לאישה

לגזור ולשמור: טיפים ועצות לראש השנה

הרבנית חגית שירה, במאמר מקיף על איך כדאי להתכונן ולהתנהג בימים האחרונים של השנה, ובראש השנה עצמו, וגם: על הסגוליות המיוחדת של יום ראש השנה, וטיפים לעבור אותו בשלום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנחנו נמצאים עכשיו בסוף אלול, בעיצומם של הימים האחרונים של השנה, מקפלים את תשפ"א ומתכוננים לתשפ"ב. כל חגי ומועדי ישראל בלוח שלנו, מספרים את העבר, ומזכירים מאורעות שהתרחשו למפרע. אולם רק ראש השנה הוא על העתיד להיות, "היום הרת עולם..."  כמו שאישה הרה כל מה שהיא אוכל ועושה - משפיע על ההיריון ועל העובר שלה, כך ראש השנה זהו יום שמשפיע על ה'היריון' של כל השנה כולה, זה יום יחיד שמשפיע על כל השנה, והעתיד הזה מוסתר מאיתנו, שנאמר "בכסה ליום חגנו..." .

בכדי לזכות בשנה טובה, בבריאות, שמירה, נחת, פרנסה ועוד, צריך הכנה, ובעיקר לעבור את ימי הדין הכי נכון שאפשר. בדיוק בגלל זה, הכינה עבורכן הרבנית חגית שירה, כמה עצות וטיפים, סגולות ומנהגים לשנה טובה ומלאה בשורות טובות. ונתחיל דווקא מסוף השנה, כי הסיום מראה על ההתחלה. בדיוק כמו שהיום שלנו נראה כמו איך שהלכנו לישון בלילה.

טיפים לסוף השנה:

זמן של "חיסול מדפים" – הימים האחרונים של השנה, זה זמן של "מכירת סוף עונה". מה שכל השנה את יכולה להשיג בהרבה מאמץ, ויתור, תפילה ודמעות - בימים האלה יש "תשעים ותשע אחוזי הנחה", ה' כל כך קרוב, שכל מילה שלך יכולה לשפוך עלייך שפע ענק.

כל יום מתקן את בחינת יומו – בימים האחרונים של השנה, כל יום מתקן את אותו היום בשבוע לאורך כל השנה. דמייני לך, שאת מחזיקה סקוטש ביד, ויש לך את ההזדמנות ביום ראשון לנקות את כל העוונות של כל ימי הראשון שהיו השנה, וביום שני הזדמנות לנקות את כל ימי שני, וכן הלאה.

מה לעשות ביום האחרון של השנה? להודות - ביום האחרון של השנה, שלישי בלילה ורביעי, צריך להיות עם הרבה רגש של הודיה ותודה לבורא עולם על השנה שהייתה לנו. להתהלך עם זה כל היום. חובה למצוא זמן לחשבון נפש קצר וגם למנוחה.

טיפים ליום ראש השנה עצמו:

ראש השנה – זמן היענות תפילות - ראש השנה, יום בו נברא האדם, יותר חשוב מיום בו נברא העולם, יש לכולנו יום הולדת וכמו ביום הולדת תפילות נענות – "אני היום ילדתיך, שאל ממני ואתנה..."

ראש השנה – מסוגל לפקידת עקרות - תניא רבי אליעזר אומר שבראש השנה נפקדה שרה, רחל וחנה ולפי מדרש תנחומא גם רבקה ולאה, וגם אמו של ר' שמעון בר יוחאי. יום זה מסוגל לפקידת עקרות. דורשי רשומות נתנו רמז, שהאותיות הבאות אחרי המילה "עקרה", הם "שופר", מפני שעל ידי קול השופר בראש השנה, אפשר לפקוד עקרות. 

ראש השנה – זמן של בית -  בזמן זה, עדיף להיות בבית, גם אם אתם זוג צעיר. זהו יום קריטי לכל השנה, והסימנים והברכות נספגים בקירות. אורחים זה כיף ונהדר אבל תמיד תמיד מלווה בפטפוטים, זה לא הזמן.  בסוכות נארח ונתארח.

מומלץ לשמור על הדיבור -  בראש השנה, כולנו "עוברים לפניו כבני מרון", כך אומרת הגמרא "כבני אמרנא". פירוש נוסף למילים אלה, הוא כי דנים את האדם על האמירות – על הדיבורים – לכן בראש השנה, חשוב מאוד לשמור על פה נקי.

עוברים לפניו כבני מרון- בספרי החסידות מקשרים את זה למרון, לרבי שמעון בר יוחאי, שאמר "יכול אני לפטור את כל העולם מן הדין". רבי שמעון בר יוחאי, הוא מתנה שקיבלנו לאחר חורבן בית המקדש. חשוב להזכיר אותו כל השנה ולנסוע בל"ג בעומר, אבל הזמן הכי חשוב הוא ביום הדין – "כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק"

לא לכעוס! – כתוב ש"כל הכועס בראש השנה סימן רע לו לכל השנה", לכן חשוב להיזהר מכעס. זה מפחיד שזה סימן רע, ועם קצת הכנה אפשר להתגבר ולהצליח. כך נלמד שאנו מסוגלים להתגבר לאורך כל השנה.

צדקה – חשוב לתת צדקה בערב ראש השנה ולתמוך בעניים, בכדי שגם להם יהיה חג שמח.

לא לחסוך - כשהבעל חוזר מבית הכנסת, צריך שיהיה שולחן ערוך ומכובד, עם סימני עושר ושפע, כלים נאים ומאכלים משובחים. לא לחשוש להוציא כסף על סעודות החג ביד רחבה. מובא בשדי יער: "יאכל בשמחה, ויבטח בה' יתברך שיזמין לו פרנסתו בכבוד, כשיוסיף להוציא לכבוד היום הקדוש הזה כי רב הוא". חשוב מאוד שלא להראות חס ושלום סימני עוני, של משהו מקומט, פרום, דהוי או קרוע.

לבוש לבן חגיגי - ללבוש לבן וחגיגי, להיראות כמו בת של מלך, נסיכה, רגועה ושלווה – את ממליכה את ה'.

לברך, על הזמן, את כולם – לברך, לברך ולברך כל הזמן, את כולם. "לשנה טובה תכתבו",  "תזכו לשנים רבות נעימות וטובות". כמו כן, נוהגים לברך איש את רעהו לאחר תפילת ערבית.

לא לישון – כתוב שמי שישן בראש השנה מזלו ישן. לכן, כדאי לקום לקום מוקדם בבוקר ובחריצות. לזכור שכך תיראה כל השנה שלך. בצהריים אפשר לישון לאחר חצות היום.

לקרוא תהילים יש פתגם ידוע ומרגש – "להגיד תהילים, כדי שלא נצטרך להגיד תהילים".

כמו כן, כתוב ש"מי שעוסק בתורה לפני השינה, אין מבשרין אותו בשורות רעות". לפני שהולכים לישון בראש השנה, כדאי לקרוא תהילים עד שתגבר עלייך שינה. חכמינו לא נקטו במזמורים מסוימים, אלא לקרוא תהילים כמה שמסוגלים ויהיו רק בשורות טובות.

תקיעת שופר – בזמן התקיעות, הקב"ה עובר מכסא דין לכסא רחמים – עמדי בשקט בעיניים עצומות, אל תבקשי דבר, המליכי את ה', התחברי ותני לשופר לעשות את העבודה, הקול הפשוט הזה, יעבור בך וישפר אותך ואת חייך.

לא לבכות - לא להביא את עצמך לבכי בראש השנה, כך אומר הרב עובדיה יוסף זצ"ל, "חדוות ה' היא מעוזכם", לבטוח בה' שיעשה לנו רק טוב. זה בדוק שיהיה לך רגע שהבכי יבוא פתאום ,זה סימן, כך כותב האר"י הקדוש שעכשיו דנים אותך. מה לעשות? להשתפך ולבקש.

לא אומרים וידוי - לא מתוודים בראש השנה ולא מזכירים עוונות.

תשליך -נשים לא עושות תשליך, אבל טוב מאוד לראות מקור מים, ובלב – לזרוק לשם את כל העוונות שלנו. אמרו חז"ל – "אין מושחין את המלכים, אלא על יד המעיין, בכדי שתימשך מלכותם". כשם שהמים נמשכים והולכים, כך תימשך לנו שנה טובה ומתוקה. נהר – סימן טוב – "הנני נוטה אליך כנהר שלום". נחל – נוטריקון – נפשנו חכתה לה'.  מים – מלא ידינו מברכותיך. מעושר מתנות ידיך. הבעל שם טוב הקדוש אמר, שכאשר רואים מים - להזכיר שהוא  אמר שמים זה סימן של ברכה.

מרבין בשמחה לסימן של שמחה – לכל השנה כולה. לא משנה מה, לזכור להיות עם חיוך על הפנים – גם אם נשפך, נפל, נשבר או שהרימון הכתים את החולצה הלבנה, והדבש נדבק על הראנר החדש – זה סימן טוב. השל"ה הקדוש כותב שהפירות והסימנים הם סימן להתעוררות מלמעלה אל העיקר הם הברכות והמילים וההתעוררות מלמטה.

והכי חשוב: השלום - כלים יפים ושולחן יפה, אבל כלום לא שווה אם אין שלום!!! "לא מצאתי כלי מחזיק ברכה אלא השלום". לכן חשוב ליישר את ההדורים לפני החג, ובשביל זה המציאו את כרטיסי הברכה. לפני שאת שולחת כרטיסים למרחקים, עם בולים ושליחים, שלחי כרטיסים לקרובים לך, לבעלך, לביתך הבוגרת (והמרגיזה) ולאמא שלך.

אז יהי רצון שנזכה להרבה אהבה ולשנה מתוקה, בריאות, שמחות ומילוי משאלות רק לטובה. אמן כן יהי רצון.

תגיות:ראש השנהחודש אלולנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה