שבת

הלכות שטרי הדיוטות

האם מותר לקרוא ספרי "קומיקס" בשבת? האם מותר לקרוא עיתונים בשבת? האם מותר לקרוא הוראות להפעלת תוכנה של ספרי קודש?

אא

קריאת ספרי "קומיקס" בשבת

האם מותר לקרוא בשבת ספרי "קומיקס"?

בשו"ע (סימן ש"ז סעיף ט"ז) פסק על ספרי מליצות ומשלים של שיחת חולין וכן ספרי מלחמות, אסור לקרות בהם בשבת, ואף בחול אסור משום "מושב לצים", ועובר משום "אל תפנו אל האלילים", לא תפנו א-ל מדעתכם.

ועל ציור שיש כיתוב תחתיו, כגון מלחמות דוד וגלית וכותבים זו צורת פלוני וזה דיוקן פלוני, אסור לקוראו בשבת גזירה שמא יקרא ב'שטרי הדיוטות'. (שו"ע שם סט"ו ומשנ"ב שם ס"ק נ"ז)

אמנם, ספרים שיש בהם סיפורים על גדולי ישראל, או סיפורים שמביאים לידי מידות טובות וכדו', מותר לקרוא בהם בשבת. אולם ספרים שאין בהם משמעות רוחנית כלל, אסור לקרוא בהם כמבואר בשו"ע (סימן ש"ז סעיף ט"ו וי"ז) גזירה שמא יקרא ב'שטרי הדיוטות' – שטרי חובות וחשבונות.

אולם ילד קטן שקורא בספרים אלה והדבר מיסב לו הנאה מרובה, יש להקל בזה כשאינו קורא ומוציא בפיו, כיון שיש מקילין באופן זה (יעויין בבית יוסף בסעיף י"ד), וכן דעת המג"א (בסימן ש"א סעיף ב' וכך שיטת היעב"ץ) שאם נהנה מאוד לקרוא בשטרי הדיוטות בשבת, יש להקל בזה, אף שלא נפסק כן להלכה (שער הציון אות ז'), ולכן המיקל בכך לילדים, היינו שאינו מוחה בהם, יש לו על מה לסמוך, אבל אין ראוי להתיר להם בצורה ברורה.

 

טלטול שטרי הדיוטות

האם ההיתר של 'כלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר', שמחמתו מתירים לטלטלו, יכול להיאמר גם בשטרי הדיוטות, כגון דף רישום של שמירת זמנים, המשמש גם כסימניה בספר?

שטרי הדיוטות סתם אין היתר לטלטלם ולהשתמש בהם ודינם כדין כלי שמלאכתו לאיסור, (בית יוסף סוף סימן ש"ח. סימן ש"ז ס"ק ס"ב במשנ"ב בשם הט"ז) ודין זה הוא גם אם יש בהם מלאכת היתר, כיון שעיקרם לאיסור.

אולם במקרה שלנו, כיון שמשתמש בשטר זה גם לסימניה ויש בו שימוש חשוב של היתר, מותר לטלטלו, ובפרט שרוב זמנו הוא משמש כסימניה שהוא מלאכת היתר. (משנ"ב סימן ש"ח ס"ק י' וכ').

 

קריאת עיתונים בשבת

האם מותר לקרוא בעיתון חרדי בשבת?

בשו"ע (סימן ש"ז סעיף י"ז) פסק שמותר לקרוא בשבת רק דברי תורה ודברים המביאים ליראת שמים. ואף בקריאת "דברי חכמה" החמיר בשו"ע (שם) שאין לקרוא בהם בשבת. (סתם כהרמב"ם לאסור והביא את הרמב"ן בי"א, והלכה כסתם) אמנם, המשנ"ב (שם ס"ק ס"ה) הביא פוסקים הסוברים להקל, וכן נוהגין, אלא שהביא בשם האליה רבה שכתב דירא שמים ראוי להחמיר בזה כי הרמב"ם והר"ן אוסרים.

אולם קריאת עיתונים המכילים דברי פוליטיקה וכדו', אין הם "דברי חכמה" כלל ואסור לקרוא בהם בשבת.

אולם יש להוסיף כי אם נהנה מאוד מקריאת העיתון וקורא בעיניו בלי להוציא מפיו, אין למחות בידו אף שאין זה מעיקר ההלכה כמובא לעיל.1

 

קריאת הוראות להפעלת תוכנה של ספרי קודש

האם מותר בשבת לקרוא הוראות להפעלת תוכנה של ספרי קודש?

השו"ע (בסימן ש"ז סעיף י"ז) פסק שאסור ללמוד בשבת ויו"ט, זולת בדברי תורה ואפילו קריאה בספרי חכמות אסורה, והביא שיש מי שמתיר.

ובני אשכנז מקילין בספרי חכמות, ע"פ מה שכתב שם במשנ"ב שנוהגין להקל אלא דירא שמים ראוי לו להחמיר בזה (שם ס"ק ס"ה).

והנה קריאת הוראות להפעלת תוכנה של ספרי קודש יש בה משום "דברי חכמה", היות והאדם למד מקריאתם כיצד להפעיל את התוכנה. ועוד יש לדון שמא ספר ההוראות דינו כ"כלי שמלאכתו לאיסור" כיון שמאפשר להפעיל את התוכנה, ולכן אין לקרוא בספר כזה בשבת, דכלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטלו רק לצורך גופו שמשתמש בו בשבת ולא לצורך של אחר השבת.

תגיות:הלכות שבתקריאה בשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה