פעילות הידברות

יוזמה חדשה: "רב על הקו" – מענה הלכתי חובק עולם

יוזמה חדשה מבית מדרשו של הרב זמיר כהן - מציעה מענה טלפוני יחיד מסוגו, במסגרתו תוכלו לשאול את כל השאלות שמעניינות אתכם, ולקבל תשובות מפי פוסקים ומורי הוראה. וגם: השאלות הכי לא שגרתיות שהרבנים נשאלו

אא

הכל התחיל בפסח האחרון. משה חיים, מי שמוכר בין היתר בשל פעילותו סביב שיעורי התורה השבועיים של הרב זמיר כהן ברמת אביב, ומנהל דף פייסבוק מתוקשר – החל להרגיש עומס. "לפני מספר חודשים התחלתי להרגיש עומס מאוד גדול, בשל ריבוי פניות שהגיעו אליי דרך הפייסבוק, וביקשו את התייחסותו של הרב זמיר", הוא מתאר. "הרגשתי צורך חזק בתגבור במענה. חיפשתי מישהו מטעם הרב שיוכל להתמודד עם כמות הפניות שמגיעות אליי, ופניתי אל הרב זמיר עם הדילמה הזו.

מכאן והלאה התגלגלו העניינים כמו כדור שלג במורד הר. "פניתי לרבנים נוספים שהרב זמיר המליץ עליהם, ויחד פתחנו מוקד מיוחד. הכשרנו חדר אליו הכנסנו מרכזייה משוכללת, פרסמנו קצת את המוקד, מישהי אפילו נתנה לי את הרעיון של השם 'רב על הקו' והיום, ברוך ה' אנחנו מטפלים מדי יום בפניות רבות. התגובות עד כה מאוד טובות, והתחושה של הפונים היא שיש אוזן קשבת שמוכנה לשמוע - בסבלנות ונועם, את מה שיש להם על הלב, בפרט לאור מה שאנחנו עוברים בתקופה קשה זו".

אז אמנם מי שהגה את הרעיון הוא משה חיים, אולם יוזמי הפרויקט שעמדו ועומדים לצידו כל העת, הם כאמור מנהל כולל האברכים בראשותו של הרב זמיר כהן (אשר ביקש להישאר בעילום שם) והרב ישי צרפתי – מנהל ישיבת "היכל מאיר", גם היא בראשות הרב זמיר כהן. בהמשך, פנו שלושתם אל הרב איתמר אינה-סזן ובסופו של דבר, הורכבה הנבחרת המנצחת. "כל הרבנים שלוקחים חלק בפרויקט, שולטים היטב בהלכה. אך מלבד זאת, גם בפן האישי, האנשים שגוייסו לפרויקט, הם אנשי מעלה בעלי סובלנות והבנה, עם רגישות ורוגע. כאלו שיודעים לענות במתינות ולהקרין חום", אומר מנהל הכולל.

"יש המון זיכוי הרבים וקידוש ה' בעקבות השיחות"

על אלו נושאים אתם נותנים מענה במסגרת פרויקט 'רב על הקו'?

"אנחנו משתדלים לענות על הכל", מסביר הרב איתמר אינה-סזן. "זוגיות, הלכה, שידוכים, שלום בית ועוד. למשל, לא מזמן התקשרה אישה אחת שסיפרה לנו שהיא מאוד רוצה להתחיל לשמור שבת, אולם מצבה הכלכלי אינו מאפשר לה קנייה של פלטה, מיחם ושאר דברים נצרכים. לאחר שפנינו לארגון יקר בשם 'יושב בסתר עליון' - בדרך של מתן בסתר, היטו פעילי הארגון  שכם ודאגו שאותה אישה תקבל את כל מחסורה. וכיום, המשפחה כולה שומרת שבת".

הרב איתמר אינה-סזן משיב על שאלות הרב איתמר אינה-סזן משיב על שאלות

ומה קורה כאשר מגיעה שאלה שאינה בתחום אחריותם, אתם שואלים? שאלה כזו מופנית ישירות לרב זמיר כהן ואם צריך – אף לגורמים אחרים. בכל מקרה, השואל יקבל תשובה מדויקת ועזרה מקיפה, ככל שיידרש.

אילו תגובות קיבלתם עד היום ליוזמה?

"יש המון תגובות חמות מאנשים, ואני מרגיש שזה ממש עוזר. מלבד זאת, יש גם המון זיכוי הרבים שמתרחש בזכות השיחות במוקד. אנחנו מקבלים למשל עשרות ומאות שיחות בעניינים של קירוב לבבות ושלום בית. כמו כן, הרבה מתקשרים קיבלו על עצמם קבלות תוך כדי השיחות האלה: היו למשל לא מעט בנות שלקחו על עצמן לשמור נגיעה, או אנשים שנתקלו בעקבות המצב הביטחוני בשאלות משאלות שונות – איך להתנהג בזמן מלחמה וכדומה. כך שהמענה, בין אם הוא בהלכה או בין אם בהשקפה, עוזר לכולם".

השאלות: החל מאהבה נכזבת ועד היתר רבני לנקמה

כאמור, במסגרת הפרויקט, המתקשרים יכולים לשאול כל שאלה, בכל נושא בו הם מעוניינים לקבל מענה. בשל כך, שאלות רבות המגיעות למוקד הן, איך לומר, קצת לא שגרתיות. "התקשרה לפני זמן מה, אישה שהיא במקור מארצות הברית, והיא הבעלים של בניין שלם בתל אביב, שבקומה התחתונה שלו ישנו בית כנסת עם עשרה ספרי תורה. היא פנתה אלינו כיוון שרצתה להרוס את הבניין, ותהתה האם אפשר לעשות זאת מבחינה הלכתית. היא קיבלה תשובה מפורטת ועזרה גדולה כל כך, עד שאפילו הגיבה על כך באפליקציה של הרצאות הרב זמיר כהן.

יש גם שאלות לא שגרתיות יש גם שאלות לא שגרתיות

"הייתה גם מישהי שחוותה אהבה נכזבת, והתקשרה אלינו בוכה", מתאר אחד הרבנים. "הבנתי לליבה, ועם זאת – התחלתי להסביר את החשיבות של ראיית הדברים בצורה אמונית. תוך כדי שיחה, הרגשתי איך בעברו השני של הקו – הדברים מתחילים לחלחל. לאט לאט היא הבינה שזה התיקון שהיא נדרשה לעבור ואם הזיווג לא שלה – הרי שזה לא יתקדם הלאה. ככה זה, ככל שאדם חי יותר ויותר את האמונה כך קל לו יותר לפרש את הקורות אותו, נכונה". הטלפון הבא של אותה בחורה כבר היה כדי להודות לרב על השיחה הקודמת, על ההסברים המפורטים והחכמים שניתנו לה – שבעקבותיהם החליטה להתחיל חיים חדשים.

דוגמאות נוספות, שהעלו הרבנים במוקד, נוגעות למשל לאישה שיוצאת עם גוי, גברת שרצתה להתאבד, ואפילו אדם שהתקשר והציג את עצמו כאיש עסקים, כשניכר שהוא שרוי בסערת נפש של ממש, אחרי ששמע על רצח שלושת הנערים הי"ד. הלה ביקש לקבל היתר רבני לנקום בערבים. אם הצלחנו לסקרן אתכם – התשובה היא שעל אף שמבחינה הלכתית ישנה מצווה למחות את זכר עמלק, אסור שאדם ייקח את החוק לידיו וייטול כאוות נפשו, חייו של אדם אחר. בדיוק לשם כך יש צבא - שעושה את מלאכתו נאמנה. ועל מי עלינו להישען? רק על אבינו שבשמיים – לנו נותר רק להחזיק חזק, באמונה שלנו בקב"ה. לאחר שיחה ממושכת איתו, התרצה אותו איש העסקים ונרגע מהרצון שפיעם בו, לנקום. לאחר מכן, ביקש אף לתרום לכולל של הרב זמיר.

הביקוש ליוזמה, מתברר – כל כך גדול, עד שבמוקד כבר חושבים על הרחבת הפרויקט. "מכיוון שמתקשרים המון אנשים מהארץ ומחו"ל", אומר הרב אינה-סזן, "שעות העבודה במוקד מתווספות מדי יום ואנו מקווים להרחיב בהתאם את מספר הרבנים שיוכלו לספק מענה. אנשים רבים אומרים שהם נהנים לחזור ולשאול אותנו שוב ושוב, כי התשובות ניתנות בצורה מקצועית ולא כלאחר יד - כך שאני חושב שמעל הכל, המטרה העיקרית היא להמשיך ולהפיץ את אור התורה בגישה רכה, מבינה ונעימה".

המענה הקולי "רב על הקו" עומד לרשותכם במספר 02-6511000 מדי יום, בין השעות 9:30 בבוקר עד 12:30 בצהריים,  וכן מ-16:00 עד 19:00, ובימי שישי בין השעות 14:00-17:00. במידה ולא עונים – אפשר להשאיר פרטים ויחזרו אליכם בהקדם.

תגיות:הרב זמיר כהןהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה