חדשות בארץ

בלי לב: מי גנב את האופנוע מציל חיים?

האופנוע הראשון והמיוחד של ארגון איחוד הצלה, נגנב בחג שמחת תורה. מי מסוגל לגנוב כלי שמשמש להצלת חיים? עכשיו הם רק מקווים שהוא יפורק, כמו במקרים רבים, ולא ישמש למטרת טרור חלילה

אא

הספקתי לומר שלום, להיענות בברכה, ואז, "רגע רגע, אני חושב שיש תאונה לפניי". שתי דקות על הקו, רעש מירסים והעברת נתונים, כולל מעבר לשיחה ממתינה, תוך כדי התנצלויות שנקטעות, "סליחה, שניה, סליחה..." מספר דקות לאחר מכן הוא כבר היה בזירה, ואני על הקו, להזכירכם. "צריכים עזרה"? אני שומעת אותו פונה אל האנשים שאותם רק יכולתי לנסות לדמיין. "אתם בסדר"? רק לאחר שווידא שכולם בסדר ומקבלים סיוע, עדכן את המוקד הארצי, הוא שב ונפנה אלי, מלא התנצלויות.

 מעבר למדור חדשות – כל החדשות, המבזקים והידיעות.

סופר. מדובר באופנוע הראשון שנתרם לארגון, בשנת 2009סופר. מדובר באופנוע הראשון שנתרם לארגון, בשנת 2009

טוב, אני רגילה לכאלו סיטואציות. בתור אשת מתנדב שחש פה ושם לאירועים מצילי חיים, למדתי כבר שלא תמיד שעה זו שעה, ולפעמים אירוע במקום מסוים יכול להסתיים בקצה אחר ובשעה אחרת, אבל כשאני מדברת עם מנכ"ל ישראלייף ואחד ממייסדי איחוד הצלה, זה כמו לדבר עם מתנדב בריבוע. עול ונחיצות גבוהים יותר, ואני לוקחת בחשבון שהשיחה הזו לא תהיה "רבע שעה", כפי שהבטחתי, כמובן שלא באשמתו או באשמתי. החיים חשובים יותר, כמובן.

אני תופסת את אלי פולק לשיחה, בעקבות ידיעה מזעזעת, מבחינתי, בה נתקלתי לפני מספר ימים. "אופנוע מספר 1 של איחוד הצלה - נגנב". כמה חסר מצפון ואנושיות צריך להיות כדי לגנוב אופנוע שמשמש להצלת חיים? ולא מדובר בסתם אופנוע. כפי שיספר לי בהמשך זאב סופר, מתנדב מסור שהיה אחראי על כל מערך האופנועים בארגון מיום היווסדו, ונהג על האופנוע במשך שש שנים. "זו עבודה מחושבת ומקצוענית מאוד. לא כל אחד יכול לגנוב אופנוע כזה".

סופר וצי האופנועים של איחוד הצלה סופר וצי האופנועים של איחוד הצלה

מדובר באופנוע הראשון שנתרם לארגון, בשנת 2009. התורם, שהפך שותף מלא להצלת חיים, תרם אופנוע שונה מכל הקטנועים המוכרים לנו. הוא מסוג מיוחד, בגודל מיוחד, יש בו מקום לציוד רב מציל חיים, והוא שימש במהלך השנים שלו על הכביש, להרבה מאוד מקרים דחופים. "המטרה שלו, בתור אחראי מערך, הייתה לוודא שהכל בסדר - בכל הארץ", אומר פולק. "הוא ראה את המקרים הקשים ביותר, נסע בכל רחבי הארץ, ופעל ללא לאות, כמו מצדיק את קיומו הבלתי שגרתי".

אזהרות הביטחות של הארגון, למתנדבים בעלי אופנועים, קבועים ומתרעננים חדשות לבקרים, הם נתונים למערכות הגנה מיוחדות, וגם במקרי גניבה שאירעו בעבר, כמעט תמיד נמצאו כעבור זמן קצר, לעתים מפורקים, לעתים בתהליך של פירוק, אבל תמיד נמצאו.

מה שונה המקרה הזה מיתר המקרים?

"ראשית, מדובר באופנוע הכי כבד ומאובזר, שמשמש את הארגון למטרות רבות ונעלות", אומר פולק. "שנית, יש חשש שהוא ינוצל למטרות טרור חלילה. מטבע הדברים אופנוע כזה אינו נבדק בכל מחסום, קל להתנייד איתו, והוא עוצמתי במיוחד, כך שבקלות אפשר לחדור איתו למקומות שונים".

מנכ"ל ישראלייף וממייסדי איחוד הצלה, אלי פולק מנכ"ל ישראלייף וממייסדי איחוד הצלה, אלי פולק

אז מה קרה הפעם? סופר, שמתגורר ברחוב שקט בבירה, נסע למשך החג, ודאג לקשור את האופנוע כהרגלו "על אותו עמוד במשך שש שנים". "כשחזרתי בשעה שלוש לפנות בוקר", הוא משחזר, "ראיתי רכב חונה במקום שלא הסתדר לי. מיד חלפה לי מחשבה בראש, היי, פגעו לי באופנוע. אבל מהר מאוד הבנתי, שאין שם אופנוע כדי לפגוע בו".

את ההלם שתקף אותו, החליף מהר מאוד חוש הפעולה. "רק כדי לנסות להבין מה היה, לא כי חשבתי שיש סיכוי", הוא אומר. פולק מאשר את דבריו: "אם מתנדב גילה שנגנב לו כלי הרכב, אנחנו מאתרים אותו בדרך כלל מהר בגלל האיתוראן שעליו. במקרה הזה, האופנוע נגנב במהלך החג, וגילינו זאת רק שעות יקרות ורבות לאחר מכן. מה גם שמשום גודלו, הסקנו שהוכנס למשאית כלשהי והועבר בדרך שאינה גלויה לעין".

האופנוע שנגנב האופנוע שנגנב

והשכנים? "הם רגילים שאני נוסע וחוזר גם בשבתות וחגים", אומר סופר, "לכן לא חשדו כשלא ראו את האופנוע".

אין ספק שמדובר במערך מתוכנן ומתוזמן, כזה שמודע להגנות הרבות הנוספות שהיו על האופנוע, והדבר נעשה במקצועיות רבה. "העניין הוא שהאופנוע חונה ליד עמוד תאורה שמאיר על חצי רחוב, זה ממש לבוא לאור הלילה ולבצע פשע ללא הפרעה", אומר סופר.

על האופנוע היה ציוד מציל חיים בשווי מאות אלפי שקלים, שנגנב יחד עמו. "זה אובדן קשה נוסף", אומר פולק. "כל דבר בארגון מגיע מתרומות של אנשים, ועל כל תיק ציוד אנחנו צריכים להשקיע הרבה, גניבה כזו היא נזק רציני, גם כספי וגם מקשה על הצלת חיי אדם".

האופנוע נגנב תוך כדי שהמתנדב טיפל בפצוע

תודה לק-ל, באיחוד הצלה לא נתקלו בתופעת גנבות באופן חריג, לא יותר מאשר כל אדם שחושש לרכושו הפרטי. אבל כשיש כבר סיפורים, הם צורבים בלב, בעיקר משום שמדובר בכלים שרואים עליהם שהם משרתים מטרה ספציפית חשובה. "זה כמו לגנוב אמבולנס", אומר פולק, ומשתף אותי במקרה שהתרחש ביום כיפור האחרון. "זה היה ביום כיפור. אחד המתנדבים טס על האופנוע לביצוע החייאה, הטלית והקיטל שלו היו על האופנוע. תוך כדי שהוא מנשים את החולה, האופנוע שלו נגנב. המשטרה מצאה אותו חצי מפורק באחד הכפרים הערבים". אחד הדברים שמדאיגים בכל עניין הגניבה, הוא מעבר לנזק הכספי, השלכה שיכולה להיות על חיי אדם. "תארי לעצמך כונן, שיודע שיש לו אופנוע מתחת לבית. הוא מקבל קריאה דחופה, רץ למטה, ומגלה שאין לו אפשרות לצאת. זה יכול לגרום לנזקים חמורים, עד מוות".

מכאן הוא נגנב מכאן הוא נגנב

"גם הפעילות הופכת להיות נמוכה יותר", מעיד סופר. "עם רכב (או פחית, כפי שסופר מכנה רכב - ש.ח) קשה יותר להגיע למקומות מסוימים, ואתה עושה יותר חישובים מאשר כשאתה עם אופנוע".

מסקנות רבות קשה להסיק מהאירוע, משום שנראה שהמטרה סומנה, והיתה יוצאת לפועל בצורה כזו או אחרת. באיחוד הצלה כבר עובדים קשה במטרה להשיג שותפים חדשים להצלת חיים, שיסייעו להחזיר למערך הארגון את האופנוע שייחשב למספר 1, במקום קודמו שנגנב, ומקווים בכל לב, שזו תהיה הפעם האחרונה שייאלצו להתמודד עם מקרים מצערים שכאלו. אין להם באמת זמן מיותר. העבודה האמיתית שלהם הרי היא הצלת חיים, לא?

תגיות:איחוד הצלההצלת נפשות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה