דמויות ביהדות

רבי אלעזר אבוחצירא: חייו ומותו

הוא היה אדם עדין וצנום שמיעט באכילה ושתייה, רוב הזמן הסתגר בביתו, וקיבל אליו גברים בלבד. עם זאת, שמעו יצא לפניו, ורבבות אנשים נהרו אליו מכל רחבי הארץ והעולם. רבי אלעזר אבוחצירא: חייו ומותו

אא

רבי אלעזר אבוחצירא, או בכינויו העממי "הבבא אלעזר", יליד שנת תש"ח, הינו צאצא למשפחת אבוחצירא הענפה, משפחת מקובלים ממרוקו שרובם ככולם רבנים וגדולי רוח. רבי אלעזר הוא בנו של רבי מאיר אבוחצירא, ונכדו של רבי ישראל אבוחצירא, הלא הוא "הבבא סאלי" הנודע. אחיו הינו הרב דוד חי אבוחצירא, שקבע את מושבו בנהריה שבצפון. דודו הוא הרב ברוך אבוחצירא, המכונה גם ה"באבא ברוך", ונחשב לממשיך דרכו של בבא סאלי.

את חצרו קבע הבבא אלעזר ברחוב קפריסין שבבאר שבע, ולשם נהרו חסידים, פשוטי עם, פוליטיקאים ואנשי ציבור כאחד. רובם ככולם התדפקו על דלת חצרו כדי להתברך מפיו של הצדיק.

הבבא אלעזר, כמו גם אבותיו היה שקדן גדול ומנהיג ציבור, אשר עסק בתורת הסוד ושלט ברזי הקבלה. הסיפורים סביב אישיותו וברכותיו העידו כי הבבא היה בעל כוחות מיוחדים וסגוליים.

הבבא אלעזר קיבל אמנם המוני אנשים בחדר ביתו, אך מעטים זכו לראות את זיו פניו. מצוות שמירת העיניים עמדה כנר לרגליו, ועל כן ראשו תמיד היה רכון כלפי מטה, וגופו היה עטוף בגלימה שחורה שכיסתה את רוב פניו. למרות השפע שביקשו חסידיו ומבקריו להרעיף עליו, לא נקף מאומה להנאתו האישית, והמשיך לדבוק בחיי הסיגוף בהם בחר כדרך חיים.את ילדותו, בעיר ריסאני שבמחוז תפילאלת שבמרוקו, העביר רבי אלעזר ביתמות מאימו, שמחה אבוחצירא, שנפטרה כשהיה צעיר בימים. כשעלה לישראל, יחד עם אביו ואחיו, בשנת תשכ"ו (1966) השתקע באשדוד.

לימים החל ללמוד בישיבת "הרמב"ם" שבתל אביב אצל הרב אברהם חפוטא,‏ שהיה מקורבו של סבו הבאבא סאלי. כמו כן, למד רבי אלעזר בישיבת פורת יוסף בירושלים, משם גם יצאה הלווייתו ביום  שישי האחרון.

מסתבר שהדרך בה נפטר, עם כל הטראגיות שבה, לא הייתה נראית כחדשה לבני משפחתו. בתחילת המאה הקודמת, עוד כששהתה משפחת אבוחצירא במרוקו, ביקש המושל במחוז להרוג את יהודי המקום. רבי דוד אבוחצירא, נכדו של רבי יעקב אבוחצירא ואחיהם הגדול של הבבא סאלי ואחיו הבבא חאקי, הציל את היהודים מן הגזרה הנוראה על ידי שמסר את נפשו במקומם. כך הלך לעולמו כשהוא מקיים במותו את מצוות קידוש השם.

יש האומרים שגם פטירתו של הבבא אלעזר הייתה ככפרה על עם ישראל, ושבמותו הנוראי ביטל בוודאי גזירה גדולה שהייתה צריכה לרדת לעולם ונתבטלה. יהי רצון שזכותו וזכות תורתו תעמוד לנו ותגן עלינו. אמן.

תגיות:רבי אלעזר אבוחציראהבבא אלעזרגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה