היסטוריה

חתונה בהר הזיתים?!

תמונה טמונה: המונים בבגדי שיראין מלווים כנראה חתן וכלה ביום חופתם דווקא בבית הקברות העתיק. למה?

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

מסתורין בלי ירושלים – אינם מסתורין. תמונה מסתורית שהגיעה לידיו של הרב ישראל גליס מספרת סיפור על חתונה לא מוכרת במיקום מפתיע במיוחד: הר הזיתים. איך התגלגלה חתונה לבית העלמין הוותיק והישן של בני ירושלים זה מאות שנים, אין איש יודע.

התבוננות מעמיקה בתמונה מגלה כל מיני פרטים שייתכן ויעזרו לפתרון התעלומה: ראשית, התהלוכה המרכזית – במבט ראשון זה נראה כמו הלוויה, אופייני ומקובל למקום – הלוויה בהר הזיתים מתאימה כמו חתונה לאולמי 'ארמונות חן' באמצע בין הזמנים של חודש אב, אך זה לא כך: ראשית, אין את הפרט המרכזי שכל הלוויה נזקקת לו, ארון מתים, ושנית נראים אנשי ירושלים לבושים בגדי חג, אם נתבונן ונגדיל - נוכל אפילו לזהות חתן וכלה בשולי התמונה.

הרב גליס מעלה השערה, כי זאת חתונה שנעשתה בבית הקברות בניסיון לעצור מגיפה שהשתוללה בירושלים, וחתונה על יד קברות הצדיקים, לכאורה, נעשתה כדי לרצות ולהתפלל שיעתירו למען היישוב הישן בירושלים. "אך להשערה זאת", מסכים איש ירושלים הרב גליס, "אין רגליים במציאות, ואין ראיות המצדדות בה". השערה אחרת מדברת, על חתן יתום שנלקח לחופה ליד קבר אמו שהייתה קבורה בהר, אך זאת כאמור – ללא ביסוס נוסף למעט כוחה של השמועה וההיגיון הבריא.

מיטיבי ראות יוכלו להבחין בקבוצה של עולי תימן, שכבר עלו לירושלים באותה העת. בחלקה העליון של התמונה נראות עוד קבוצות לובשות שחורים – לבוש שמתאים לזמן מגיפה, אך גם לעת הלוויה – והלוויות היו תמיד בהר הזיתים.

כך או כך, תעלומה זאת מופנית גם כלפי הציבור. אם יש מי שיש עמו השערה, ויותר מכך – ידיעה ברורה, לגבי אותה חתונה מסתורית בהר הזיתים, נא יעלה את השערתו ע"ג מכתב למערכת.

פתרון התעלומה, אם ישנו בנמצא, ישיב במנוחה נפשם של רבים מאנשי ירושלים, שהתחבטו לגבי האירוע הפלאי והמסתורי הזה.

תגיות:הר הזיתיםתעלומות יהודיותחתונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה