שבת

הלכות שבת: קושר

האם מותר לקשור קשר על גבי קשר עניבה? האם מותר קשור מטפחת ראש, והאם מותר לקשור שקית אשפה בקשר על גבי קשר?

אא

קשר ע"ג קשר עניבה

'קשר נעליים' הוא קשר רגיל שמעליו עניבה, אולם לפעמים נשאר חוט ארוך שמפריע בעת ההליכה ולכן קושרים פעם נוספת. האם מותר לקשור קשר זה בשבת?

הרמ"א (בסימן שי"ז סוף סעיף א') מביא שקשר ע"ג קשר יש לחשוש לדון אותו כקשר של אומן ולא לקושרו בשבת. ובדבר זה נחלקו הפוסקים: בברכי יוסף (שם ס"ק א' והו"ד בשערי תשובה שם סק"א) כתב: 'ובגלילותנו פשט המנהג לקשור שני קשרים בחגורתו אשר במתניו, שאינו של קיימא והוא של הדיוט'. וע"פ דבריו אלה הורה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל להקל בזה. (הליכות עולם ח"ד עמוד רכ"ח ויבי"א ח"י או"ח סימן נ"ה)

אולם הבן איש חי (ש"ש פ' כי תשא ס"ב) אוסר וכן פסק המשנ"ב (שם ס"ק י"ד).

אך כיון שקשר נוסף זה אינו קשר אמיץ וחזק, אלא טבעו שהוא ניתר במהירות, נראה שגם למחמירים בקשר ע"ג קשר אפשר להתיר במקרה זה. ואפשר להוסיף את דברי הביאור הלכה (בתחילת סימן שי"ז ד"ה הקושר) שכל קשר שיכול להיפתח מעצמו אינו קשר של אומן, וכאמור גם קשר נוסף זה יכול להיפתח מעצמו.

עוד סיבה להתיר שהרי כתב הרמ"א (שם) דבמקום צער, או צורך (כה"ח שם) יש להקל בקשר על גבי קשר, וכיון שמפריע בשעת הילוכו נחשב כצורך ואולי אף כצער ולכן מותר.

 

קשירת שקית אשפה בקשר ע"ג קשר

האם מותר לקשור בשבת שקית פח אשפה בקשר על גבי קשר, במטרה שיהיה נוח יותר לאחוז את השקית?

יש לאסור לעשות בשבת קשר על גבי קשר, כיון שיש פוסקים הסוברים שקשר על גבי קשר יש בו מעשה אומן. (סימן שי"ז סוס"א ברמ"א ובבן איש חי ש"ש פרשת כי תשא ס"ב) ואף שמרן הגר"ע יוסף זצ"ל כתב שאין זה מעשה אומן, וכדעת הברכי יוסף (סימן שי"ז ס"ק א'), מ"מ גם הוא סיים דבריו וכתב שהמחמיר תע"ב. (הליכות עולם ח"ד עמוד רכ"ח).

אולם בעיה נוספת יש בקשירה זו מצד שקשר זה הוא "של קיימא", שהרי אין בדעתו לפותחו, ומכיוון שכך יש לאוסרו.

אמנם, המהרי"ל דיסקין (קונטרס אחרון סי' ה' אות ל"ה) מחדש שגדר "של קיימא" הוא דווקא כשמעוניין שהקשר יהיה של קיימא למשך זמן מרובה,1 אולם בשקית אשפה שרצונו שהקשר יחזיק רק עד שהשקית תהיה באשפה, ולא מעבר לזמן זה, יש טעם להקל.

ופוסקים רבים כמרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל (שש"כ פל"ה הערה ס"ז) וכן בשו"ת ציץ אליעזר (חלק ט"ז סימן ז') ובשו"ת מנחת יצחק (ח"ח סימן כ"ז) כתבו שיש לסמוך בשעת הצורך על דברי המהרי"ל דיסקין.

אולם האור לציון (ח"ב פרק ל"ו אות ט"ו) ומרן הגר"ע יוסף זצ"ל (הליכות עולם ח"ד עמוד רל"ב) כתבו2 שאין לסמוך בזה על דברי המהרי"ל דיסקין ויש להחמיר בדבר. ואולי ע"י קטן עד בר מצווה אפשר להקל. וגם מצד 'מעשה אומן' יש להקל על ידי קטן באופן שניתן לקשרו רק בקשר ע"ג קשר, שהרי כתב הרמ"א (שם) דבמקום צער יש להקל שאינו מעשה אומן. ובכף החיים (שם) הוסיף דה"ה במקום צורך.

 

קשירת עניבה בשבת

האם מותר לקשור עניבה בשבת כדי ללובשה?

לבני ספרד מותר לקשור עניבה בשבת אם דעתו להתיר את הקשר בתוך שבוע, כמבואר במשנ"ב (סימן שי"ז סעיף א' ס"ק ה' בשם הפרי מגדים לדעת השו"ע) כמו עניבה ע"ג קשר.

ולבני אשכנז מותר לקשור דווקא כשדעתו להתיר את הקשר בתוך עשרים וארבע שעות, כמבואר בביאור הלכה (שם סעיף ד'). ובמקום הצורך יש להקל גם כשדעתו לפותחו בתוך שבוע (ביאור הלכה שם).

 

קשירת מטפחת ראש

נשים הלובשות מטפחת ראש וקולעות את שתי קצוות המטפחת ובסופן קושרות בגומי, האם מותר לעשות זאת בשבת?

בשו"ע (בסימן שי"ד בסעיף ז' וח') מבואר שמותר לארוג חוט אחד בשני ואין בזה איסור קושר. (כך ביאר הבה"ל שם ד"ה חותלות) ודעת הרמב"ם לאסור בזה והמשנ"ב הביא דעת המגן אברהם לאסור כהרמב"ם. (סוף סימן שי"ז)

מיהו יש לאסור לכו"ע משום 'אורג', ואף שאין סופה להתקיים אסור מדרבנן, ואף שנעשה רק בשני חוטים. (סימן ש"ג ס"ק פ"ב במשנ"ב, וסוף סימן שד"מ אות ו', ובספרו מחנה ישראל פל"ג מלאכת).

תגיות:הלכות שבתקשירה בשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה