שלומי בן חור: פייטן נולד

הוא מקווה להיות הדבר הבא בעולם הפיוט, ומתכנן לקחת את הז'אנר למקומות חדשים ומפתיעים. "אני לא רואה את עצמי עולה על במות כבעבר ושר שירים ללא תוכן יהודי", אומר שלומי בן חור

אא
לשלומי בן חור לא חסר שום דבר בחיים. הוא בן 39, נשוי פלוס 3, מאחוריו שני תארים (תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני במנהל עסקים), וסימן המון V על היעדים שהציב לעצמו בחיים. אך דבר אחד בוער בו מאז שהוא זוכר את עצמו: השירה והפיוט. בן חור גדל בקריית שמונה, שם למד אצל הפייטן הידוע ניסים שושן ז"ל, שהיה המורה לפיוט של ליאור אלמליח – פייטן מוכשר נוסף שיצא מהעיר הצפונית. עוד מילדותו למד על ברכיו את שירת הבקשות, המקאמים והפיוטים בסגנון המרוקאי. הלימוד האינטנסיבי נמשך כחמש שנים, ובהן נצמד בן חור אל הפייטן הוותיק, והגיע איתו לכל רחבי הארץ, במיוחד בשבתות בקשות. בשנים האחרונות החל לעבוד על מספר פרויקטים מיוחדים, שדרכם הוא מצפה להתפרסם ולצאת מחוץ למסגרת בית הכנסת ויודעי הח"ן, ולהגיע לקדמת הבמה. לאחרונה שחרר את הדיסק החדש שלו, בעיבודו של מקסים משעלי, המכיל שישה פיוטים יפהפיים. בדיסק פיוטים כגון "כוכב צדק", "אשיר לך ארץ חמדה", "אל אדון" בלחן של אחד מלהיטי עמיר בניון ועוד. בינו לבין חלק גדול מהאומנים הצעירים יש הבדל גדול: מבחינתו הפרסום הוא רק הדרך ולא המטרה, שכן היעד ברור ומדויק: קידוש שם שמיים ברבים. ברמה המוזיקלית החליט בן חור לקחת את הפיוט למקומות אחרים, ואף ניסה לשלב סגנונות רבים ומיוחדים ביחד עם הפיוט. כך למשל הקליט את השיר "נקדישך" - אותה קדושה הנאמרת בכל יום ומתנגנת בניגון מיוחד בשבתות ובימים טובים – בשיתוף פעולה עם מושיק שלומי, DJ ואיש סאונד מהמובילים בתחום. את הקדושה הם לקחו למקום אחר ע"י עיבוד המתכתב עם מוזיקת עולם. השיר תפס תאוצה תוך שבוע בלבד מצאתו, והעדות לכך היא מספר הצפיות של השיר ביוטיוב.
איך הגעת לשיתוף פעולה עם תקליטן בעל שם עולמי?
"שיתוף הפעולה בין מושיק לביני נוצר במקרה. אני והוא מתפללים באותו בית הכנסת שבקריית שמואל. מושיק שמע אותי מפייט כל שבת. שבת אחת נודע לי שהוא די.גיי ואיש סאונד, אך לא ידעתי באיזה סדר גודל, ועד כמה הוא מפורסם ומצליח. פניתי אליו ושאלתי אם הוא מוכן לעשות משהו שישלב את תחום הפיוט שלי עם המוסיקה שהוא יוצר. מושיק השיב בחיוב מיד. מכאן התחלנו לחשוב על כל מיני פיוטים עד שהגענו לנקדישך. הקלטנו את השיר בשני טייקים".
 מה השאיפות שלך בטווח הרחוק?
"הכותרת שעומדת נגד עיניי היא קידוש השם, כדי להגיע לזה אני רוצה להביא את עצמי לקדמת הבמה ולהתפרסם עם פיוט ישן וחדש. מטרה נוספת היא להביא לקהלים חדשים את הפיוט בצורה חדשה, עכשווית, בעיבוד מיוחד. כאיש היי-טק, רציתי להביא את החיבור של הפיוטים עם האלקטרוניקה, הווה ועבר בשילוב אחד. אני רוצה להביא את עצמי לתודעת הקהל, ועדיין להוכיח שלהישאר צנוע זה לא בלתי אפשרי. ברצוני להביא את הקדושה ללא שום בושה גם לקהלים לא דתיים האוהבים את הזאנר".
 למה החלטת למעשה להתרכז אך ורק בשירת קודש?
"התפללתי לקדוש ברוך הוא שיהיה שותפי במסע הפיוט. על מנת שאהיה ראוי לשותף כזה, אני חייב להתנהג בהתאם לשותף אותו אני מבקש. המטרה שלי היא לשיר שירי קודש, כלומר פיוטים המשבחים את הבורא. יש לי הרבה הצעות לשיר שירי עגבים, אך אני מסרב בתוקף. נאמר כבד את ה מגרונך, הווה אומר שאם ניתנה לך מתנה משמיים - עליך להשתמש בה עבור מי שנתן לך אותה."התוכן בשיר חייב להתאים את אורחות חיי. כאדם דתי אין לי היתר או עניין לשיר על הליכה לים בשבת. זה בניגוד לכל האני מאמין שלי. אין לי רצון לצאת מהקונספט הקדוש בשירה. לא רואה את עצמי שוב עולה על במות כבעבר ושר שירים ללא תוכן יהודי אמיתי. כאבא המחנך את הדור הבא של בנותיי, הפיוט נע סביב שולחן שבת. איזה מדהים לראות את בנותיי, בנות 11, 7 ושנתיים וחצי, מפייטות ביחד עם אבא פיוטים כגון אעופה אשכונה, כי אשמרה שבת, דגולים משלו, כוכב צדק ועוד. המסר נטמע עוד בינקות. הנשמה של הילדה מושפעת ממסר של קדושה, ומה שנלמד בגיל צעיר יישאר לעולם". הרעיון של בן חור, כפי שהבנתם, הוא לשלב בין הפיוטים לאלקטרוניקה. "הפיוט נתפס תמיד כשיר של כלים אותנטיים בלבד - עוד, כינור, דרבוקה וכו", הוא אומר. "היוזמה שלי, ביחד עם האומן מושיק שלומי, היתה לקחת את הטקסט הקדום ולחבר לו עיבוד בקצב של היום. עולם של ישן בשילוב עם החדש. אם יהודי שמעולם לא פתח ספר תהלים ידקלם מזמור של תהלים דרך המוזיקה החדשה, כבר פתחנו יחדיו פתח כחודו של מחט".
 
 
תגיות:שלומי בן חורמוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה