היסטוריה

אוצר טורקי ענק מתחת לכנרת?

מי שיקע בתוך ים הכינרת את כל המשכורות האחרונות של החיילים הטורקים הנסוגים מן הארץ בחזרה לארצם?

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

השנה: תרע"ח. המקום: טבריה. היתכנות: אגדת עם

לזקני טבריה אין ספק: יום אחד מישהו יהפוך לעשיר מופלג והכול בזכות מטמון אגדי של זהב טורקי המונח בקרקעיתה של הכנרת.

שורשיה של האגדה באירועים הדרמטיים שהתרחשו בסביבות הכנרת, בשלהי שנת תרע"ח (1918). הצבא הטורקי היה בעיצומה של נסיגה מבוהלת מפני הגייסות הבריטים המתקדמים בפיקודו של גנרל אלנבי. הבריטים הבקיעו את הקווים הטורקים באזור מגידו ובמבצע בזק השתלטו על כל עמק יזרעאל עד לבית שאן ועד לצמח בחוף הדרומי של הכנרת. באותה שעה עגנה בצמח אוניית קיטור טורקית בשם 'שריעה' שהייתה מפליגה בקו טבריה-צמח. הטורקים הנסוגים עלו לאוניה תוך שהם מעלים איתם ארגז מלא מטבעות זהב שנועד לתשלום המשכורת האחרונה של החיילים הטורקים. אלא שהאוניה לא הספיקה להגיע רחוק. בעודה מפליגה בלם ים הותקפה ה'שריעה' בידי מטוסים בריטים וטבעה במקום. האוצר ירד למצולות, שם הוא מונח עד עצם היום הזה. 

כמה מהסיפור הזה אמיתי וכמה ממנו מצוץ מהדמיון המזרחי? "לאורך השנים היו אנשים רבים, מהם ידועים ומהם אנונימיים, שניסו להתחקות אחר האוצר האבוד בכנרת", אומר רוני שדה מחברת 'ים יפוא'. "הבעיה היא שאיש לא ידע היכן בדיוק נמצאת האוניה".

לפני שנה ערכה החברה סקר מקיף של קרקעית הכנרת תוך שימוש באמצעי דימות מתקדמים. בחיפוש נחשפו שרידיה של אוניה טרופה שתיאורה הולם היטב את תיאורה של ה'שריעה'. מסתבר שזו אכן האוניה הטורקית שטובעה בהפצצה אווירית של מטוסי 'בריסטול' בריטיים. 

עד כאן הכול טוב ויפה, אבל מה באשר לאוצר? למרבה הצער, עקב הבוץ הרב המעכיר את המים באזור הצפוני של הכנרת (בסמוך לאזור ה'בטיחה'), לא הצליחו הצוללנים לחקור כהלכה את האוניה הטרופה. התצלומים מטושטשים מכדי לזהות בוודאות אם אין שם במקרה כמה מטילי זהב. יחד עם זאת אגדת האוצר הטורקי מסרבת למות ומעת לעת היא שבה לבצבץ מעל פני המים. כך, למשל, לפני חודשים אחדים נטען כי מאן דהו גילה ארגז מלא מטבעות טורקיות בסמוך לגשר אריק. 

תגיות:תעלומות יהודיותתרבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה