חדשות יהדות

"הציונות הדתית איבדה את הכיוון"

כך אומר הרב ברוך אפרתי, ראש איגוד רבני "דרך אמונה", על תכנית הלימוד "תנ"ך 929", בעקבות התכנים הכפרניים, העלמת גדולי התורה לאורך הדורות, והתייחסות לא צנועה כלפי הטקסט המקראי. מסקנתו: "עלינו להודות בקול ובבושת פנים: נכשלנו בחינוך הציוני-דתי כשלון חרוץ"

אא

בטור תקיף ומלא כאב, מצר הרב ברוך אפרתי, יו"ר איגוד רבני "דרך אמונה", על הציונות הדתית שאיבדה את הכיוון. "עלינו להודות בקול ובבושת פנים", הוא כותב במאמר ב-ynet, "נכשלנו בחינוך הציוני-דתי כשלון חרוץ".

במה דברים אמורים? בימים אלה מפיצים אנשי הציונות הדתית במשרד החינוך, תוכנית ללימוד תנ"ך בשם "929 - לומדים תנ"ך ביחד", שעיקרה נסוב סביב עולם המדיה. בתוכנית ניתן לצפות בסרטונים ופירושים על הפרק היומי. "קראתי את התוכנית לתומי", כותב הרב, "וחשכו עיניי. היא מתעלמת ממאות שנות יצירה פרשנית של חז"ל, ומעלימה את כל גדולי הדור שלנו כאילו לא היו ולא נבראו. אין רש"י, אין אבן עזרא, או רמב"ן, אור החיים, רש"ר הירש - את כולם בלעה האדמה".

בהמשך מביא הרב דוגמאות שמסבירות את הבעייתיות החמורה שבהן התוכנית מתהדרת, למילים בוטות, תיאורים שהיד לא סובלת לכתוב, האנשה נמוכה מאוד של דמויות תנ"ך "כאילו היו חברים שלנו מחוף הים", לדברי הרב. "תיאור רדוד של מעשה הבריאה, וזלזול בקדושת התנ"ך". בדבריו בטורו, מבהיר כי הוא חוסך תיאורים קשים ומכאיבים. "את כאבה של התורה".

"בראש התוכנית בחר משרד החינוך להעמיד אישה חילונית פלורליסטית מהשמאל התרבותי והפוליטי, ועד מהרה הצטרפו למיזם גם גופים של יהדות מתקדמת, לצד אנשים שחלקם אינם מאמינים כלל במעמד הר סיני, בזים למסורת חז"ל, והמכנה המשותף להם הוא הרצון לפרש את המקרא באופן פופולארי-עכשווי, ויהי מה".

"על הציונות הדתית לעשות בדק בית כיצד יצא בוסר כזה מנטיעתנו", ממשיך בכאב הרב אפרתי. "תמיד ידענו שהתורה היא צו אלוהי המסור מריבונו של עולם למשה בהר סיני. ידענו שתנ"ך לומדים מפי מי שיש בהם יראה כלפי נותן התורה. אך הנה נולד בנו רצון עז להיות "מקובלים" על הציבור המשכיל, החילוני והמערבי - גם במחיר מכירת הערך הכי עמוק שלנו כציבור דתי: קדושת התורה".

עוד הוא מסביר כי לאחר ששוחח עם רבנים, הבין שלא כולם ידעו באיזו תוכנית מדובר ושאלו הם תכניה, והסכימו שצריך להגיב על תוכנית כזו שהורסת לבבות רכים של ילדים ובני נוער, שצריכים להחדיר בהם אהבה וקדושה, ולא חלילה את ההפך הגמור, ועוד במסווה של היתר. כיצד ייתכן שאדם דתי יעלה בדעתו כאופציה להכניס תוכנית כזו לתלמידו? "יש בכך פגיעה יסודית באמונה בתורה משמים, בדמויות של אבותינו הקדושים, ובגידה באמון שנותנים ההורים הדתיים לחינוך ילדיהם ברוח חז"ל. בנוסף, כיצד מכניסים חומר כזה לחינוך הממלכתי? במקום לחזק את הקשר האמיתי של הציבור החילוני לתנ"ך - התוכנית מרחיקה את הציבור הכללי, ומציגה את התנ"ך כעוד יצירה אנושית דלה ורעועה".

בעם, ממשיך הרב ועובר לדבר על כל חלקי האוכלוסייה, יש רבים שהם דתיים, מסורתיים ואפילו כאלה שאינם מגדירים עצמם כשומרי מצוות כלל, אך אינם מוותרים על קריאה מסורתית בדברי חז"ל כהווייתם הטהורה. "הקב"ה מדבר איתנו דרך התנ"ך, ועלינו ללמוד אותו ביראה ואהבה, באמונה ובעיקר בקבלת עול מלכות שמים. מי שלומד תנ"ך כאילו הוא עיתון, הריהו ממשיך את דרכם של היוונים הקדמונים, שביקשו "לשכחם תורתך". לא תורה, אלא דווקא "תורתך". תרבות יוון קיבלה את התורה כיצירה לגיטימית, יפה וחכמה, ספרותית ומגוונת - אך לא הסכימה לאמונה שיש לה משמעותית אלוהית. ועתה הם באים אלינו בדלת האחורית, בתוכנית "929", להשכיח מאיתנו את תורת ה', ולהפוך אותה לתורת האדם המערבי".

בסיום דבריו הוא קורא קריאה נרגשת לכל מי שרואה עצמו מאמין בקדושת התורה, שלא יכניסו את התוכנית הזו, במתכונתה הכפרנית, ללבבות הילדים. "אמרו לא ל"929", והכריזו באור גדול "ברוך השם אשר נתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו".

תגיות:הרב ברוך אפרתיחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה