היסטוריה

כתב היד היקר בעולם - נעלם?

כמעט מחצית מדפי 'כתר ארם צובא' נעלמו. מי העלים אותם?

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

השנה: תש"ז. המקום: חלב, סוריה

הגרסה הרשמית ידועה ומוכרת. כתר ארם צובא, כתב היד המפורסם ביותר בעולם היהודי, המיוחס אחר הסופר בן אשר ומתואר על ידי הרמב"ם, נשמר בחדר מיוחד מתחת לבית הכנסת העתיק בחלב עד ל-29 לנובמבר 1947. יום לאחר שהאו"ם קיבל את תכנית החלוקה, פרצו פרעות בחלב. בית הכנסת עלה בלהבות, יחד עם אוצרות הרוח שהיו בו. שמש בית הכנסת, הספיק להציל מכליה חלק מהכתר, שהוברח מאוחר יותר לארץ ונמסר כפיקדון לידי מדינת ישראל. אשר לשאר הספר - הוא עלה בלהבות ונכחד מהעולם.

"מתברר שכמעט שום דבר מהסיפור הזה אינו נכון", אומר העיתונאי מתי פרידמן. הכתר הגיע לידי מדינת ישראל באמצעות תרגיל הערמה שהתלבן מאוחר יותר בבית הדין הרבני, ולא בהסכמתם של רבני ארם צובא. חמורה יותר מכך היא השאלה לאן נעלמו 200 מתוך 500 דפי הספר המקוריים.

פרידמן גילה כי בניגוד לגרסה המקובלת, אין עדויות לכך שהכתר נשרף או אפילו הגיע לארץ כשחלקים ממנו חסרים. "לפי כל הסימנים, ה'כתר' הגיע לארץ כמעט עם כל הדפים שלו", אומר פרידמן. "משמעות הדבר, שמישהו כאן דאג להעלים אותם".

בתחקיר שערך התברר כי בתחילה הוחזק הכתר במכון 'יד בן צבי' בתנאים רשלניים להפליא. "כל אחד יכול היה לגשת אליו ולעשות בו כרצונו", הוא אומר. "החשש הוא שאכן זה מה שקרה".

בשנת תשמ"ה פנה סוחר יודאיקה חרדי לאספן העתיקות שלמה מוסאיוף והציע לו 90 מדפי הכתר תמורת סכום מופלג. מוסאיוף טוען כי דחה את ההצעה. זמן קצר לאחר מכן, נמצא הסוחר ללא רוח חיים. תעלומת הדפים החסרים מעולם לא נפתרה. 

תגיות:תעלומות יהודיותהיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה