לאישה

לב של אמא: סיפורה של מורן תבורי

לאחר נישואיה גילתה מורן תבורי כי ילדיה נולדים חולים, ולבם חלש מכדי לשאת אותם. למרות הקשיים היא התמודדה בגבורה ואמונתה התעצמה. ראיון מרגש עם מוסר השכל בצדו

אא

אם תגיעו למופע לנשים "שחרור קדוש" של מורן תבורי, לא תאמינו כמה עוצמה, אופטימיות ואהבת השם מרוכזים באישה אחת. היא שרה ורוקדת, מחייכת ומחזקת, ובעיקר מראה שעם קשיי החיים ניתן להתמודד בהצלחה - בעיקר בזכות כח האמונה והיכולת להפנים לעומק שהכל לטובה. ואם זה לא מספיק, היא משמשת בנוסף גם כליצנית ימי הולדת.

מורן תבורי (29) אמנם חזרה בתשובה לפני כחמש שנים, אך את ניצני ההתקרבות שלה ליהדות ניתן למצוא בשלב מוקדם הרבה יותר בחייה. לפני עשרים שנה היה לה דוד שנפטר, וחודש לאחר פטירתו סבתה שתחיה חלמה אותו, ובחלומה ראתה כי בנה לבוש בגד שחור ומלוכלך, ונראה עייף מאוד. בנה המנוח סיפר לה שהוא לא זוכה למנוחה, כי הוא חייב כסף לאדם מסוים בתל אביב, ולא ינוח עד שישולם חוב זה. הבן אף נקב בשם מדויק ובכתובת האדם. "לאחר אימות הדברים במציאות, סבתי לקחה הלוואה ושילמה את החוב", מספרת תבורי. "לא עבר זמן והיא חלמה שוב את בנה, רק שהפעם הוא הגיע אליה בבגדים לבנים ואמר שהוא רגוע. בעקבות המאורע התחזקתי מאוד, אך לצערי בגיל 21 נחלשתי מבחינת קיום המצוות", היא משחזרת בכאב, "אך תמיד ליוותה אותי צביטה בלב כשיצאתי לבלות בימי שישי".

בגיל 24 התחתנה מורן עם תומר (כיום 33), נהג במקצועו, ויחד הם החלו לשמור את השבת. כשמורן היתה בחודש השישי להריונה הראשון, התגלתה אצל בת אחותה מחלת לב קשה. לבה החלש לא שרד את תלאות החיים, והיא נפטרה בגיל חמש בלבד. בעקבות מותה הטראגי, מורן קיבלה על עצמה, לעילוי נשמתה, להתעטר בכיסוי ראש, וכך המשיכה להתחזק אט אט. לאחר הריון תקין לחלוטין נולדה למורן ותומר בת ראשונה - תהילה. "בחודשיה הראשונים שמתי לב שהיא לא מסוגלת לאכול. כולם חשבו שאני סתם לחוצה כי כל כך רציתי להניק אותה ולחוות את האמהות, אבל האמת היא שהיא לא יכלה לינוק. ללב שלה לא היה כוח", מספרת מורן על הגילוי, "לאחר בירורים הסתבר שהיא חולה באותו מחלה". מאז עברו חמש שנים בהם מורן פקדה בתי חולים שונים, כאשר בי"ח שניידר הפך לביתה השני. "את כל החגים העברתי שם", היא מספרת בכאב. "ראש השנה, כיפור, סוכות, חנוכה, פורים ועוד. מרוב ששהיתי שם הרגשתי כמו בבית". בגיל שנה עברה תהילה השתלת לב. הניתוח הצליח, אך נמצאה בכל זאת בסיכון תמידי, היות והמערכת החיסונית שלה היתה חלשה. כל זאת לא גרם למורן לאבד תקווה, והיא ניסתה להרות שנית, בתקווה שהפעם הכל יהיה בסדר. גם ההריון השני עבר בשלום, ובסופו נולד בן, אלעאי שמו. "בגיל חודשיים לקחתי אותו לבדיקת אקו לב באסף הרופא, ושם, למרבה הצער, גילו שהוא חולה באותה מחלה של תהילה", משחזרת מורן. "וכך, בעיצומו של ערב פסח, כשהשולחן ערוך עם מצות וחרוסת, לקחתי את התינוק שלי לביה"ח שניידר רק עם הבגדים שלגופו, שם עבר טיפולים דחופים". נסתרות הן דרכי השם, והרופאים לא הצליחו להציל את אלעאי. ביום העצמאות תש"ע מסר אלעאי בן החצי שנה את נשמתו הטהורה לבורא עולם. "לא ידעתי איך לבשר לבעלי", ממשיכה מורן. "לא רציתי לשבור אותו כי הוא איש כל כך טוב, תומך ועוזר. עם כל הכאב הוא תמיד הבין אותי ולא איבד תקווה". 

אחרי שהילד נפטר, מורן לא עזבה את גופתו לבד. "לא נתתי שאף אחד מהצוות ייגע בו", היא מספרת. "עטפתי אותו ונשאתי אותו על כפות ידיי לבית העלמין. פשוט סירבתי להיפרד ממנו". כשביקרה מורן בבית העלמין מפעם לפעם, צץ בליבה רעיון שינחם את נפשה וייתן מרגוע לכאבה. "ניגשתי למנהל בית העלמין וביקשתי לטהר נפטרות בהתנדבות", מספרת מורן על ההחלטה האמיצה. "רציתי לקיים את החסד הזה לעילוי נשמת הילד שלי, להצלחת הבדיקה שבה ימצאו את הגן הבעייתי, ושהזכות הזאת תעמוד לי ואקבל ילד בריא". מורן החלה במלאכת הקודש, ומיד הרגישה כי היא מקבלת כוחות. "היום אני מבינה את התהליך שעברתי ונהייתי חסינה יותר לחיים", היא מסכמת את התקופה. "אני מאוד מאמינה שאדם בעולם הזה צריך לעשות כמה שיותר מצוות, לשמח ולעזור, כי זה מה שנצחי. בסוף לא נגיע לשמיים עם כסף עושר ווילה. מה שיישאר לנו בסוף אלו מעשינו הטובים. אני מאמינה שאלעאי יחכה לי, ויקבל אותי בברכה כשאגיע אליו בסופו של דבר". מורן עברה לא מעט נסיונות ואתגרים אך לא איבדה את אמונתה, כי את "את אשר ה´ יאהב- ה´ יוכיח" ( משלי, פרק ג, י"ב). אחרי שעבדה על עצמה רבות, הקפידה על ביקורים אצל עובדת סוציאלית ולא הרפתה מהרצון לחזור לשגרה, היא קמה בראש מורם, וכעת צופה לעצמה עתיד טוב יותר. כיום מטפלת מורן בחולים סיעודיים, ולאחר המסכת הלא פשוטה שעברה היא מרגישה צורך לספר את סיפורה ולחזק את בנות ישראל דווקא מהמקום שלה. המופע האישי שלה (לנשים בלבד), שנקרא "שחרור קדוש", כולל את סיפור חזרתה בתשובה, את תקופת ההתמודדות עם מחלות הילדים והשכול, וכמובן את השמירה על האמונה. כל המופע מלווה בקטעים מוזיקליים של שירת קודש.מורן לא נשברת, וממשיכה להאמין כי הכל לטובה. "אם ה´ רוצה שיהיה לי ילד", היא אומרת בפשטות, "אז יהיה לי ילד. אני בטוחה שהקדוש ברוך הוא עוד יישא אותי על כפיו ויחבק אותי, וייתן לי להיות אמא לילד בריא".

לפרטים על המופע לנשים "שחרור קדוש" של מורן תבורי - moran9980@walla.com

המופע מוקדש לעילוי נשמת אלעאי-נאור תבורי ז"ל.

תגיות:מורן תבוריהתמודדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה