שאל את הרב - כללי

עשיר השמח בחלקו

  • י"א אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום שמעתי הרצאה מרתקת של הרב יגאל כהן על העשיר השמח בחלקו, דבר אחד לא מובן לי, אם האדם שמח לגמרי במה שיש לו, באמת שמח באמת יודע להגיד תודה ולברך על כל דבר שיש לו. למה להתפלל על הפרנסה? ואם ח"ו ירד מנכסיו זהו המצב הכי טוב בשבילו לא? הרי כך הקב"ה רצה.. למה לבקש שהקב"ה יעזור לו בחיים הרוחניים? הריי אנחנו מודים על מה שיש - זוהי הגדרתו על עשיר - אדם מלא " ואם אתה מתפלל כנראה שחסר לך אחרת לא היית צריך עוד.. תודה רבה!

תשובה

לכבוד השואל, 

"למה להתפלל על הפרנסה?"

צריך כל אדם להיות שמח בחלק שמגיע לו לבסוף אחרי השתדלותו; אבל קודם ההשתדלות, חייב אדם לעשות את השתדלות כדי להכין כלי לקבל את ההשפעה שנתקן לו מלמעלה. וכמו בכל עשייה שלנו בעולם הזה, אשר הצלחתו תלויה בסייעתא דשמיא, צריך האדם להתפלל שיזכה דרך עשיותיו הגשמיות לקבל את כל ההשפעות שהוא צריך כדי שיוכל לעבוד את השם יתברך ביישוב הדעת ובהרחבת הדעת.

ויש בתפלה כזו ג"כ השלמה לתכנית הבריאה  [שרצה הקב"ה מלכתחילה שיבואו אנשים בעולם ויתפללו ויבקשו את השפעת צרכיהם במילואו מאת השם] - עיין בפירוש רש"י לבראשית פרק ב' פסוק ה'.

~~~

"ואם ח"ו ירד מנכסיו זהו המצב הכי טוב בשבילו לא? הרי כך הקב"ה רצה.."

הקב"ה נותן לאדם את השפעותיו בדרך של מידה כנגד מידה (סוטה ח:).

יתכן שמקודם התפלה לא היו אותן השפעות צריכות לרדת כלל לאדם הזה מבחינת מידה כנגד מידה; אבל כאשר יתפלל האדם ויגלה לפני הקב"ה את רצונו הטוב לעשות רצונו של השם יתברך [שלכן הוא בא לבקש מאת הקב"ה את ההשפעות], יתכן שעכשיו כן יזכה להשפעות טובות במידה כנגד מידה לתפילתו הטובה. 

~~~

"למה לבקש שהקב"ה יעזור לו בחיים הרוחניים? הריי אנחנו מודים על מה שיש - זוהי הגדרתו על עשיר - אדם מלא " ואם אתה מתפלל כנראה שחסר לך אחרת לא היית צריך עוד."

האדם הוא באמת תמיד חסר, ותמיד מחפש לגדול. נכון הדבר שצריכים "להתמלא", ובכל שלב של גדלות, אם האדם נעמד לרגע להסתכל על מציאותו - הוא רק עשיר כאשר יוכל להרגיש כבר ברגע זה "מלא"; אבל האמת הוא, שתמיד האדם יוכל להמשיך לגדול יותר - הן בגשמיות והן ברוחניות.  

המטרה בעולם הזה היינו לגדול - עד כמה שניתן בחיים - ברוחניות ובקשר הפנימי להקב"ה; ולכן אין ראוי לאדם אלא לבקש סיוע מאת השם שיזכה להשיג מטרה זו, לא פחות ממה שראוי שיבקש סיוע מאת השם שיזכה לקבל את השפעת מזונותיו.

בברכה,

רב נחום 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה