פרשת לך לך

שמור על רמת חיים נכונה

אומרת הגמרא "אוי לו לאותו אדם שהרג את עצמו" כי הרגיל את עצמו למאכלים משובחים ומעולים שלא נמצאים בכל מקום, ממילא לא היה מסוגל להכניס לבטנו מאכל כה פשוט כמו עדשים

אא

בפרשת השבוע נקרא על ירידתו של אברהם אבינו מארץ ישראל למצרים בעקבות הרעב שפקד את הארץ. אומרת התורה "וילך למסעיו מנגד לבית אל" (בראשית יג', ג'). אומר רש"י כשחזר ממצרים לארץ ישראל היה הולך ולן באכסניות שלן בהם בהליכתו למצרים. לימדה תורה דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניה שלו. דבר אחר בחזרתו פרע הקפותיו" בדברי רש"י טמון מסר עצום שהיה אמיתי ונכון אז בימים ההם, והוא נכון ואקטואלי עוד יותר בדורנו דור השפע והמותרות.

אברהם אבינו יורד למצרים. מצבו הכלכלי נמצא בשפל נורא, הוא הגיע לארץ מחרן בציווי האלוקים, אין לו פרוטה לפורטה בנוסף על הרעב שפקד את הארץ, אבל בכל זאת הוא צריך לאכול, להניח את הראש ולתת תנומה, אז הוא ביקש את רחמיהם של בעלי מכולות, בעלי פונדקים פשוטים ומוזנחים ששהו על אם הדרך והסכימו לו ללון בלובי, או בחדר ללא חלונות. כשחזר ממצרים הוא לא הלך להתאכסן בשרתון מוריה או בדיוויד קונטיננטל אלא הלך דווקא לאותם מקומות פשוטים ועלובים ושם לן.

והשאלה היא מדוע??? הלוא יש בידך ממון א"כ תהנה ממנו. וכי אדם צריך לסבול בכח למה שלא ליהנות ממה שיש?

אלא אומרים בעלי המוסר אברהם אבינו לימד אותנו מסר עצום לחיים הפרטיים שלנו. אל תחיה מעבר למה שאתה צריך גם אם יש לך!!! וניקח דוגמא מחיי היום יום, אדם עובד לפרנסתו מרוויח 5000 ₪ המספקים את צרכי משפחתו. ביום בהיר הודיע לו המעביד כי החליט לעלות את משכורתו החודשית ל 6000 ₪ אותו אדם כבר מדמיין מה הוא עושה באלף ₪ נוספים, הוא מתכנן לשדרג את הרכב לדגם חדיש יותר. את הסלון בבית כבר מזמן חשב להחליף וזו ההזדמנות. ונופש... אדם שמרוויח 6000 ₪ כנראה שהוא עובד קשה אני חייב נופש של שבוע ימים לפחות, פנסיון מלא וכל התוספות, כך הוא חושב לעצמו, ולבסוף הוא מוצא את עצמו בפני שוקת שבורה האוברדרפט עולה ונוסק אל על והוא אובד עצות.

אברהם אבינו לימדנו שגם אם יש לך אל תחיה מעבר למה שאתה צריך, כי גלגל חוזר בעולם וככל שתתרגל לחיות עם יותר מותרות כך ביום אחד שהגלגל יתהפך מצבך יהיה רע ומר כמו בסיפור שמופיע בתלמוד בבלי מסכת כתובות סז: שם הגמרא מספרת על עשיר שירד מנכסיו ובא לביתו של ר נחמיה וביקש אם אפשר לאכול משהו, שואל אותו ר' נחמיה: מה אתה רגיל לאכול בבית?

אמר לו: בשר שמן ויין משובח.

חכך ר' נחמיה בגרונו ואמר: "אה... תראה, אני אין לי בבית כאלו מאכלים מיוחדים יש לי עדשים. מרק עדשים. בא שב לאכול.

התיישבו לאכול ואותו אורח לאחר שסיים לאכול נפח את נשמתו ומת. חוקרים הגיעו ועמדו על טיבו של המוות הזה והאשימו את ר' נחמיה בהריגתו.

מה הכנסת לו באוכל? אולי רעל? אתה חייב לו אולי כסף? חשבו שהיה כאן רצח מכוון, אומרת הגמרא "אוי לו לאותו אדם שהרג את עצמו" כי הרגיל את עצמו למאכלים משובחים ומעולים שלא נמצאים בכל מקום, ממילא לא היה מסוגל להכניס לבטנו מאכל כה פשוט כמו עדשים. גם אם יש לך ממון תאכל כל מה שיש ומה שאפשר, אל תתרגל לחיות גבוה מדי.

זה המסר הנוקב מפסוק זה. אברהם הנחיל לבניו כי האדם צריך לקבוע לעצמו מה הוא צריך וששום ממון או רכוש לא יקבעו לו מה לאכול ומה לא. כי שחיים מדי גבוה אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד ואז הנזק הוא חמור ולכן אברהם אבינו שחזר אפילו שהיה בידו ממון רב בכל זאת הסתפק באכסניות פשוטות.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת לך לך – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת לך לךהסתפקות במועט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה