ספרים

ספר משנה תורה: פסגת היצירה של הרמב"ם

הספר משנה תורה של רבנו משה בן מימון (הרמב"ם), הוא סיכום כל פרטי ההלכות של תרי"ג מצוות. מדובר באחת היצירות המקיפות, המסודרות והמשפיעות ביותר של ההלכה בפרט, והתורה שבעל-פה בכלל, בכל תולדות העם היהודי

אא

מה. הספר משנה תורה של רבנו משה בן מימון (הרמב"ם), הוא סיכום כל פרטי ההלכות של תרי"ג מצוות. מדובר באחת היצירות המקיפות, המסודרות והמשפיעות ביותר של ההלכה בפרט, והתורה שבעל-פה בכלל, בכל תולדות העם היהודי. החיבור מצטיין בסדר קפדני שלא היה אופייני עד לתקופת כתיבתו, והרמב"ם יוצר בו קטלוג חדשני של כל עולם ההלכה. ספר זה גם ידוע בשמו היד החזקה – שכן הוא מחולק לי"ד ספרים, כנגד 14 הפרקים שיש בכף היד: מדע, אהבה, זמנים, נשים, קדושה, הפלאה, זרעים, עבודה, קרבנות, טהרה, נזיקין, קניין, משפטים ושופטים. כל ספר מחולק לנושא הלכתי, והנושאים מחולקים בתוכם לפרקים והפרקים להלכות. בסך הכל קיימים 14 ספרים, ובתוכם 1000 פרקים (בדיוק!) ועשרות אלפי הלכות.

למה. בהקדמה לספרו כותב הרמב"ם: "ובזמן הזה תכפו צרות יתרות, ודחקה שעה את הכול, ואבדה חכמת חכמינו, ובינת נבונינו נסתתרה; לפיכך אותן הפירושין והתשובות וההלכות שחיברו הגאונים, וראו שהם דברים מבוארים, נתקשו בימינו, ואין מבין ענייניהם כראוי אלא מעט במספר... ומפני זה נערתי חוצני, אני משה בירב מיימון הספרדי... וראיתי לחבר דברים המתבררים מכל אלו החיבורין, בעניין האסור והמותר והטמא והטהור עם שאר דיני תורה: כולן בלשון ברורה ודרך קצרה, עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכול, בלא קושיה ולא פירוק, ולא זה אומר בכה וזה אומר בכה, אלא דברים ברורים קרובים נכונים, על פי המשפט אשר יתבאר מכל אלו החיבורין והפירושין הנמצאים מימות רבנו הקדוש ועד עכשיו...עד שיהיו כל הדינין גלויין לקטן ולגדול בדין כל מצוה ומצוה, ובדין כל הדברים שתיקנו חכמים ונביאים: כללו של דבר, כדי שלא יהא אדם צריך לחיבור אחר בעולם בדין מדיני ישראל; אלא יהיה חיבור זה מקבץ לתורה שבעל פה כולה, עם התקנות והמנהגות והגזירות שנעשו מימות משה רבנו ועד חיבור התלמוד... לפיכך קראתי שם חיבור זה משנה תורה, לפי שאדם קורא תורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה, ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם".

משהו מעניין לסיום. כשהוציא הרמב"ם את ספרו, קמו עליו מתנגדים רבים וקראו לגנוז את הספר, בעיקר בגלל שההלכות בו מופיעות ללא המקור שלהן בש"ס – דבר שאינו מאפשר לדעת מהיכן שאב הרמב"ם את פסיקתו. אולם הרמב"ם התקבל לבסוף בכל תפוצות ישראל, והוצב כאחד מעמודי הפסיקה היסודיים של עולם ההלכה. היעדר המקורות במשנה תורה הביא לכתיבתם של מאות חיבורים תורניים סביב הרמב"ם, הידועים בשמם: נושאי כלים. הבולטים שבהם הם הכסף משנה, מגיד משנה, מגדל עוז, הגהות מימוניות ועוד. עד היום שמור מקום של כבוד לספר משנה תורה, והוא מהווה נדבך עיקרי לכל העוסק בלימוד התורה וההלכה בפרט.

תגיות:הרמב"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה