הרב יצחק זילברשטיין

ביצוע ניתוח הפרדה לתאומי סיאם לאור ההלכה

שאלה חמורה בדיני נפשות הובאה לפני מספר שנים להכרעתם של חכמי ישראל, ועוררו הדברים הד רב בקרב תלמידי החכמים בעולם כולו

אא

שאלה חמורה בדיני נפשות הובאה לפני מספר שנים להכרעתם של חכמי ישראל, ועוררו הדברים הד רב בקרב תלמידי החכמים בעולם כולו.

מעשה היה באמריקה בתלמיד חכם שנולדו לו תאומי סיאם (תאומים המחוברים בחלקי גוף שונים), שהיו מחוברים בבית החזה. לאחד התינוקות היה לב שלם, ולאחיו הקשור בו ויונק מדמו היה רק חצי לב. הודיעו הרופאים לאב, כי אם ישאירו את התאומים במצב זה, הרי ששניהם לא יתקיימו יותר מ-י"ב חודש, ולכן העלו הרופאים הצעה לבצע ניתוח הפרדה לתאומים. על ידי הניתוח יוכל התינוק בעל הלב השלם להתקיים בע"ה לאורך ימים ושנים, אלא שבעל החצי לב ימות על שולחן הניתוחים, רח"ל.

ועל שולחנם של פוסקי ההלכה הועלתה השאלה הנוראה: האם מותר לבצע ניתוח זה על מנת לתת חיים לבעל הלב השלם, בה בשעה שידוע בבירור כי אחיו ימות לאלתר?... (וההכרעה בשאלה זו כבדת משקל, שכן מצד אחד לפנינו חשש רציחה - הריגה בידיים של אחד התינוקות, ומאידך, זו שאלה של פיקוח נפש - הצלת חייו של התינוק האחר).

תשובה

אין מאבדין נפש מפני נפש

א. הלכה בידינו בדיני נפשות ש"אין מאבדין נפש מפני נפש", ולכך אם אומר האנס לאדם מישראל שיהרוג ישראל חבירו, ואם לאו יהרגנו - דין הוא שייהרג ואל יעבור! ודבר זה סברא הוא והדעת נוטה לו שאין מאבדין נפש מפני נפש (רמב"ם פ"ה מיסודי התורה ה"ז).

ומקור הדברים בדברי הגמרא במסכת פסחים (כ"ה:), שם מסופר: מושל עיר אחת ציוה על ראובן שיהרוג את שמעון, ואם לא יהרגהו - יהרוג המושל את ראובן. שאל ראובן את רבא: האם מותר לי להרוג את שמעון? השיב רבא: "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי, דלמא דמא דחברך סומק טפי". כלומר, מניין לך שדמך אדום יותר מדם חברך? אולי דם חברך אדום וחביב יותר מדמך, ולכן אסור לך להרגו!

ב. גם במקום שנאנס לאבד נפש אחת על מנת להציל נפשות הרבה, ואם לאו, תאבד הנפש ההיא יחד עם כולם, מכל מקום הדין הוא שאין למסור לאנסים נפש אחת מישראל, שכך שנינו בתוספתא (תרומות סוף פרק ז'): "סיעה של בני אדם שאמרו להם נכרים תנו לנו אחד מכם ונהרגהו, ואם לא הרי אנו הורגים את כולם, ייהרגו כולם ואל ימסרו נפש אחת מישראל[1]. אבל אם ייחדוהו (את אותו אחד), כמו שייחדו לשבע בן בכרי[2] - יתנוהו להם ואל ייהרגו כולם".

ונחלקו האמוראים (בירושלמי תרומות פ"ח ה"ד) בביאור הדברים: רבי יוחנן סובר כי בייחדוהו גרידא מספיק, וכל שייחדו להם אחד - מותר למוסרו. ואילו ריש לקיש סובר שרק במקרה הדומה למעשה עם שבע בן בכרי, שהיה מחוייב מיתה (משום שהיה מורד במלכות בית דוד) - מותר למסור את אותו אחד, אבל כשאינו חייב מיתה, אפילו ייחדוהו - אל ימסרוהו. ופסקו הסמ"ג ועוד ראשונים (יעויין ב"י יור"ד סימן קנ"ז) כר' יוחנן. אך הרמב"ם (פ"ה מיסודי התורה ה"ה) פסק כריש לקיש, וכתב שאם ייחדו האויבים יהודי מסויים, וגם הוא מחוייב מיתה כשבע בן בכרי - יתנו אותו להם, אך אין מורים כן לכתחילה. ושתי הדעות הובאו להלכה ברמ"א (יור"ד שם ס"א).

אין מאבדים חיי שעה על מנת לזכות בחיי עולם

רבינו יחזקאל לנדא זצ"ל, כתב בספרו "נודע ביהודה" (תניינא, חו"מ סימן נ"ט), כי אסור להרוג טריפה (אדם שסופו למות תוך י"ב חודש מחמת חבלות או חוליים מסויימים) על מנת להציל את עצמו מהאנס, ואין קובע בזה מה שאין חייבין מיתה על הריגת טריפה, בהיות שמכל מקום איסור יש להורגו בידיים, ובהיות שאפילו שבת החמורה מחללין עליו[3].  

הכרעת הגר"מ פיינשטיין

במקום אחד קיים חיוב לאבד נפש מפני נפש - וזהו בדין רודף אחר חבירו להורגו. במקרה זה מצוה להציל את נפש הנרדף בנפשו של הרודף, (ורק במקום שניתן להציל את הנרדף באחד מאבריו של הרודף - אסור להרוג את הרודף). כמו כן, הדין הוא שרודף אינו צריך התראה (אין צריך להתרות בו לפני הריגתו), ומצילין את הנרדף בנפשו של הרודף אפילו אם הרודף קטן (סנהדרין ע"ב:). 

ובנוגע לנידון דנן, בו נולדו תאומי סיאם שלא יחיו יותר משנה, אך אם יבצעו ניתוח הפרדה יתקיים בעל הלב השלם, ואילו התאום בעל החצי לב ימות לאלתר, מספרים, כי הגיעה השאלה הנוראה אל הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, ולאחר שהסתגר בביתו למשך עשרה ימים, הכריע להתיר לערוך את הניתוח!!

ויש שאמרו, כי טעמו היה משום שהתינוק החלש רודף את אחיו על ידי שמחובר אליו ויונק מדם ליבו, ולפיכך מותר להורגו מדין רודף. ויש לשאול: מדוע שלא נאמר שאדרבה, 'מאי חזית דדמך סמיק טפי', וכשם שהחלש רודף את השלם כך השלם רודף את החלש? ובכן, אין לטעון זאת, מכיון שהחלש בלאו הכי ימות גם אם לא יחתכוהו (הוא נחשב לנפל, חייו אינם חיי נפש), ואילו לשלם יש אפשרות לחיות זמן רב, אם כן נמצא שהחלש רודף את השלם, שמחמת חיבורו אליו גורם שאינו יכול לחיות. (וסיפרו כי התפלאו הרופאים בזמנו בפני האב, "למה לקח כל כך הרבה זמן להתייעץ עם רב", השיב להם הלה, "זוהי שאלה קשה ביותר, שדרוש לה זמן רב, ופוסק גדול להכריע בה")[4].

לסיכום: מותר לערוך את ניתוח ההפרדה, על מנת להציל את התינוק בעל הלב השלם לחיי עולם.

ויעזור השי"ת שנזכה על ידי העסק בהלכות הללו להינצל מלהזדקק להם, וכמובא בשם רבינו החתם-סופר לעניין לימוד סדר נזיקין שהוא סגולה להינצל מהם[5].


[1] והנה, הקשה ה"כסף משנה" (פ"ה מיסודי התורה ה"ה) על דין זה: הלא לגבי שפיכות דמים אנו אומרים כי אם אומר האנס לאדם מישראל שיהרוג ישראל חבירו, ואם לאו יהרגנו - דין הוא שייהרג ואל יעבור! והסברא היא "דמאי חזית דדמא דידך סומק טפי, דלמא דמא דחברך סומק טפי", כלומר, מה ראית להעדיף את נפשך תחת נפש חבירך, שמא נפשו חביבה יותר, כמבואר לעיל. והנה, באופן זה שכולם ימותו, הרי לא שייכת סברא זו, מאחר שבין כה וכה נפש חבירו תאבד! רק באופן שהברירה היא: או ראובן או שמעון - האחד יצא למיתה והשני לחיים, אילו יחליט ראובן שהוא ישאר בחיים ואת חבירו יהרוג, או-אז נאמר לו מאי חזית וכו', אך כאן הרי כולם ימותו, ומדוע איפוא אין להעדיף שאכן ימות האחד וכולם ינצלו?!

ותירץ ה"כסף משנה": אפשר לומר, כי סברת "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי" שנאמרה בשפיכות דמים היא אינה עיקר הטעם, אלא קבלה היתה ביד רבותינו, שבשפיכות דמים ייהרג ואל יעבור בכל מקרה, אלא שהטעימו את הדבר בסברא זו, אך אליבא דאמת, אף במקום שאין הסברא שייכת הדין נותר על כנו.

[2] בספר שמואל (ב', י"ט-כ') מסופר: כאשר חזר דוד המלך לירושלים, לאחר שהרגו את אבשלום בנו, העבירוהו בני יהודה וחלק מעם ישראל מעבר הירדן לירושלים. התרעמו אז שאר שבטי ישראל, ואמרו לדוד המלך: 'מדוע גנבוך אחינו איש יהודה?' ולא הודיעו לכל עם ישראל שישתתפו בהחזרת המלך על כסא מלכותו. ושם נקרא איש בליעל ושמו שבע בן בכרי איש ימיני, ויתקע בשופר ויאמר אין לנו חלק בדוד ולא נחלה לנו בבן ישי, איש לאהליו ישראל! ויעל כל איש ישראל מאחרי דוד אחרי שבע בן בכרי. ואיש יהודה דבקו במלכם מן הירדן ועד ירושלים... ויבאו (יואב עם אנשי הצבא) ויצרו על שבע בן בכרי באבלה בית המעכה, וישפכו סוללה אל העיר ותעמוד בחל (בחומה), וכל העם אשר את יואב משחיתים להפיל החומה. ותקרא אשה חכמה מן העיר (סרח בת אשר)... ותאמר האשה, האתה יואב? ויאמר אני... ותאמר... אנכי שלומי אמוני ישראל, אתה מבקש להמית עיר ואם בישראל למה תבלע נחלת ה'. ויען יואב ויאמר חלילה לי אם אבלע ואם אשחית, לא כן הדבר כי איש מהר אפרים, שבע בן בכרי שמו, נשא ידו במלך בדוד, תנו אותו לבדו ואלכה מעל העיר. ותאמר האשה אל יואב הנה ראשו מושלך אליך בעד החומה. ותבא האשה אל כל העם בחכמתה (ואמרה להם כי עדיף שייהרג המורד לבדו מאשר ייהרגו כולם), ויכרתו את ראש שבע בן בכרי וישליכו אל יואב, ויתקע בשופר ויפצו מעל העיר איש לאהליו.

[3] וכן העלה בשו"ת "תורת חסד" להגאון מלובלין (חאה"ע סימן מ"ב אות ז') שאסור להרוג את הטריפה כדי להציל את השלם, ע"ש. (אכן, יעויין בחידושי המאירי בסנהדרין ע"ב:, ובמנחת חינוך במצוה רצ"ו, שכתבו לגבי ההלכה הנ"ל שעכו"ם שאמרו לסיעת בני אדם 'תנו לנו אחד מכם ונהרגנו, ואם לאו נהרוג כולכם', שהדין הוא שיהרגו כולם ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל, אבל, אם היה טריפה ביניהם כיון שאינו מוגדר כ'נפש', מותר להם למוסרו ולהציל עצמם. אולם נראה שאין ללמוד מדבריהם לנידון דנן, משום שהם עוסקים באופן שהמסוכן בעצמו רוצה להיעזר בטריפה כדי להציל את חייו, כהמקרה של סיעת היהודים שכולם נתונים בסכנה, ואין ללמוד מזה להתיר גם לגוף שלישי לעשות זאת. וצ"ע.).

[4] ויש להוסיף עוד מספר הערות בנושא:

א. הנה רבים אשר שמעו את פסקו של הגאון זצ"ל, תמהו על הדברים מגמרא ערוכה במסכת סנהדרין (ע"ב:), שם נאמר: אמר רב הונא, קטן הרודף ניתן להצילו (את הנרדף) בנפשו (של הרודף הקטן), קסבר, רודף אינו צריך התראה, לא שנא גדול ולא שנא קטן - כלומר, אף על גב שקטן הוא ואינו בר קבלת התראה, לגבי רדיפה דינו כגדול, שלא ניתנה התראה אלא לעניין בית-דין, שאינם יכולים להרוג אדם שהרג ללא שהתרו בו. איתיביה רב חסדא לרב הונא - הקשה רב חסדא על רב הונא מהמשנה באהלות (פ"ז מ"ו): האשה שהיא מקשה לילד - מחתכין את הולד במעיה ומוציאין אותו איברים איברים, לפי שחייה קודמין לחייו. יצא ראשו - אין נוגעין בו, לפי שאין דוחין נפש מפני נפש, ופירש רש"י, שכל זמן שלא יצא לאויר העולם לאו נפש הוא וניתן להורגו ולהציל את אמו, אבל יצא ראשו - אין נוגעים בו להורגו, דהוה ליה כילוד ואין דוחין נפש מפני נפש. ומעתה שואלת הגמרא: ואמאי? רודף הוא! - הלא תינוק זה רודף הוא, ומדוע איפוא אין נוגעין בו? מתרצת הגמרא: שאני התם, דמשמיא קא רדפי לה - מן השמיים רודפים את האֵם, ולכן אין לתינוק דין רודף!

הרי לפנינו, שבמקום ש'משמיא רדפי' לאדם, אין כאן דין רודף, ואם כן לכאורה נצטרך לומר כן גם בנידון דידן, שהרי כך נולדו התאומים מתחילה (משמיים), כשהם מחוברים, ונמצא שדין זה אמור להיות זהה לדין 'יצא ראשו' שאין נוגעין בו, ואסור להציל את הנרדף מפני הרודף!!!

ב. היו שביארו (על פי דברי הגר"מ פיינשטיין באגרות משה יור"ד ח"ב סי' ס' ענף ב'), שאף למסקנת הגמרא יש דין רודף ביצא ראשו, אלא שעיקר כוונת הגמרא ש'משמיא קא רדפו לה' היא, שכשם שהתינוק רודף לאם, כך גם האם נחשבת לרודפת לולד. ואף שלכאורה האם קדמה לולד, מכל מקום הלא 'משמיא קא רדפי לה', כלומר, גם העובר מקומו כאן כמו האם, אף על גב שבא באחרונה, הרי משמיא הכניסוהו לכאן שירדוף אחרי האם. ונמצא ששניהם רודפים זה לזה בשווה, וממילא ההלכה בזה תהיה - 'אין דוחין נפש מפני נפש', 'דמאי חזית', ולכן עלינו לנהוג ב'שב ואל תעשה'! (ומה שלמדנו ברישא שחותכין את העובר מדין רודף, זה משום יתרון הנפש של האם על פני העובר, שמחמת היותה נפש שלימה כלפי העובר, רק העובר נחשב רודף אחריה, ולא היא אחריו).

ואם כן, בענייננו, על אף שיש לתאומים שלפנינו דין 'יצא ראשו' שאין נוגעין בו, מכל מקום בעל הלב הפגום נחשב לרודף לשלם, ולא להיפך, מפני שיש לשלם יתרון חיות על פני אחיו, ונמצא איפוא, שמקרה זה דומה לדין הרישא - שעד שלא יצא מחתכין אותו מפני חיי האם שקודמין לחייו.

ג. ויש לציין, כי היו שטענו שיש מקום להתיר את חיתוך בעל הלב הפגום למען הצלת בעל הלב השלם אף מבלי להזדקק לדין רודף, וזאת, משום שתינוק ילוד שלא נשלמו איבריו שהנשמה תלויה בהם דינו כנפל, והרי הוא כמת (ואף אם יחיה יותר מל' יום, מכל מקום הרי הוא נפל מצד מהותו), וכמו ששנינו במסכת שבת (דף קל"ה.) "בן שמונה (תינוק הנולד לשמונה חדשים) הרי הוא כאבן, ואסור לטלטלו, אבל אמו שוחה ומניקתו מפני הסכנה" (לא מפני הסכנה שלו, אלא מפני הסכנה שלה, שחלב הרבה בדדיה, ומביאה לידי חולי). וכמובן שאסור להרוג בסתמא נפלים, אולם בנידון דידן נוכל לומר כי סברת "מאי חזית" אינה שייכת לגבי הנפל, שהרי חיי נפש קודמין לו, וכמו ששנינו שהאשה שמקשה לילד - מחתכין את הולד במעיה ומוציאין אותו איברים איברים, לפי שחייה, שהם חיי נפש, קודמין לחיי העובר שאינם חיי נפש. (ויעויין עוד בסנהדרין פ"ד: - "אי כתב רחמנא כל מכה נפש הוה אמינא, אפילו נפלים, אפילו בן שמונה"..., ובמנחת חינוך מצוה רצ"ו, ובנודע ביהודה תניינא חו"מ סימן נ"ט. וצ"ע).

ד. לתוספת הרחבה בעניין שאלתנו, יעויין במאמרו של הגאון ר' ברוך דוב פוברסקי שליט"א, בספר 'קרואי מועד' (סוכות, עמ' של"ב), שהאריך בטוב טעם ודעת ליישב את פסקו של הגר"מ פיינשטיין. וראה גם מה שכתב בזה בספר 'שמרו משפט' ח"ב סי' פ"ו. (וע"ע בספר 'פנים מאירות' ח"ג סימן ח', הביא דבריו הגאון רבי עקיבא איגר במשנה באהלות פ"ז מ"ו).

[5] ושאלה קריטית נוספת בעניין דומה, מופיעה לקמן בריש פרשת שמות.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נאתאומי סיאםניתוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה