הלכות ברכת החמה

פסק הרמב"ם "הרואה את החמה ביום תקופת ניסן של תחילת המחזור של שמונה ועשרים שנה,שהתקופה בתחילת ליל רביעי, כשרואה אותה בבוקר, מברך 'ברוך עושה בראשית'". וכן נפסק להלכה בשולחן ערוך "הרואה חמה בתקופתה, והוא מכ"ח לכ"ח שנה, והתקופה בתחלת ליל ד', כשרואה אותה ביום ד' בבוקר, אומר: ברוך עושה בראשית".

אא

"תנו רבנן: הרואה חמה בתקופתה לבנה בגבורתה וכוכבים במסילותם ומזלות כסדרן, אומר ברוך עושה בראשית. ואימת הוי? - אמר אביי: כל עשרים ושמונה שנין, והדר מחזור ונפלה תקופת ניסן בשבתאי באורתא דתלת נגהי ארבע". (ברכות נט:) ופרש"י "הרואה חמה בתקופתה" – "מקום שהיא חוזרת שם לתחלת היקפה, היא שעת תליית המאורות, ומאז התחילה להקיף ולשמש".

 
פסק הרמב"ם (הלכות ברכות י, יג) "הרואה את החמה ביום תקופת ניסן של תחילת המחזור של שמונה ועשרים שנה,שהתקופה בתחילת ליל רביעי, כשרואה אותה בבוקר, מברך 'ברוך עושה בראשית'". וכן נפסק להלכה בש"ע (או"ח סי' רכט סע' ב) "הרואה חמה בתקופתה, והוא מכ"ח לכ"ח שנה, והתקופה בתחלת ליל ד', כשרואה אותה ביום ד' בבוקר, אומר: ברוך עושה בראשית".
 
א: הרואה את החמה כשהיא מגיעה למקום שתלה אותה ה' יתברך בששת ימי בראשית מברך עליה בָּרוּךְ אַתָּה יְ'יָ אֱ'לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה בְרֵאשִׁית.
 
ב: זמן הברכה הוא בחודש ניסן בכל עשרים ושמנה שנים ביום רביעי בשבוע .
 
ג: "ברכת החמה" הינה מצוה יקרה ונדירה שמברכים אותה פעם ב-28 שנים!!! השנה, שנת ה', התשס"ט, נברך בעזרת צור ישראל וגואלו את "ברכת החמה" ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לתקופת החמה. יהי רצון לפניך יוצר האור, שנזכה לתקופות הבאות ולאור חדש שיאיר על ומציון הבנויה, וקוי ה' יחליפו כח! ולפיכך, כתבנו מעט מזערי של הלכות בס"ד.
 
ד: טוב לברך אותה בקיבוץ בעשרה מישראל, שברוב עם הדרת מלך, ו
נוהגים להתפלל מוקדם (בנץ החמה) ולברך אותה בגמר התפילה.
 
ה: נוהגים לברך בצבור, בתוספת שירות ותשבחות משום "ברוב עם הדרת מלך". אבל גם יחיד יכול לברך אותה.
 
ו: זמן ברכת החמה נמשך עד סוף שלש שעות זמניות של היום (בערך עד השעה 09:32), והזריזים מקדימים.
 
ז: מי שאיחר הזמן ולא ברך, יברך ברכה זו בלא שם ומלכות.
 
ח: הזוכה במצוות ברכת החמה מאריכין ימיו ושנותיו. (ספר יזרח אור בהקדמה לפי"ג, להגר"ד מילדולה)
 
ט: ענין גדול לבקש אחרי ברכת החמה שיזכה לברך שוב את החמה בפעם הבאה בעוד 28 שנה ושכרו אריכות ימים.
 
י: מכיוון שיש אומרים שנשים חייבות בברכה, ויש חולקים ואומרים שהן פטורות - לכתחילה תשמענה הברכה מפי הש"ץ ויצאו ידי חובתן לכל הדעות וכן הדין לסומא (עוור)
 
יא: זמן הברכה- כשרואים כל גוף השמש מעל האופן (4 דקות אחרי הנץ החמה), וכשיש הרים יש לחכות שיראה כל השמש- וזמנה עד סוף 3 שעות.
 
יב: יש אומרים דיש לברך הברכה בבגדים נאים כדין ברכת הלבנה.
 
יג: נהגו לברך הברכה מתוך חדווה ושמחה וששון ובריקודים כדין הקבלת פני שכינה, אולם, לא יטריחו רבות את הציבור מאחר והשנה ברכת החמה חלה בערב פסח ממש.
יד: אם השמים מכוסים בעבים, ואין השמש נראית כלל, אף על פי שאור זריחתה ניכר, הואיל ואין גלגל החמה נראה ברקיע, אין לברך ברכת החמה בשם ומלכות. ובכל מקרה של ספק מומלץ לשאול את הרב המקומי.
 
טו: יש לכתחילה לברך ברכת החמה בעמידה כדין ברכת הלבנה. אולם, חולה שאינו יכול לצאת מביתו, ומרותק למיטתו, אם רואה את גלגל החמה דרך חלון ביתו, יכול לברך עליה, ואפילו אם הוא יושב או שוכב רשאי לברך. ואין צריך שיעמוד בעת הברכה.
 
טז: הטס במטוס בזמן ברכת החמה, יביט בשמש דרך החלון ויברך.
 

 

תגיות:הלכותברכת החמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה