האשפה שהיו על הר הבית, אשפה ששפכו במשך דורות רבים הנוצרים הביזנטים – במטרה לבזות ולפגוע ברגשות היהודים, וחיפש דווקא את מקום אבן השתיה כדי לבנות שם את המסגד, וכשחשף אותה הקים שם את המסגד, שבתחילה נבנה בצורה ארעית ואחר עשרות שנים הוקם שם מבנה הקבע ע”י הבאים אחריו.

 

ר’ יוסף סמברי, יהודי ת”ח שישב באלכסנדריה לפני 450 שנים, והיה סופר עם נגישות
למקורות רבים וכרוניקות ערביות, מספר בספרו כיצד נתגלה ונחשף הר הבית מתחת
לגלי האשפה העצומים שנשפכו עליו במשך הדורות (דברי יוסף עמוד 104 ):
 
“...ואחר כך עלה (הח’ליף עומר) על ירושלים, ויצר עליה, ויתנה ה’ בידו. וכאשר הכין כסא המלכות והחרים ובנה ותיקן קומות רבים, שאל על מקום בית קדשינו ותפארתנו איה מקום כבודו להעריצו, ולא נודע לו המקום כי לא ידעו מה היה לו. וירבו הימים, והנה הוא עובר בשוק ואשה לקראתו, ובידה כלי מלא אשפה ותשליכהו מידה על הר גבוה. ולא דבר מאומה ביום ההוא כי אמר מקרה הוא. ויהי ביום השני ויעשו כן מקצת נשים, ויתמה המלך על הדבר, וישאל לאנשי המקום מדוע עושים כן, ולא יכלו להשיבו. ויפצר בם מאוד, ויאמרו לו כי שאלו לאביהם ולזקניהם והגידו להם, כי הערלים תקנו שכל איש שיכבד את ביתו ישליך את עפרו בזה המקום כי הוא היה בית המקדש של היהודים.
 
"וישתומם על המראה, וגזר אומר שיפנו זה המקום לראות את תבניתו. ויפזר עליו כיס אחד של זהובים, ויתלקטו עליו אנשים ריקים ופוחזים ובמעט קט פינו המקום. וראה המלך את המקום ושמח בליבו, והחזיק את בדק הבית ועשה אותו במה עד היום בעוונות."
 
מדבריו של ההיסטוריון הביזנטי תאופנס ) 758 - 815 ( שהיה גם הוא סמוך לאותה התקופה אנו למדים כי
פנוי הררי האשפה מעל מקום המקדש נמשך זמן ארוך, שהרי רק אחרי ארבע שנים מעת שכבש את העיר
התחיל לבנות את המסגד:
 
“באותה שנה (641) התחיל עומר לבנות את ההיכל שלו בירושלים, אלא שהבניין לא עמד והיה מתמוטט.
עומר חקר לסיבת הדבר. אז אמרו לו היהודים: כל עוד לא תסירו את הצלב מעל הכנסיה בהר הזיתים, לא
יעמוד הבניין. מפני ההצעה הזו הסירו משם את הצלב, ובדרך זו התייצב בניינם. מפני סיבה זו ממש הסירו
שונאי המשיח צלבים לרוב.”
 
"כמו כן אני יודעת שכבר החזרנו לעצמנו את השליטה בהר הבית לאחר מלחמת ששת הימים ומשה דיין החזיר את השליטה לערבים. מעניין אם קיימות נבואות או קודים בתורה שמתייחסות לכך."
 
ציטוטים מאותו קונטרס כנ"ל:
בספר הזהר הקדוש (פרשת תרומה) שנכתב לפני כאלפיים שנה, נתגלו ונתבארו פרטים נוספים באשר למהות המאבק, זמן
התרחשותו ומתי יגיע אל קיצו:
 
“...נאנח ר’ חייא ובכה. פתח ואמר, “ותהי שרי עקרה אין לה ולד”. אוי על זה, אוי על אותו זמן, שהולידה הגר את ישמעאל. אמר לו ר’ יוסי למה? והרי שרה הולידה אחר שנולד ישמעאל, והיה לה בן גזע קדוש. ולמה אתה אומר אוי? אמר לו אתה רואה, ואני רואה, וכך שמעתי דבר מפיו של רבי שמעון ובכיתי, שאמר, ווי על אותו זמן, כי משום ששרה נתעכבה, כתוב
“ותאמר שרה אל אברהם וגו’ בא נא אל שפחתי הגר” ועל כן השעה עמדה להגר לרשת את שרה גבירתה, והיה להגר בן מאברהם, ואברהם אמר “לו ישמעאל יחיה לפניך”, ואע”פ שהקב”ה היה מבשר לו על יצחק, התדבק אברהם בישמעאל עד שהקב”ה השיבו “ולישמעאל שמעתיך” וגו’. ואח”כ נימול, ונכנס בברית הקודש, מטרם שיצא יצחק לעולם.
 
"ובוא וראה, ארבע מאות שנים עמד הממונה של בני ישמעאל ובקש לפני הקב”ה, אמר לו, מי שנימול יש לו חלק בשמך? אמר לו הקב”ה כן. אמר לו והרי ישמעאל שנימול, למה אין לו חלק בך כמו יצחק? אמר לו, זה נימול כראוי ובתיקוניו וזה אינו כך. ולא עוד אלא שאלו מתדבקים בי כראוי לשמונה ימים ואלו רחוקים ממני עד כמה ימים (שאינם מקפידים למול בגיל שמונה
ימים). אמר לו השר הממונה, ועם כל זה כיון שנימול לא יהיה לו שכר טוב על זה? אוי לאותו זמן שנולד ישמעאל בעולם ונימול!
מה עשה הקב”ה (כלפי טענת השר של ישמעאל)? הרחיק את בני ישמעאל מדבקות העליון, ונתן להם חלק למטה בארץ קדושה בשביל המילה שבהם. ועתידים בני ישמעאל לשלוט על ארץ הקדושה זמן רב בשעה שהיא ריקה מכל, כמו שהמילה שלהם היא ריקה בלי שלמות. והם יעכבו את בני ישראל לשוב למקומם, עד שתושלם הזכות של בני ישמעאל." [עד כאן דברי הזוהר הקדוש. להלן ציטוט ממחבר הקונטרס.]
 
"כמה מדהים להיווכח איך לא נפל ארצה דבר אחד מדברי הזהר הקדוש שאמר כי בני ישמעאל יעכבו את בני ישראל עד שתושלם זכותם כפי שכבר הזכרנו לעיל. והנה, כידוע היה הר הבית מושא חלומותיהם של עם ישראל מזה אלפיים שנה, וכמה ציפו וערגו ליום בו יהיה הוא ברשותם, ובכל זאת, עוד טרם שקע אבק המלחמה, הורה שר הביטחון דיין להסיר את דגל ישראל מעל ההר, ומינה את לא אחר מאשר הוואקף המוסלמי לאחראי בפועל בהר הבית, ובכך הנציח את המצב ששרר מאז הכיבוש הערבי את ארץ ישראל לפני כאלף ושלוש מאות שנים, כאילו לא כבשה ישראל את ירושלים."
 
יהי רצון מלפני אבינו שבשמים שנזכה לצאת מן הגלות הזה לגאולה שלימה במהרה בימינו אמן. 
 
בברכה, 
רב נחום

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה