סיפורים אישיים

אבותינו ולנו: הפרויקט של הרב יועד כהן על פרקי אבות

שנים של עמל והעמקה בלימוד פרקי אבות נשאו פרי: הרב יועד כהן הגשים חלום והוציא לאור ספר נדיר בהיקף פירושיו על פרקי אבות. הלימוד שמשך את החברים, החוברות לזיכוי הרבים, ולבסוף עידודם של הרבנים להוצאת הספר. ראיון מעורר השראה

אא

קשיים לא מועטים עמדו לפני הרב יועד כהן, עד אשר זכה להגיע לרגע הנכסף הזה: במשך השנים הוא אסף חברים ותלמידים ללימוד משותף של פרקי אבות, ישב ללקט פירושים, גמרות, מדרשים, משלים וסיפורי צדיקים, ערך חוברות והפיצן לזיכוי הרבים. בעידודם של רבנים הוא ישב בשנים האחרונות לקבץ את הכל לכדי חיבור גדול ומקיף, ולאחרונה בס"ד יצא לאור ספרו הראשון: "אבותינו ולנו" (חלק ראשון), ביאור מקיף על שלושת הפרקים הראשונים של פרקי אבות (החלק השני, על שלושת הפרקים האחרונים של המסכת, גם הוא לקראת הדפסה).

מה מביא תלמיד חכם צעיר למסור נפש במשך ארבע שנים תמימות, כדי לחבר מדי יום פירוש למסכת אבות, המשולב בפרפראות חכמה, מדרשים וסיפורי צדיקים? מה גורם לו להאמין שבסופה של הדרך, למרות הקשיים, עוד מצפה לו שמחה? "לפני שנכנסים לזה, זה נראה לא מציאותי", נזכר הרב כהן, "אבל כשאתה נמצא בתוך העשייה – רואים בבירור כיצד הקב"ה מלווה ומכוון הכל מלמעלה, מושיט יד אוהבת ותומך בכל צעד ושעל. אני יודע שאלמלא העזרה שקיבלתי משמים, מתחילת הדרך ועד עכשיו – לא הייתי מסוגל לעשות את זה לבד".

הכל התחיל מספרו של מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל על פרקי אבות. "מישהו מהישיבה המליץ לי לקנות אותו, ונשמעתי לעצתו", נזכר הרב כהן. "קניתי את הספר, והתחלתי ללמוד בו פעם בשבוע עם כמה חברים. לאט לאט, שמנו לב שהחבר'ה מהישיבה מתגודדים סביבנו, ושהלימוד שלנו מעניין אותם. תוך כדי לימוד יחד, התחלתי לסכם את החידושים שהיו לי, על המחשב של החברותא שלי, ועם הזמן ראינו שהצטבר די הרבה חומר והחלטנו להדפיס חוברות ולהפיץ לזיכוי הרבים".

אמרו ועשו, הרב כהן ישב וחיבר 60 דפים נוספים וכך את פרק א' של החוברת, שהודפס ב-40 עותקים, אשר בתוך חודש 'התאדו' להם בין מכרים, ישיבות, מקומות עבודה ועוד. בשלב מסוים, הלך שמעו לפניו והוא החל מוסר שיעורי תורה במסגרות שונות, ובד בבד עסק בחיבור פרק ב' של החוברות.

"תהליך הכתיבה הוציא ממני כל כך הרבה כוחות, שלא ידעתי שקיימים בי קודם לכן. ההתמסרות הזו לתורה אמנם הגיעה בס"ד 'בדלת האחורית', אך זה לא מנע ממני לעשות חשבון נפש עם עצמי האם זה באמת מה שאני רוצה לעשות. הבירור הזה בנה בי הרבה קומות רוחניות, והביא אותי למקום טוב יותר". 

"תהליך הכתיבה הוציא ממני את המיטב שלי"

כשהוחלט על איגוד כל החומר לכדי הוצאתו לספר, פנה כהן לגדולי ישראל בבקשת ברכה להמשך דרכו. משקיבל את הסכמותיהם, ובראשם את הסכמתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שמח וטוב לב פנה למלאכת ההכנה לדפוס. הוא דאג ווידא שהספר ייבדק בקפדנות בתכניו ובמקורותיו הרבים. "היום, לאחר שהספר יצא לאור, קוראים רבים מעידים שהספר נגע בהם בצורה מיוחדת וכנה, וחודרים ישירות אל הלב", מספר הרב כהן בשביעות רצון. מו"לים חשובים פונים היום לכהן בבקשה לשתף פעולה.

היו רגעים שחשבת לוותר?

"היו גם רגעים שמלאכת הכתיבה הכבידה וכל מה שרציתי היה רק לישון, אבל אין דבר כזה. כשאתה רואה מטרה לנגד עיניך, ובפרט כשמדובר בחיזוק של עם ישראל, אין זמן לישון. התגובות החמות והמרגשות שקיבלנו מאנשים שונים על כך שהספר נגע בהם והוסיף אור וטוב לחייהם הוסיפו כוח, והיו המנוע שדחף להמשיך ולפעול".

לאיזה קהל יעד הספר פונה?

"מה שמיוחד בספר הזה הוא שהשתדלנו להנגיש אותו לכל שכבות הגיל ולכל המגזרים. הספר מכיל חומר רבגוני – גמרא, אמרות חז"ל, סיפורי צדיקים, יש בו את הצד הלמדני והמעמיק ויש בו את הצד החווייתי.  אני מאמין שהמכנה המשותף לכולנו הוא האבות המשותפים שלנו. כך שלמרות חילוקי הדעות המתגלעים לפעמים בין חצרות וזרמים שונים, לא חייבים בהכרח ליצור חילוקי לבבות. אפשר גם אחרת".

ספרו של הרב יועד כהן, "אבותינו ולנו", נדיר בהיקף פירושו על מסכת אבות. כל משנה מתחלקת לחלקים ועל כל חלק נפרשים גמרות, מדרשים, משלים וסיפורי צדיקים הקשורים לנושא, והכל בסדר בהיר ובשפה ברורה השווה לכל נפש. הספר מעוטר בהסכמותיהם של גדולי ישראל, ביניהם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בנו הרשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א ועוד רבנים חשובים.

 

ניתן ליצור קשר עם הרב יועד כהן בדוא"ל: pamon.rimon@gmail.com 

תגיות:זיכוי הרביםספריםפרקי אבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה